آقای روحانی؛ از کارون جز رگه‌ای آلوده چیزی باقی نمانده است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: به دنبال برخورد نامناسب با کشاورزان و فعالان محیط زیست در منطقه چغاخور و استان چهار محال و بختیاری و اعتراض به انتقال قانون گریزانه، غیر کارشناسی و بی حد و حساب آب توسط “تونل سبزکوه” ( از سرشاخه های کارون) تعداد زیادی از فعالان و نهادها وپ سازمان های محیط زیست نامه ای به رییس جمهور نوشته اند . متن نامه به این شرح است:
جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران با سلام و احترام
به این وسیله جمعی از فعالان اجتماعی و محیط زیست، اعضای هیات علمی دانشگاه، شوراهای شهر و روستا و کشاورزان استان چهارمحال و بختـیاری مراتب اعتراض خود را نسبت به جفــایی که سال‌هاست برخی مسئولان به محیط زیست این استان روا داشته اند و با تونل‌های متعدد که هر از گاهی پرده از یکی از آنها برداشته می‌شود، قصد در انحراف سرشاخه های کارون به سمت فلات مرکزی را دارند اعلام می داریم. به ویژه اعتراض خود را به آنچه اخیرا در تاریخ ششم خرداد ۱۳۹۴در منطقه چغاخور استان چهارمحال و بختیاری در برخورد با کشاورزان و فعالان محیط زیست معترض به انتقال قانون گریزانه، غیر کارشناسی و بی حد و حساب آب توسط “تونل سبزه کوه” ( از سرشاخه¬های کارون) رخ داد، اعلام می داریم.
به گزارش ایسکانیوز در این نامه آمده است : احضار حدود۳۰۰ نفر و بازداشت ۲۵ نفر از معترضان در چغاخور و آزادی آنها به قید وثیقه، مطمئنا چیزی نیست که موافق نظر مقام معظم رهبری، حضرتعالی و عموم مردم ایران باشد.

آقای رئیس جمهور؛ از کارون جز رگه ای  آلوده چیزی باقی نمانده، تونل‌های مختلف انتقال آب، رمقی برای کارون نگذاشته و اگرجلوی انتقال‌های دیگر ازجمله تونل سبزه کوه و انتقال ۷۵ درصد از آب رودخانه ونک به رفسنجان گرفته نشود کارون به زودی نابود خواهد شد. برپا ماندن کارگاه “تونل بهشت آباد” در شهر چرمهین (با وجود گذشت یکسـال از مصوبه شورای عالی آب مبنی بر حذف این تـونل)، اعتماد مردم را به شــورای عالی  آب خدشه دار کرده و بر نگرانی آنها نسبت به راه اندازی مجدد این تونل افزوده، تونل گلاب۲ بدون داشتن مجوز زیست محیطی درحال اجراست که خود بزرگترین تهدید برای زاینده رود است با ادامه این روند چهارمحال و بختیاری که یکی از منابع مهم و استراتژیک آب کشور و سرچشمه کــارون و زاینده رود و بخشی از دز است سرنوشت تیره‌ای به لحاظ زیست محیطی خواهد داشت و تالاب ها و رودخانه های خوزستان نیز دچار وضعیت اسفناکتری خواهند شد و ریزگردها بیش از پیش این منطقه را فراخواهد گرفت. مردم مظلوم چهارمحال و بختیاری و خوزستان و کارون مهد تمدنهای چند هزار ساله را دریابید و نگذارید تا با چنـین دست اندازی‌های گسترده و بدون قـــانون به محیط زیست و بازداشت های سلـیقه ای دوستداران محیط زیست و کشاورزان، دلسوزان این مرز و بوم سرخورده شده و امیدشان را به آبادانی و ادامه حیات طبیعت کشور از دست بدهند. امیدواریم با حسن نیت حضرتعالی، ضمن حرکت اصولی به سمت توسعه پایدار، بر اساس آمایش سرزمین و استعدادهای خدادادی مناطق مختلف کشور، بهانه به دست دشمنان این مرز و بوم برای تفرقه افکنی قومیتی و منطقه ای نیفتد.

