نماینده مردم خرمشهر: به راستی فرق یک خرمشهری مرزنشین با تهرانی پایتخت‌نشین در چیست؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی رسیدگی به مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه خود را خواستار شد.

عبدالله سامری در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به مشکل فقر و بیکاری در خرمشهر، گفت: سلام بر مردمی که نفت‌شان تعبیر سازندگی، آب‌شان پایندگی و سکوت‌شان سادگی است.

وی با انتقاد از آنچه تبعیض در نوع مواجهه با پدیده گرد و غبار در خرمشهر و تهران می‌خواند، ادامه داد: به راستی فرق یک خرمشهری مرزنشین با تهرانی پایتخت‌نشین در چیست که به اولین گرد و غبار ماسک‌های فیلتردار و شیر مجانی در اختیارشان می‌گذارید؟ آیا وقت آن نرسیده که آب و برق خرمشهر، دین ادا کرده به نظام را مجانی کنید؟

نماینده مردم خرمشهر گفت: به راستی نقش بی‌رنگ و لعاب سازمان محیط زیست و مراکز هواشناسی و رسانه‌های خاموش در پستوی کدامین سکوت پنهان است.

سامری یادآور شد: امروز می‌خواهم از پدیده‌ای بگویم که با گذشت سالیان متمادی هنوز مسئولین به دنبال منشاء آن هستند غافل از آنکه سرطان قرنیه چشم، ریه، تنگی نفس و تولد نوزاداران ناقص امان مردم را بریده و ریه‌هایشان از بی‌تدبیری مملو شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چگونه بگویم سهم‌مان از ۵۱ درصد طلای سیاه منطقه آزاد، صنعت، آب کارون و کشاورزی فقط حسرت نداشته‌هاست. امروز می‌خواهم از چشمه‌های نفتی بگویم که در همسایگی‌مان ندای تبعید سر داده و آغوش خود را بر غیربومی‌ها باز نموده است.

وی با این پرسش که امروز آب کارون را در کدامین تونل مخفی و حفاری شده باید جست، تصریح کرد: آیا گرد و غبار امروز حاصل بی‌تدبیری دیروز، خشکی تالاب‌های خوزستان و انتقال آب کارون و استخراج نفت نیست؟

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: امروز می‌خواهم شکوه ثروتی را فریاد کنم که در ذیل تبعیض، فقر و بیکاری و بی‌عدالتی پنهان است و اگر نفت خوزستان سهم ایران است گرد و خاک کشنده خوزستان نیز معضل تمام مردم ایران است.

سامری در ادامه با اشاره به مشکلات فرهنگیان خطاب به وزیر آموزش و پرورش، گفت: از معیشت معلمانی که در گرمای ۵۵ درجه و بدترین آب و هوای ایران زندگی می‌کنند خبر دارید؟ و آیا می‌دانید هنوز ۷۰ درصد آنها هنوز مسکنی برای سکونت ندارند و حقوق ناچیزشان در مقابل تربیت مدیران آینده این مرز و بوم هیچ نیست و دیگر صورتی برای سرخ کردن ندارند؟

وی با بیان اینکه سرانه مدارس خرمشهر بیش از دو سال است که پرداخت نشده، تصریح کرد: اکثر این مدارس فاقد سرایدار و خدمتکار است و وضعیت استخدام معلمان پیش دبستانی هنوز مشخص نشده است و برخی از آنان پس از گذشت ۱۴ سال حیران و سرگردان هستند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: آقای چیت‌چیان آیا می‌دانستید مردم خرمشهر آب را با فضولات فاضلاب می‌نوشند و آب کارون دیگر آب نیست بلکه فاضلاب است و آیا می‌دانستید مرکزی‌ترین نقطه خرمشهر محصور در فاضلاب و گاه و بیگاه کودکان این شهر را بلعیده و پدران و مادران را در سوگ می‌نشاند.

سامری در پایان گفت: آقای رییس‌جمهور می‌دانم مشکلات موجود دل شما را آزرده اما تدبیرتان، امید را در دل‌ها پرورانده و به خاطر قداست خرمشهر مظلوم و نگاه حسرت‌آمیز کودکانی که عرق شرم پدر را می‌بوسند و دم نمی‌زنند و به سرفه‌های خونین مردانی که چراغ آزادی و آزادگی را روشن نهادند قسم، به داد زجه مظلومانه خرمشهر و مردم خوزستان برسید و اهتمام لازم را مبذول فرمایید.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.