تعطیلی مجتمع پرورش ماهی آزادگان سبب تشکیل کانون ریزگردها می‌شود

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: تولیدکنندگان مجتمع پرورش ماهی آزادگان گفتند: اگر اجازه برداشت آب به ما  ندهند با دو مشکل روبه‌‌‌رو می‌شویم اول اینکه ۱۰۰۰ نفر نیروی کار مستقیم و ۵۰۰۰ نفر نیروی کار غیرمستقیم بیکار می‌شوند و دیگر اینکه دومین کانون ریزگرد در اهواز تشکیل می‌شود.

مجتمع پرورش آبزیان آزادگان بزرگترین مجتمع پرورش ماهی در خاورمیانه بوده که در مساحتی ۱۲ هزار هکتاری از دو بخش علوفه کاری و بخش پرورش ماهی  احداث شده است. این مجتمع در دو فاز مجزا طراحی که فاز نخست آن با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی به بهره‌برداری رسید. روند فعالیت در این مجتمع تا قبل از بحرانی شدن کانون‌های ریزگردها و برخی از تصمیمات مسئولان از وضعیت خوبی برخوردار بود به طوری که بیش از ۱۰۰۰ نفر به صورت مستقیم در فاز نخست این مجموعه مشغول فعالیت هستند.
در بخش نخست این میزگرد که با حضور اعضای هیئت مدیره مجتمع پرورش آبزیان آزادگان از جمله علیرضا عزیزیان عضو هیئت مدیره مجتمع پرورش ماهی آزادگان، محمدعلی کوچکی به عنوان تولیدکننده، فراز زاهدی‌فرد تولید کننده و عضو انجمن هیئت مدیره کشاورزان استان خوزستان و چند تن از تولیدکنندگان در مرکز مجتمع به بررسی مشکلات این مجتمع پرداخته شد.
در بخش دوم این میزگرد به مشکلاتی که در آینده نه تنها مجتمع را دچار اختلالاتی شدید‌تر از نظر تولید و اشتغال نیروی کار مجتمع  می‌کند بلکه در تشدید معضلات زیست محیطی از جمله پدیده ریزگردها در گوشه‌ای دیگر از اهواز بدون تاثیر نیست، پرداخته شد که مهمترین مطالب بیان شده در این بخش به شرح زیر است.
* تعطیلی مجتمع پرورش ماهی آزادگان مساوی با بیکاری بیش از ۶ هزار نفر نیروی کار است.
* مجتمع پرورش ماهی آزادگان برای ۳۰ تا ۳۵ درصد بازار استان و بیش از ۵۰ درصد بازار عراق تولیدات داشت.
*دستگاه‌های متولی پاسخ روشنی برای بقای مجتمع نمی‌دهند.
* با تعطیل شدن مجتمع پرورش ماهی آزادگان کانون ریزگرد دیگری در اهواز تشکیل می شود.
*اشتغال با شعار برطرف نمی‌شود.
تعطیلی مجتمع پرورش ماهی آزادگان سبب تشکیل کانون ریزگردها می‌شود
تا موقع آبگیری استخرها برای پرورش ماهی چه مقدار زمان باقی مانده است؟
کوچکی: مدیرکل شیلات استان دفاعی از مجتمع داشتند و گفتند که تعطیلی مجتمع پرورش ماهی آزادگان را نمی‌پذیرند اما باید مشخص شود که اگر قرار است تعطیل شود در ازای آن چه کاری باید انجام شود آیا این فقط یک مصاحبه مطبوعاتی بوده یا اینکه این قبیل صحبت‌ها به منظور تعیین تکلیف‌ها است. ما داریم زمان را از دست می‌دهیم و  بلا تکلیف ماندیم و در حال ضرر هستیم.
خروجی جلسه‌ای که با جهاد کشاورزی داشتید به چه نتیجه‌ای در برداشت؟
عزیزیان: نامه‌هایی که برای ادرات و دستگاه‌ها ارسال کردیم اما هیچ جوابی دریافت نکردیم و جواب نمی‌دهند، حتی به ما نگفتند مشکل چیست برای ما در اداره جهاد استان جلسه‌ای گذاشتند اما تاکنون خروجی نداشت.