انتقال آب
یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب در دیدار نوروزی با اصحاب محیط زیست کشور، ضمن تاکید بر حفظ محیط زیست فرمودند: مردم باید قضاوت کنند که کدام دستگاه ها به وظیفه خود برای حفظ محیط زیست عمل می کنند و کدام دستگاه ها تلاش و اقدام لازم را انجام نمی‌دهند و به آنها نمره دهند. از طرفی حضرتعالی نیز همواره مساله محیط زیست را در اولویت برنامه های کاری  قرار داده و بر آن تاکید داشته‌اید. قرار دادن موضوع دریاچه ارومیه در اولین اقدام دولت تدبیر و امید و نیز تشکیل شورای  عالی  آب و نظارت بر تصمیمات این شورا، نشان از عزم این دولت برای قرار دادن کشور در مسیر توسعه پایدار دارد.
با وجود موفقیت‌های  چشمگیر کشور در بسیاری از زمینه‌ها، شوربختانه نبودن نگاه ملی و آینده‌نگر به موضوع توسعه و منطقه ای عمل کردن برخی  مسئولان  پرنفوذ استان‌های یزد و کرمان و به ویژه اصفهان باعث شده که طی  سال‌های  پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، سرعت تخریب محیط زیست و از بین رفتن منابع آب استان چهارمحال و بختیاری (به ویژه سرشاخه های کارون) روند رو به افزایش داشته و زادآوری طبیعی این سرزمین، توان پاسخگویی  به زیاده خواهی برخی مسئولان را نداشته باشد.
به طور خلاصه به استحضار می‌رساند پروژه تونل سبزه‌کوه( که یکی ازچندین طرح غیرکارشناسی انتقال آب استان است) به استناد مدارک بسیار زیاد، یک پروژه بسیار خطرناک و مخرب برای محیط زیست منطقه و کاملا غیر قانونی و مبتنی بر روابط سودجویانه کسانی است که محیط زیست و حتی امنیت ملی را فدای مطامع شخصی خود می‌نمایند. چرا که پیش بینی‌های کارشناسان برجسته و مستقل حاکی از آنست که در صورت حفر این تونل، فاجعه زیست محیطی رخ خواهد داد بطوری که بیشتر از ۴۰۰ چشمه کوه کلار (که آب دهی هریک از این چشمه ها بین۵ تا۴۰۰ لیتر برثانیه است ) و رگهای حیاتی این منطقه حفاظت شده و سرچشمه تالاب بین المللی چغاخور و رودخانه سبزه کوه (سرشاخه کارون) هستند خشک خواهند شد. ابعاد فاجعه چنان وسیع است که به جز شهرها و روستاهای منطقه، چشمه های مهمی در شهرها و روستاها و مناطقی که حتی فاصله نسبتا زیادی با کوه کلار دارند از جمله شلمزار، گهرو، زوردگان، تنگ صیاد و… بدلیل ارتباط هیدرولیکی آبخوان‌ها، در معرض خشکی یا کاهش شدید آبدهی قرار خواهند گرفت و منطقه ای با وسعت بیش۱۵۰ هزار هکتار و جمعیتی بیش از ۲۰۰ هزار نفر را بطور مستقیم در دو استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان تحت تاثیر قرار خواهد داد. ورود آب رودخانه سبزه¬کوه توسط تونل به درون تالاب چغاخور، موجب بر هم زدن اکوسیستم تالاب و تبدیل آن از یک تالاب بین المللی به یک سد معمولی ذخیره آب خواهد شد. بطور کلی حفر چنین تونلی در”منطقه حفاظت شده سبزه کوه” که اخیرا به همراه تنگ صـیاد به عنوان “یازدهمین ذخیره گاه زیست کره کشور” در یونسکو ثبت گردیده هیچ گونه توجیهی به جز سودجویی اقلیتی فرصت طلب نخواهد داشت. اثرات مخرب این تونل بر رودخانه کارون که در سال‌های اخیر هر بار پرده از یکی از تونل‌های انتقال آب از سرشاخه های آن برداشته شده نیز انکار ناپذیر است.

