زائران فقط از مسیرهای رسمی تردد کنند/ برای دریافت ویزا به مرز نروید

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: قائم مقام وزیر کشور به زائران اربعین حسینی توصیه کرد که فقط از مسیرهای رسمی برای سفر به عراق تردد کنند و برای دریافت روادید، به نقاط مرزی مراجعه نکنند.
حسینعلی امیری از زائران عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی خواست اگر گذرنامه ندارند جهت گرفتن آن، از مجاری قانونی حتما اقدام کنند.
وی اظهار داشت: سال های گذشته وزارت کشور صرفا مسوولیت کمیته انتظامی – امنیتی ستاد اربعین را بر عهده داشت اما تفاوت امسال این است که وزارت کشور مسوولیت کل ستاد اربعین را به عهده گرفته است.
سخنگوی وزارت کشور افزود: به همین جهت، روز گذشته وزیر کشور جلسه ستاد اربعین را تشکیل داد و دستگاه های ذیربط همچون وزارت امور خارجه، راه و شهرسازی، هلال احمر، نیروی انتظامی، مرزبانی، سپاه پاسداران و حسن دانایی فر سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق و همه بخش هایی که در ارتباط با اربعین مسوولیت هایی را برعهده دارند، در این جلسه شرکت کردند.
قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه اعضای ستاد هرکدام نقطه نظراتی را که درباره برگزاری باشکوه اربعین داشتند مطرح کردند، افزود: ستاد مصوباتی براساس بحث های مطرح شده تصویب کرد از جمله اینکه خدمات داخل کشور با خدماتی که در عراق ارایه می شود کاملا تفکیک شد و بخشی از مسوولیت ها مشخصا در داخل کشور به عهده دستگاه های مشخصی واگذار شد و بخش داخل عراق هم به عهده دستگاه های دیگر محول گردید.
امیری ادامه داد: یکی از مهمترین مباحثی که در این جلسه مطرح شد این بود که سفیر ایران در عراق گزارش داد که از خردادماه گذشته در عراق جلسات مقدماتی را با مقام های این کشور برای برگزاری مراسم اربعین و زیارت اربعین داشتند و در آنجا تاکید شد که امسال برخلاف سال گذشته بدون ویزا کسی را به داخل عراق نمی پذیرند؛ بنابراین، کسانی که قصد زیارت اربعین را دارند حتما برای ورود به کشور عراق ویزا بگیرند.

***برای دریافت ویزا به مرز نروید
وی خاطرنشان کرد: قرار است در ۱۱ نقطه در داخل کشور و در استان های مختلف دفاتری را در اختیار سفارت عراق قرار دهیم که در آنجا ویزا داده شود؛ بنابراین توصیه ما این است که شهروندان به هیچ وجه به مرز مراجعه نکنند و در استان مربوطه ویزا بگیرند.
وی گفت: از فردا -پنج شنبه- در استان های کرج، کرمان، تهران، کرمانشاه، مشهد، یزد و اهواز آمادگی دادن ویزا وجود دارد که اطلاع رسانی می شود.
سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: در نقاط مرزی ویزا داده نمی شود و کسی به نقاط مرکزی جهت گرفتن ویزا مراجعه نکند و هرکس به استان مورد نظر خود جهت تهیه ویزا مراجعه کند.
امیری افزود: نزدیکترین نقاط به مرز که ویزا صادر می شود کرمانشاه، ایلام، خرمشهر و اهواز است. بنابراین نباید شهروندان بخواهند به امید این که ویزا را در مرز بگیرند به نقطه مرزی مراجعه کنند.
وی در پاسخ به این سوال که برای مرزهای خروجی عراق چه نقاطی در نظر گرفته شده است، گفت: فعلا نقاط تعیین شده از مرز خوزستان دو نقطه و از مرز ایلام یک نقطه است که این سه نقطه به عنوان مرزهای خروجی رسمی در نظر گرفته شده است.
قائم مقام وزیر ادامه داد: زائران اربعین حتما از طریق کاروان هایی که مورد تایید سازمان حج و زیارت است سفر کنند و به هیچ وجه متفرقه سفر نکنند.
امیری گفت: سازمان حج و زیارت از امروز سایتی را ایجاد کرده است که به شکل اینترنتی زایران اربعین حسینی را ثبت نام می کند.
سخنگوی وزارت کشور در خصوص افرادی که می خواهند با خودروی شخصی برای اربعین وارد عراق شوند گفت: برای خودروهای شخصی فعلا در حال مذاکره هستیم و طبیعتا کسی که بخواهد با خودرو شخصی سفر کند، حداقل ۱۰ روز قبل از اربعین شماره پلاک ماشین خود را باید به نیروی انتظامی اعلام کند.
وی با بیان اینکه امسال بخشی از امکانات دولت عراق درگیر با جنگ با تروریست های داعش است، گفت: بنابراین دولت عراق هم بسیار تاکید دارد که امکانات ترابری و حمل و نقل زائران ایرانی از ایران تعبیه شود؛ بنابراین شهروندان بدانند در عراق امکان تردد راحت همچون سابق وجود ندارد.

