بیش از ۵۰ اصله درخت در ایذه قطع شد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست ایذه از قطع بیش از ۵۰ اصله درخت توسط مخابرات این شهرستان خبر داد.

هژیر کیانی با اشاره به قطع شدن بیش از ۵۰ اصله درخت توسط اداره مخابرات شهرستان اظهار کرد: این درختان با عمری بالای ۳۰ سال در محوطه این اداره در مرکز شهر قرار داشتند.

وی ادامه داد: بیشتر این درختان بریده شده کاج و زیتون بوده که در یک اقدام عجیب، در مقابل چشم همه قطع و توسط تریلی به شکل شبانه بارگیری و از ایذه خارج شدند.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست ایذه در این راستا افزود: بریده شدن این درختان طبق آیین‌نامه اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، مصوب ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام، توجیه قانونی نداشته و به‌دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر، جزء فضای سبز شهری محسوب می‌شد، که شرکت مخابرات بدون مجوز شورای اسلامی شهر و شهرداری و برخلاف آیین‌نامه مذکور اقدام به قطع آنها کرده است.

کیانی خاطرنشان کرد: شهرداری براساس قانون باید تمام درختان شهر را شناسنامه‌دار کند، که این‌ کار در مورد این درختان انجام نشده است.

وی یادآور شد: در آیین‌نامه ذکر شده، به‌ صورت شفاف آمده است که در ملک‌های خصوصی نیز بدون دلیل و مجوز نمی‌توان اقدام به قطع درخت کرد و در شرایطی که ما با خشکسالی مواجه و سرانه فضای سبز لازم و مطلوب را در شهر ایذه نداریم، این قبیل اقدامات با رویکرد توسعه پایدار در تضاد است.

وی ابراز امیدواری کرد که مسئولان و سازمان‌های متولی، به این موضوع رسیدگی کنند، زیرا درختان در فضاهای سبز شهری میراث مشترک و عمومی محسوب می‌شوند و ما براساس قانون اجازه نداریم بدون توجیه و مجوز اقدام به قطع درختان کنیم.

کیانی با اشاره به مواد آیین‌نامه حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها اضافه کرد: براساس تعریفی که در این آیین‌نامه آمده است، فضای سبز شهری، عرصه‌های مشجر و دارای پوشش گیاهی در محدوده و حریم شهرها که دارای مالکیت عمومی، دولتی و خصوصی باشند را شامل می‌شود.

این دوستدار محیط زیست تصریح کرد: طبق ماده ۳ شهرداری مکلف است قبل از صدور پروانه ساختمانی برای بررسی هر نوع تغییر وضعیت و تعداد درختان املاک و اراضی، وضعیت و تعداد درختان موجود در عرصه که دچار تغییر شده است را بررسی و مراتب را از دبیرخانه کمیسیون تبصره یک، ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی و باغ‌ها مستقر استعلام کند.

وی گفت: برای قطع هرگونه درخت در معابر و اماکن عمومی، دولتی و خصوصی واقع در محدوده و حریم شهر، با درخواست مالکان، متولیان، متصدیان و اشخاص مسئول این اماکن، پس از تصویب کمیسیون، شهرداری مکلف به صدور مجوز است.

فارس/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.