انتقال اب کارون
در این خصوص تذکرات کتبی فراوانی مبنی بر مخرب بودن، غیر کارشناسی بودن و ضرورت توقف فوری این طرح به وزارت نیرو، استانداری و شرکت آب منطقه ای استان چهارمحال و بختیاری ابلاغ شده که برخی این نامه ها عبارتند از:
۱- نامه شماره ۱۳۲۲۴/۹۳ مورخ ۰۱/۰۴ /۹۳ سرکارخانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور به استاندار محترم چهارمحال و بختیاری جناب آقای مهندس سلیمانی مبنی مخالفت جدی سازمان به¬دلیل مخرب بودن طرح و خودداری از هرگونه اقدام اجرایی.
۲- نامه شماره ۲۰۰/۱۲۹۱۰/۲ مورخ ۲۰/۱۰/۹۳ آقای مهندس میدانی معاون وزیر در امور آب و آبفا به مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران آقای مهندس حاج رسولی‌ها مبنی بر خودداری از اجرای طرح به-دلیل نداشتن مجوز¬های فنی، زیست محیطی و میراث فرهنگی.
۳- نامه ۵۰۶۰۶/۹۲ مورخ ۲۸/۱۲/۹۲ معاون محیط زیست طبیعی آقای احمدعلی کیخا به آقای مهندس میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا مبنی بر توقف فوری طرح به علت عدم تایید مطالعات ارزیابی زیست محیطی.
۴- نامه شماره۴۲۹۰۶/۹۲ مورخ ۱۹/۱۱/۹۲ سازمان حفاظت محیط زیست توسط آقای احمدعلی کیخا معاون محیط زیست طبیعی به آقای مهندس میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا که در این نامه بطور اجمالی در ۸ بند به تعدادی ازآثار و پیامدهای مخرب این پروژه پرداخته شده است.
۵- نامه ۶۸۹۳/۹۲ مورخ ۴/۷/۹۲ آقای دکتر سعید یوسف¬پور مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری به سرکار خانم ابتکار معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست که دراین نامه مدیر کل محترم حفاظت از محیط زیست وقت استان به موانع سیاسی از طرف مقامات محترم استان و موانع ایجاد شده از طرف دادگاه محترم بلداجی برای جلوگیری از این طرح پرداخته است. (دادگاه شهر بلداجی برای دادن حکم توقف پروژه درخواست واریز یک میلیارد تومان به حساب سپرده دادگستری را نموده که در اصل می توان آنرا ایجاد مانع برای سازمان حفاظت از محیط زیست استان، در جلوگیری از این طرح غیر کارشناسی دانست چرا که دادگاه بلداجی درخواست این مبلغ را برای خسارات احتمالی به پروژه ای کرده که قطعا خود سرمنشا خسارات و فجایع بیشماری است و دارای هیچ گونه وجاهت قانونی نیست و هرگز حق شروع چنین عملیاتی را نداشته است).
۶- نامه شماره ۳۵۸۴/۹۲ مورخ ۱۲/۴/۹۲ آقای دکتر سعید یوسف¬پور مدیرکل وقت حفاظت از محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری به آقای مهندس مصطفوی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان که در این نامه درخواست شده به علت نداشتن مجوز و پیرو اخطارهای کتبی گذشته عملیات این پروژه توقیف شود.
