عملکرد تولید شرکت نفت و گاز کارون در سال ۱۳۹۶ چگونه بود؟

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: در بررسی عملکرد تولید شرکت نفت و گاز کارون از ابتدای سال جاری تا کنون به طور میانگین روزانه ۱۳۵ هزار بشکه افزایش یافت.

بیژن عالی پور مدیرعامل شرکت ملی مناطف نفت خبز جنوب در خصوص بررسی عملکرد تولید شرکت نفت و گاز کارون در سال ۱۳۹۶ و برنامه پیش بینی تولید این شرکت در بازه زمانی ۵ سال آینده و شش ماه نخست سال ۱۳۹۷، اظهار کرد:  شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون در جهت تحقق برنامه های تولید، موفق عمل کرد که با راه اندازی فاز نخست نمک‌زدایی ۲۲۰ هزار بشکه ای اهواز متمرکز در حوزه عملیاتی این شرکت توانسته است از کاهش ۷۵ هزار بشکه نفت جلوگیری به عمل آورد.

وی یادآور شد: قرار داشتن مخازن نفتی در نیمه دوم عمر خود، برنامه ریزی دقیق و محاسبه و تعیین ملزومات مورد نیاز متناسب با شرایط مخازن بوده است.

تحقق افزایش تولید نفت خام به میزان یک میلیون و ۵۰هزار بشکه

نفت خام

عالی پور گفت: برنامه افزایش تولید شرکت نفت و گاز کارون از ابتدای سال جاری تا کنون به میزان ۱۰۹٫۲ درصد محقق شده که به طور میانگین موجب افزایش روزانه ۱۳۵ هزار بشکه گردید.

محسن دهانزاده مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون، در این خصوص توضیح داد: در این مدت میانگین تولیدنفت خام این شرکت نیز به میزان یک میلیون و ۵۰ هزار بشکه تحقق یافت.

وی با اشاره به حجم عملیات تعمیری روی چاه ها، اذعان داشت: عملیات تعمیری بوسیله لوله مغزی سیار را ۱۱۸۰ دکل روز است که  در سال جاری به طور میانگین روزانه ۴ عملیات لوله مغزی بر روی چاه ها انجام شده است.

دهان زاده بیان داشت: برای اجرای عملیات لوله مغزی سیار حتماً باید دستگاه MOT حضور داشته باشد تا از آلودگی محیط زیستی جلوگیری به عمل آید، لذا در سال جاری با استفاده از این دستگاه از سوزاندن ۱۳۱۶ بشکه نفت ممانعت گردیده که استحصال این میزان نفت رقم قابل توجهی در عملکرد تولید این شرکت و همچنین پیشگیری از آلودگی محیط زیست بشمار می رود.

کاهش وابستگی به کشورهای دیگر و بومی سازی ۱۸۹ کالای استراتژیک

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون در ادامه بیان داشت: این شرکت هم اکنون ۳۸ پروژه سرمایه ای با اعتبار مالی ۲ هزار میلیارد ریال در دست اجرا دارد که در زمینه حفظ و نگهداشت تولید و پشتیبانی از تولید می باشند.

وی  در ادامه حجم عملیات بازرسی و ضخامت سنجی تاسیسات این شرکت در ۱۱ ماه سال جاری را ۶۹ هزار مورد عنوان کرد و گفت:  برای استمرار فرآیند تولید ۲۲ هزار و ۸۵۰ مورد اقدام تعمیراتی و  ۴۰۵ عملیات اورهال و تعمیرات اساسی ماشین آلات فرایندی را انجام داده ایم.

دهانزاده تاکید کرد: در سال جاری با هدف قطع وابستگی و استفاده از توان داخلی، در شرکت نفت و گازکارون ۱۸۹ قلم کالای استراتژیک به ارزش ۳۲ میلیارد ریال با همکاری سازندگان داخلی بومی سازی شده که تمام این اقلام در تاسیسات مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حوزه ایمنی در سال جاری بیش از ۱۳ هزار فقره پروانه کار گرم و ۱۵۰۰ پروانه انجام عملیات سرد صادر شد، گفت: این امر نشان از حجم بالای فعالیت ها برای نگهداشت تولید و نظارت دقیق واحد ایمنی برای اطمینان از سلامت کارکنان و تاسیسات است.

دهان زاده در پایان گفت: حضور ۴۰ نفر از کارکنان آتش نشانی شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون در عملیات مهار چاه ۱۴۷ رگ سفید و مشارکت در عملیات های اطفا حریق شهری و همچنین خدمات دهی به سازمان های دیگر از جمله شهرداری اهواز از دیگر اقدامات مهم واحد ایمنی این شرکت در سال جاری بوده است.

گفتنی است؛ شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون بزرگترین شرکت تولیدی تابعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با توان تولیدی بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز است. این شرکت از شمال به رامین  (مسجد سلیمان) ، از شمال شرقی به نفت سفید، از شمال غربی به شوش، از جنوب به آبادان و خرمشهر، از جنوب شرقی به شادگان،از جنوب غربی به سوسنگرد و از شرق به شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون محصور گردیده است.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.