درصورتی که اجازه برداشت آب ندهند چه اتفاقی برای مجتمع پرورش ماهی آزادگان رخ می‌دهد؟
عزیزیان: اگر اجازه برداشت آب به ما ندهند با دو مشکل روبه‌رو می‌شویم اول اینکه ۱۰۰۰ نفر نیروی کار مستقیم و ۵۰۰۰ نفر نیروی کار غیر مستقیم عملا بیکار می‌شوند و دوم اینکه کانون ریزگرد دیگری در اهواز تشکیل می‌شود. وسعت فاز یک ۶۰۰ هزار هکتار است که در جنوب شرق اهواز قرار می‌گیرد. استخرهای پرورش ماهی به دلیل بلااستفاده بودن خراب و وضعیت از نظر اقتصادی و تولید محصول بحرانی می‌شود.
فراز: کف استخرها مواد عالی ته‌‍نشین می‌شود که در صورت تخلیه با کوچکترین وزش باد حرکت می‌کنند و دیگر اینکه نه تنها گوشت سفید استان خوزستان از این مجتمع تهیه می‌شد بلکه تولیدات مجتمع به کشورهای همسایه نیز صادر می‌شدند و از این طریق ما در زمینه ارزآوری به استان و کشور کمک می‌کردیم.
تعطیلی مجتمع پرورش ماهی آزادگان سبب تشکیل کانون ریزگردها می‌شود
مجتمع پرورش ماهی چه میزان از بازار استان و کشور عراق را در دست داشت؟
فراز:  در واقع اگر بخواهیم دقیق‌تر آمار و ارقام را ارائه دهیم می‌توان گفت بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کل بازار استان و بیش از ۵۰ درصد تولیداتمان را به عراق ارسال می‌کردیم.
در چرخه اقتصاد پول تولید نقش بسیار موثری دارد اما پول تولیدی که از طریق ارز به دست می آید در کنترل تورم نیز بسیار موثرتر است  ما و در حال آوردن این پول به کشور هستیم اما با این وضعیتی که مجتمع دارد نه تنها هیچ کمکی به چرخه اقتصاد نمی‌شود بلکه با بیکار شدن نزدیک به ۶ هزار نفر نیروی کار به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم استان خوزستان افزوده می‌شود.
به نظرتان برای نجات مجتمع و پرسنل از وضعیت موجود چه راه‌حل‌هایی موثر هستند؟
فراز: اگر اینکه آب نیست پس از طریق راه‌حل دیگری  مشکل ما را حل کنند و از طریق مسیر مشخصی مانند وام های بدون بهره یا با سود کم مانع اخراج نیروهای مجتمع شوند. در ستاد بحران وضعیتمان را تعیین تکلیف کنند که ما  باید کار کینم یا خیر و اگر قرار است ما کار کنیم پس کمکمان کنند.
عزیزیان: ما دو راه کار داریم که یکی از آن‌ها زندان است چون طلبکاران زیادی داریم  یکی دیگر اینکه خانه هایمان را بانک مصادره کنند چون در رهن بانک هستند. اگر دولت کمک نکند تمام کارکنان مجتمع آزادگان بی خانمان  می‌شوند زیرا دیگر اعتباری نداریم و کسی ضامن ما نمی شود، هر چند که تا کنون هم به خاطر وام‌های قبلی از حساب ضامن‌ها پول کسر شده است.
تعطیلی مجتمع پرورش ماهی آزادگان سبب تشکیل کانون ریزگردها می‌شود
کوچکی: مشکلات اخیر در واقع فریاد طبیعت هستند و به این راحتی رفع نمی‌شوند، این مشکلات تا چند برابر تاوان از نگیرند ما را رها نمی‌کنند بنابراین بهتر است که برای برطرف کردن مشکلات زیست محیطی با شایستگان کار کنیم یعنی از افرادی کمک بگیریم که واقعا توان کار کردن را دارند و می‌توانند با هوش و درایت به مشکلات خاتمه دهند.
کاشت نهال تعهد و تخصص لازم دارد درباره نهال کاری‌ها ما حرف داریم. چرا پول مردم را در این راه هزینه می‌کنند و بعد در فضای مجازی نهال‌هایی را نشان می‌دهند که خشک شده‌اند در واقع برطرف کردن اشتغال روستاها بدون آموزش شعار است و این در واقع خیانت تلقی می‌شود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.