۷- نامه شماره ۴۵۴۹/۹۳ مورخ ۷/۲/۹۳ جناب آقای احمد علی کیخا معاون محیط زیست طبیعی به جناب آقای دکتر پورمحمدی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور که خواهان توقف هرگونه تخصیص بودجه به این طرح شده اند.
همچنین چندین نامه دیگر که به جهت طولانی نشدن مطلب از آوردن آنها چشم پوشی شده ( تصویر برخی از این نامه ها نیز به پیوست ارائه می شود)
با این همه نامه و اخطار و تذکر جدی متاســفانه هیچگونه توجهی از طرف مسئولین به آنها نشده و بــا اینکه در همین اوایل حفـــاری، پیش بینی های کارشناسان به وقوع پیوسته و چشمه بزرگ آلوقره ( با آبدهی حدود۱۰۰ لیتر بر ثانیه خشک شده) و چشمه های احمدآباد، چغایور، سیبک و شیرکشته با کاهش محسوس آبدهی مواجه شده¬اند، کارگاه تونل همچنان در حال فعالیت است.

کارون
این فعالیت‌ها همچنین موجب شده مواد نفتی و شیمیایی از درون تونل وارد تالاب چغاخور شده و حیات زیستمندان تالاب به خطر بیفتد. بسیاری از زمین های کشاورزی با آب آغشته به مواد شیمیایی (که برای راضی نگه داشتن کشاورزان از تونل دوباره به چشمه خشک شده آلوقره پمپاژ شده) آبیاری می شوند که خود موجب بروز انواع بیماری برای خریداران این محصولات کشاورزی خواهد شد. آنچه جای سوال دارد این است که قانون شکنی‌ها از کجا سرچشـمه می‌گیرد و چه اهداف ضد ملی درپی دارد. بنـابراین از رئیس جمهور محترم خواستاریم هر چه زودتر تدابیری بیندیشند که از این پس جلوی اینگونه قانون شکنی‌ها گرفته شده و با آن برخورد جدی شود.
اگر اعتقاد راسخ به سخنان مقام معظم رهبری ما به عنوان نمایندگان گروه های  مردمی پرشمار، عملکرد وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای استان را در انتقال غیرکارشناسی و بی رویه آب از استان چهارمحال و بختیاری به سایر استانها یا حتی درون خود استان که بر خلاف موازین محیط زیستی، حقوقی، توسعه پایدار و حتی تصمیمات شورای عالی آب است، محکوم می کنیم و از حضرتعالی درخواست می کنیم که دستور فرمائید هر چه سریع تر:
۱- به طرح تونل سبزه کوه و دیگر طرح‌های مخرب انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری  و خوزستان به ویژه توسط تونل، به استان‌های دیگر یا حتی درون خود استان بدلیل تناقض آشکار با اصول زیست محیطی و توسعه پایدار کشور خاتمه داده شود و رویکردهای  دیگری  چون صرفه جویی  و استفاده علمی و درست از منابع آب موجود در راس برنامه های  وزرات نیرو قرار گیرد زیرا بدترین نوع مدیریت منابع آب و بدترین برخورد با طبیعت رویه انتقال آب آن هم بوسیله تونل است. شایان ذکر است طبق مصوبه شورای عالی آب، مسئولان وزارت نیرو و محیط زیست، همواره اعلام کرده اند که انتقال آب، تنها برای شرب خواهد بود و حتی قول جنابعالی در سفر استانی به مردم خوزستان مبنی بر این بود که آب کارون هرگز برای مصارف غیر شرب انتقال پیدا نخواهد کرد ولی مشاهدات و آمار و ارقام و اسناد( ازجمله مصارف کشاورزی و صنعت که به وضوح برای تونل سبزه کوه تعریف شده) نشان از عملکرد متناقض دارد و مطمئنا انتقال آب شرب به این تونل‌ها و کانال های عظیم نیاز ندارد.
