رییس مجمع تشکل‌های کشاورزی کشور مطرح کرد: انتقال آب خوزستان برای شرب بیش از ۴۰ میلیون نفر!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس مجمع تشکل‌های کشاورزی کشور گفت: غارت منابع آبی استان به نحو سازماندهی شده توسط وزارت نیرو خطری است که امروز کشاورزی خوزستان را تهدید می‌کند.

مسعود اسدی در سی‌امین جشنواره انتخاب و معرفی تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان که امروز، ۲۷ خردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: به عنوان مثال سهم آورد آب رودخانه کرخه به طور قابل توجهی کاهش یافته زیرا بخش زیادی از آن به استان‌های دیگر منتقل شده است.

وی افزود: سال زراعی گذشته، سال بسیار سختی برای کشاورزان خوزستانی بود زیرا با بحران‌هایی از جمله کم آبی روبرو شدند و این مساله به تولید خسارت وارد کرد.

اسدی با اشاره به اجرای طرح‌های انتقال آب از حوضه‌های آبی خوزستان با بیان اینکه اخیرا احداث تونل انتقال آب از استان به تهران در دستور کار دولت قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: طبق اعلام وزارت نیرو و با توجه به اجرای طرح های متعدد انتقال، در مجموع ظرفیت آب قابل انتقال به اندازه تامین آب برای بیش از ۴۰ میلیون نفر است و بنابراین این حجم بالا نشان می‌دهد که این آب فقط برای مصارف شرب دیگر استان‌ها نیست.

وی عنوان کرد: در جریان انتقال‌های آب حتی از رودخانه رو به خشکی زهره نگذشتند و می‌خواهند آب این رودخانه را برای احیای ۷۰ هزار هکتار از اراضی بوشهر به دشت لیراوی منتقل کنند. همچنین در این حوضه سد کوثر در بالادست در حال آبگیری است که این سد نیز تهدیدی جدی برای کشاورزی خوزستان به شمار می‌رود.

در ادامه این مراسم کرد، دبیر سی​امین این جشنواره اظهار کرد: مجموعه منابع طبیعی و انسانی موجود در بخش کشاورزی موجب شده است تا کشاورزی ما از نظر کمی و کیفی در سطح کشور بدرخشد.

وی افزود: تشویق و ترغیب عاملی برای ایجاد انگیزه در کشاورزان است. در همین راستا در این جشنواره سالانه بهترین تولیدکنندگان مورد تقدیر قرار می‌گیرند. ارج نهادن به تولیدکنندگان و معرفی الگوهای خلاق و کارآفرین موجب فراهم شدن زمینه توسعه تولید، تبادل دانش برای توسعه پایدار و تامین امنیت غذایی می‌شود.

دبیر سی​امین جشنواره انتخاب و معرفی تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی خوزستان بیان کرد: باید به سمت تبدیل کشاورزی معیشتی به کشاورزی تجاری حرکت کنیم و این یکی از برنامه های مهم ما است که در دستور کار قرار داده‌ایم.

کرد تصریح کرد: خوزستان در بخش کشاورزی از طرفی با چالش‌ها و از سوی دیگر با فرصت‌هایی مواجه است. گرمای بیش از ۵۰ درجه، پدیده ریزگردها و کم آبی از جمله چالش های بخش کشاورزی است اما در کنار این مشکلات از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود بیشترین بهره برداری‌ها صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار افزایش تولید باید تلاش مضاعفی برای تولید محصول سالم و ارگانیک داشته باشیم. همچنین با توجه به ظرفیت‌ مرزی بودن خوزستان می‌توانیم تعداد زیادی از محصولات کشاورزی را به عراق یا کشورهای حوزه خلیج فارس صادر کنیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.