«حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی شفیعی»: دانشگاه نبض جامعه است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: به گزارش عصر جنوب به نقل از پایگاه خبری دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید چمران، عصر روز گذشته سه شنبه ۱۸ آذرماه ، اعضای شورای بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور خرمشهر به مناسبت روز دانشجو با حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان دیدار کردند.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی ضمن تبریک روز دانشجو، دانشگاه را نبض جامعه دانست و گفت : «بحث اظهار نظر، نقد و ارزیابی ها که از سوی دانشجویان صورت گیرد نشان پویایی و سرزندگی دانشگاه است. »
وی رویه موجود در ایجاد فضای باز اظهار نظر دانشجویی را الگویی برگرفته از سیره مقام معظم رهبری دانست و افزود: این رویه ای است که از مقام معظم رهبری آموخته ایم، ایشان در اوج بزرگی، ساعت ها متواضعانه در دیدارهای دانشجویی حاضر می شوند، مطالب را گوش می کنند، یادداشت بر می دارند، برخی را تحسین، برخی را تأکید و به توضیح و نقد و یا رَدِّ بعضی می پردازند. نمونه های عینی دیده ایم که مطالب مطرح شده در دیدارهای دانشجویی پیگیری و در سیاست های کلان مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان حضور قریب به ۵ میلیون دانشجو در صدها مرکز آموزش عالی در کشور را نشانه زنده بودن و پویایی جامعه دانست و عنوان کرد: در همه زمینه ها دانشگاه ها فعال و دانشجویان حاضر هستند. این امر نعمتی از سوی خدا و فرصتی برای نظام است. در آغاز سال تحصیلی ۵۸-۵۷ از جمعیت ۳۵ میلیونی کشور ۱۵۷ هزار نفر، دانشجو بودند. امروز جمعیت کشور قریب ۷۸ میلیون نفر است که از آن، دانشجویان، جمعیتی ۵ میلیونی تشکیل می دهند. یعنی جمعیت کشور به ۲ برابر افزایش یافته اما در جمعیت دانشجویی چندین برابر افزایش را شاهد هستیم. پیداست که اهتمامی در این راستا بوده است؛ چرا که با مراجعه به مصاحبه های خبرنگاران و رسانه های غربی با امام خمینی(ره)، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در می یابیم عمده نگاهی که وجود داشته، این بوده که انقلاب با علم و تمدن مخالف است. و انقلابیون می خواهند جامعه را به عقب برگردانند، لکن امروز شاهد هستیم که میل به آموزش عالی جزء گفتمان عمومی جامعه شده است.
شفیعی با بیان اینکه فارغ از هیاهوهای سیاسی، حرکت علمی در دانشگاه ها زنده است تصریح کرد :
دانشگاه های ما در حوزه بومی سازی علم، حرکت علمی و به تعبیر مقام معظم رهبری جهاد علمی گام های بلندی برداشته اند. دانش هسته ای تنها دانشی نیست که به بومی سازی آن پرداخته ایم، در تکثیر سلول های بنیادی، نانو، شبیه سازی و علوم دیگر نیز دانشگاه های ما خود را ثابت کرده اند.
رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان خطاب به دانشجویان بسیحی عنوان کرد: عزیزان بسیجی در عرصه های علمی در دانشگاه ها سرآمد باشند. حتما در زمینه های علمی دست پر داشته باشند. در انجام فعالیت ها، نظم را سرلوحه کار قرار دهند و حتی یک کلاس را برای برنامه های غیردرسی تعطیل نکنند.
وی بسیج دانشجویی را بخشی از خاکریز بلند انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: مأموریت بسیج پاسداری از انقلاب اسلامی است. لذا باید همواره رصد کند که در کجا خطر احساس می شود و نیاز به حضور در کدام عرصه است.
شفیعی با اشاره به آیه «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ / و ما هیچ پیامبرى را جز به زبان قومش نفرستادیم» گفت:
اینکه خداوند هر پیامبری را از همان قوم خودش انتخاب می کند از اینروست که بتواند با گفتمان قومش ارتباط برقرار کند. نسخه های فرهنگی و قالب های یکسان همه جا جوابگو نیست، پس بسیج دانشجویی در طراحی برنامه ها باید با شناخت و به فراخور نیازهای دانشجویان هر دانشگاه عمل کند. در طراحی برنامه ها ، تشخیص ذائقه دانشجویان، نیازسنجی و اولویت بندی باید صورت گیرد.
رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان تأکید کرد:
بسیج دانشجویی در طراحی و اجرای برنامه های خود دید جامع داشته باشد. برای مثال؛ امروز یکی از پنجره های نفوذ در نسل جوان حوزه ادبیات است. متأسفانه شاهدیم که برخی تلاش می کنند بی دینی، اباحه گری و پوچ گرایی را از دالان ادبیات به نسل جوان منتقل کنند. لذا می طلبد کانون ادبی بسیج دانشجویی به عنوان جریان و جبهه خودی در این عرصه در راستای تبیین ادبیات انقلاب اسلامی حاضر باشد.
وی با تأکید بر اینکه پاسخگویی به نیازهای فرهنگی موجود مستلزم سازماندهی منظم است،

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.