جای ترکش های جنگ بر پیکر خرمشهر مانده است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: آسیب‌های بخش کشاورزی از جنگ تحمیلی هنوز برطرف نشده است و به آن نقطه مطلوب در این بخش نرسیده‌ایم و همچنان کشاورزی خرمشهر مشکل دارد.

 

محمد مطرودی اظهارکرد: زیر ساخت‌های بخش کشاورزی شامل مرغداری‌ها، نخیلات و دیگر بخش‌ها در ۸ سال دفاع مقدس از بین رفت؛ به عنوان مثال خرمشهر در آن سال‌ها در زمینه تولید مرغ، تامین کننده بخش عمده مرغ مورد نیاز استان بود.

 

وی افزود: در واقع ۹۰ تا ۹۵ درصد زیرساخت‌های بخش کشاورزی این شهرستان در آن سال‌ها آسیب دید اما بعد از جنگ با روی کار آمدن جهاد سازندگی و در دولت‌های مختلف اقدامات خوبی انجام شد اما هنوز به آن جایگاه مورد نظر نرسیده‌ایم.

 

مطرودی تصریح کرد: نزدیک به ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خرمشهر به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری اختصاص یافته است و اجرای این طرح در آینده افق روشنی برای بخش کشاورزی شهرستان خواهد بود.

 

وی عنوان کرد: آسیب‌های ناشی از جنگ و به تبع کاهش تمایل و علاقه کشاورزان قدیمی و با تجربه تر به کشاورزی، از مشکلات این بخش بوده است و انتظاار داریم فرهنگ کشاورزی درخرمشهر دوباره احیا شود.

 

مطرودی با بیان اینکه خرمشهر در سال‌های قبل از جنگ، قطب مهم نخل‌داری بوده است، بیان کرد: بر اساس آمار به دست آمده، قبل از جنگ یک و نیم تا ۲ میلیون اصله نخل در این شهرستان وجود داشت که با وقوع جنگ تحمیلی ۷۰ درصد این نخل‌ها از بین رفت تا جایی که امروز فقط ۴۵۰ هزار اصله نخل در خرمشهر باقی مانده است.

 

وی افزود: آب اراضی کشاورزی خرمشهر از سه منبع شامل رودخانه اروند، کارون و بهمنشیر تامین می‌شود و در حال حاضر از مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان می‌توان به مساله ec بالای آب، شوری بالای خاک، عدم اجرای شبکه‌های زهکشی زیرزمینی و روباز، عدم تسطیح اراضی و از همه مهمتر پایین بودن توان مالی کشاورزان اشاره کرد و انتظار داریم دولت با هدف کمک به این اقشار، تسهیلات ارزان قیمت با نرخ بهره پایین پرداخت کند.

 

مدیر اداره جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: کشاورزی خرمشهر هنوز به آن جایگاه واقعی خود نرسیده است اما خوشبین هستیم در صورت کمک و حمایت دولت به آن جایگاه مطلوب خود برسد.

ایسنا/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.