سخنان مهم آیت الله هاشمی درباره انتخابات

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: آیت الله هاشمی رفسنجانی که این روزها نزدیکی یک جناح خاص به خود را اعتراف آن جناح به اشتباهات قبلی خود می‌داند، می‌گوید:«اگر می‌بینید بعضی‌ها که قبلاً با من موافق نبودند و حالا همراه شده‌اند من عوض نشده‌ام، بلکه آنها عوض شدند».

این عضو مجلس خبرگان رهبری درباره دخالت سلیقه‌های باندی و تفکرات جناحی در مجلس خبرگان رهبری هشدار می‌دهد و معتقد است که هر کس نگاه باندی به انتخابات خبرگان داشته باشد، خائن به انقلاب است و باندی و جناحی شدن انتخابات مجلس خبرگان از اعتبار این مجلس در جامعه می‌کاهد.

“آیت الله” که ثبت‌نامش در آخرین دقایق تعیین شده برای ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم برای بسیاری معادلات سیاسی را به شکل دیگری رقم زد، یادآور می‌شود که تا عصر جمعه که روز قبل آخرین مهلت نام نویسی در انتخابات بود تصمیمی برای حضور نداشته، اما شرایطی پیش آمد که او را برای ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی قانع کرد امری که هاشمی رفسنجانی به صراحت می‌گوید می تواند در انتخابات خبرگان ۹۴ تکرار شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد نتیجه مذاکرات ایران و ۱+۵ نیز نا امید نیست اما معتقد است که هر زمان که به توافق نزدیک می‌شویم، کسانی از دو طرف حرف‌هایی می‌زنند و دوباره شرایط را مشکل می‌کنند.

بخشی از گفتگو با آیت الله هاشمی رفسنجانی را می خوانید:

هاشمی: در انتخابات‌های پییش رو از کسی حمایت نمی‌کنم

بعد از ثبت نام شما اتفاقاتی در شورای نگهبان افتاد که با درایت مسائل را هدایت کردید. به گونه‌ای که یکی از چهره‌های تأثیرگذار در پیروزی آقای روحانی بودید. چه عواملی باعث شد که با وجود تأکیدات شما برای عدم ورود به انتخابات، ناگهان تصمیم به ورود به انتخابات گرفتید؟ برای انتخابات آتی چه برنامه‌ای دارید؟

هاشمی رفسنجانی: اولاً در انتخابات مجلس شورای اسلامی به خاطر شرایط سنی نمی‌توانم ثبت نام کنم، اما نظراتم را می‌گویم. یعنی ملاک‌های خودم را برای یک نماینده مجلس می‌گویم. در انتخابات خبرگان هم اگر به این نتیجه برسم که باید بیایم، می‌آیم.

در هر دو انتخابات به اسم از کسی حمایت نمی‌کنم، ولی معیارهایی را می‌گویم و مردم براساس تشخیص خودشان معیارها را در افرادی که ثبت نام کرده‌اند، می‌بینند و رأی می‌دهند.

کسی نباید در آرای مردم دخالت کند

اخیراً خیلی از اعضای دولت و حتی آقای جهانگیری در جلسه حزب کارگزاران گفته‌اند که مجلس آینده برای دولت مهم است و اگر بخواهند اهداف دولت پیش برود، باید به انتخابات مجلس توجه ویژه‌ای کنند. توصیه شما به دولت به عنوان مجری انتخابات چیست؟ چون آقای جنتی به صحبت‌های آقای جهانگیری واکنش نشان دادند.

هاشمی رفسنجانی: براساس سیاست‌های کلی انتخابات هیچ یک از نهادهای نظامی، قضایی و همه نهادهای حکومتی حق ندارند در انتخابات به نفع یک شخص یا یک جناح اقدام کنند. فرد مطرح نیست. نهاد هم باید توجه کند. یعنی دولت نمی‌تواند بگوید من از فلان جریان حمایت می‌کنم. باید مقدمات کار را برای اعلام تشخیص مردم فراهم کند. این تصویب شده است. منتها باید شرایطی فراهم شود که مردم بتوانند بحث کنند و به تشخیص برسند. این دیگر مثل روز روشن است که کسی نباید در آرای مردم دخالت کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.