**تدابیر امنیتی برای اربعین اتخاذ شده است
امیری درخصوص امنیت زایران اربعین در عراق توضیح داد: از جهت امنیتی تدابیر لازم اتخاذ شده است. مرزهای انتخاب شده، مرزهای امنی است و با توجه به اینکه ما در مرزهای خود مشکل نداریم اما در بخشی هایی از مرزهای عراق تروریست ها حضور دارند، مرزهایی که انتخاب شده، مرزهای رسمی است.
سخنگوی وزارت کشور گفت: به شهروندان تاکید می کنیم که به هیچ وجه از مرزهای غیررسمی تردد یا مراجعه نکنند چرا که در داخل خاک عراق ممکن است دچار مشکلاتی شوند.

**فقط از مسیرهای رسمی تردد شود
وی تاکید کرد: مردم مسیرهایی را در داخل عراق برای زیارت انتخاب کنند که رسما اعلام می شود. بخش هایی از مسیرهای داخل عراق ناامن است و استفاده از مسیرهای غیررسمی حتما مشکلاتی را به دنبال دارد؛ کما اینکه سال گذشته شاهد بودیم زائرانی که از مسیر اصلی خارج شده بودند، دچار مشکلات شده و بعضا به شهادت رسیدند؛ بنابراین از مسیرهای رسمی که اعلام می شود فقط تردد شود.
امیری درخصوص تغذیه و اسکان زائران اربعین گفت: از لحاظ جا و تغذیه در ستاد اربعین کمیته تغذیه و اسکان تشکیل شده است که در حد امکانات و مقدورات به زائران خدمات رسانی می کنند.
سخنگوی وزارت کشور در خصوص مشکلاتی که سال گذشته در خدمات رسانی و اسکان زائران به وجود آمد، یادآور شد: سال گذشته چند برابر برآوردی که شده بود زائر اربعین داشتیم چرا که بسیاری بدون ویزا به عراق رفتند که هم مشکلاتی را برای ما و هم برای کشور میزبان ایجاد کرد.
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که امسال انجام شده این است که بخشی از کارهای داخل عراق به عهده استان های ما قرار داده شده است.
قائم مقام وزیر کشور گفت: مراسم اربعین، مردمی است و توسط خود مردم برگزار می شود و ورود دولت صرفا در حد برقراری نظم و امنیت است.
وی در خصوص اعزام زائران اربعین گفت: زائران می توانند از ۱۰ روز قبل از اربعین تا روز اربعین به عراق بروند و روز اربعین که تمام شد، بازگردند. تاکید این است کسانی که می خواهند بعد از روز اربعین در عراق بمانند چون امکانات تغذیه ای، اسکان و حمل و نقل فقط تا روز اربعین است و بعد از آن جمع می شود، ممکن است با مشکلات داخلی آنجا مواجه شوند؛ بنابراین، زائران، بعد از روز اربعین برگردند.
سخنگوی وزارت کشور به وقوع پدیده طبیعی ال نینو اشاره کرد و با بیان اینکه زائران باید با امکانات مناسب و لازم به سفر کربلا عزیمت کنند، گفت : این پدیده، یک پدیده طبیعی است که وقوع آن ، سرمای شدیدی را وارد کشورها می کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.