کاوشگر دریایی خلیج فارس به آب انداخته می شود

عصر جنوب: رئیس پژوهشگاه علوم اقیانوسی و علوم جوی کشور گفت: کشتی اقیانوس پیمای کاوشگر «خلیج فارس» در مراحل پایان ساخت قرار دارد و بزودی طی آیینی به آب انداخته می شود.

وحید چگینی در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر شهرستان های خرمشهر و آبادان در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، عنوان کرد: نخستین شناور اقیانوس پیمای کشور با نام «خلیج فارس» قادر است تا عمق سه هزار متری از رسوبات کف دریاها و اقیانوس ها نمونه برداری کند.

وی افزود: این کاوشگر قرار بود، نیمه آذرماه امسال با حضور مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پژوهشگران کشور به آب انداخته شود که به دلایلی این آیین به تعویق افتاد.

چگینی با بیان اجرای مراحل آزمایشی به آب انداختن این کاوشگر، عنوان کرد: کاوشگر خلیج فارس، شناور تحقیقاتی است که دارای ۵۰ متر طول، ۱۰ متر عرض، ۴٫۵ و ۱۲ متر ارتفاع است و با توجه به حجم مخزن سوخت و امکانات نصب شده، این کاوشگر امکان ماندن در دریا به مدت ۴ تا ۵ روز را دارد و می تواند ۳ هزار مایل دریایی سفر کند.

این پژوهشگر ادامه داد: کاوشگر خلیج فارس ظرفیت اقامت شبانه روزی ۲۷ نفر را دارد که ۱۱ نفر خدمه و ۱۶ محقق هستند.

وی گفت: این کاوشگر دارای ۲ موتور هزار کیلووات است و ۴ آزمایشگاه دارد که تحقیقات در ۳ آزمایشگاه شامل آزمایشگاه های خشک و تر صورت می گیرد و آزمایشگاه چهارم تحقیقات انجام شده را آنالیز می کند.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی مجری ساخت کاوشگر خلیج فارسرا این پژوهشگاه عنوان کرد و تصریح کرد: بودجه طرح را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تقبل کرده و پیمانکار آن نیز مجتمع شهید درویشی وابسته به سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع است.

وی با بیان اینکه این کاوشگر دارای دو ویژگی خاص است، افزو: این کشتی خاص اقیانوس شناسی طراحی شده و بومی است و برای مقاصد تحقیقاتی ساخته شده است.

چگینی خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه ایران نیز از این مدل کاوشگر دارند ولی آن را از اسپانیا و انگلستان خریداری کرده اند.

چگینی گفت: این شناورها شامل آزمایش های بندری و دریایی است که آزمایش های دریایی پس از به آب اندازی انجام شده و حدود دو تا سه ماه زمان نیاز دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم اقیانوسی و علوم جوی کشور در پایان سخنانش همچنین با بیان توانمندی دانشمندان و پژوهشگران داخل کشور افزود:در صورت تامین اعتبات لازم از سوی دولت، «طرح تحقیقاتی زیردریایی» اجرایی می شود.

به گزارش ایرنا، در این آیین با حضور جمعی از مسئولان کشوری و محلی از پژوهشگران برتر شهرستان های خرمشهر و آبادان در دانشگاه های پیام نور خرمشهر و آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی آبادان، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و دبیران و دانش آموزان و دانشجویانپژوهشگر برتر تجلیل شد.

برنامه های هفته پژوهش امسال در کشور با شعار« پژوهش و فناوری، پیشران اقتصاد دانش بنیان’برگزار می شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.