۲- برای رفع نگرانی روز افزون مردم و دوست داران محیط زیست و ایجاد اعتماد به دولت در زمینه حفظ محیط زیست، هرچه سریعتر کارگاه تونل ها (ازجمله کارگاه تونل سبزه کوه در چغاخور و کارگاه تونل بهشت آباد در چرمهین) که از ابتدا نیز بدون مجوزهای لازم از جمله مجوز زیست محیطی و بطور خودسرانه برپا شده بودند و هنوز هم بدون مجوز به کار خود ادامه می دهند بطور کامل و قطعی برچیده شود چرا که توقف عملیات در صورت برپا ماندن و آماده به کار ماندن کارگاه به امید صدور مجوز پس از سال‌ها شروع خودسرانه کار، هیچ معنایی بجز زیر سوال رفتن ارگان‌هایی نخواهد داشت که ممکن است زیر فشارهای سیاسی، نظر اولیه خود مبنی بر غیر کارشناسی بودن این تونل ها را تغییر دهند.

کارون - عصر جنوب
۳- نگاه امنیتی به معترضین، فعالان محیط زیست و کشاورزان به طرحهای  غیر قانونی انتقال آب در استان چهارمحال و بختیاری برداشته شود و از بازداشت شدگان منطقه چغاخور دلجویی و پرونده قضایی آنها منتفی شود چرا که اعتراض نسبت به خشک شدن چشمه هایی که منشا آب شرب و کشاورزی و حقابه های تاریخی آنهاست امری بدیهی است.
۴- با کسانی که با سو استفاده از منصب خود از هیچ گونه دست اندازی به محیط زیست و حقوق مردم و حقوق نسلهای آینده فروگذار نمی کنند و به هیچ قانونی پایبند نیستند برخورد جدی شود چرا که این روند تبدیل به یک رویه خطرناک خواهد شد که هیچ دستاوردی به جز مجال بیشتر به تصمیم گیران پرنفوذ مخرب محیط زیست ندارد.
۵- هم اکنون برخی مسئولان بدنبال جلب رضایت برخی مردم منطقه هستند تا با هر قیمتی ولو نابودی زیست بوم منطقه، با پرداخت خسارت (که منبع آن نیز غیرقانونی است) با مردم منطقه معامله کنند و به تخریب خود ادامه دهند در صوتی که محیط زیست، آنهم منطقه¬ای حفاظت شده و بین المللی به هیچ وجه قابل معامله نبوده ونیست اجازه ندهید هیچ فرد یا گروه صاحب قدرت و ثروتی خود را محق بداند که با پرداخت پول هرچند بسیار برای طبیعت و زیستمندان آن و نسل‌های آینده تصمیم گیری کند.
یاد آور می شود شکوفایی دیگر استان‌های کشور از جمله اصفهان آرزوی ما و هر ایرانی دیگری  است ولی اگر قرار است این شکوفایی کوتاه مدت و مصنوعی، چشمه سارها و رودخانه های چهارمحال و بختیاری و کارون، رگ حیاتی استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان را برای همیشه نابود کند مطمئناً اولین مخالف و معترض چنین شکوفایی نامتجانس، ناپایدار و مصنوعی ، باید همان شهروندان و مسئولان استانهای مقصد انتقال آب باشند و هیچگاه حاضر نشوند، آبادی کوتاه مدت و نه چندان پایدار یک منطقه را به قیمت نابودی  زیست بوم استان‌های همسایه بپذیرند.

رونوشت:
دفتر مقام معظم رهبری وزیر محترم نیـرو
ریاست محترم سازمان حفاظت از محیط زیست کشور مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری
مدیر کل محترم سازمان حفاظت از محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی
کمیسیون اصل نود مجلس تشکل‌های زیست محیطی استان چهارمحال و بختیاری
سازمان بازرسی کل کشور تشکلهای زیست محیطی استان خوزستان
ریاست محترم قوه قضائیه مطبوعات و نشریه های کثیرالانتشار

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.