رییس جمهور: یکی دو سال آینده خواهید دید که خوزستان کاملا متحول خواهد شد/ از هوای تهران تا اهواز مشکل داریم

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: حجت الإسلام‌والمسلمین روحانی در همایش روز ملی مهندسی در راستای مورد توجه قرار دادن نقش مهندسین در کارهای بسیار عظیم و بزرگ از جمله مسائل هسته‌ای، گفت: این که می‌گویند ایران در این راستا مخفی‌کاری کرده، دروغ بزرگی است. ما اول برای اخذ تکنولوژی به سراغ اروپایی‌ها رفتیم. اگر می‌خواستیم مخفی‌کاری کنیم، در تصمیممان این مسائل را با یک کشور غربی مطرح نمی‌کردیم. این‌که ما چنین موضوعی را باآنها مطرح کردیم نشان می‌دهد که ما چیزی را مخفی نکردیم.
روحانی افزود: ما می‌خواستیم برای بخش صلح‌آمیز و انرژی نوین هسته‌ای غنی‌سازی انجام دهیم. یک کشور اروپایی بود که مدت‌ها وقت ما را تلف کرد و قول‌هایی داد که در نهایت به آن عمل نکرد. ما مدت‌ها با روسیه هم صحبت کردیم. برخی تکنولوژی‌ها را از آنها گرفتیم ولی در نهایت آنها حاضر نشدند فن‌آوری غنی‌سازی را به ما بدهند. ما با چینی‌ها هم صحبت کردیم و همه اینها نشان می‌دهد که ما مخفی‌کاری نداشته‌ایم. ما با تمام عالم حرف زدیم و هر کدام بهانه‌ای آوردند.
روحانی گفت: بعد از این مرحله خودمان وارد عمل شدیم و اندیشمندانمان تلاش کردند. من در این راستا با یک مهندس جوان صحبت کردم و به او گفتم که ما می‌توانیم سانتریفیوژ را راه بیاندازیم و او گفت ما می‌توانیم. پس از آن با یک مهندس قدیمی‌تر صحبت کردم که او می‌گفت این کار اصلا شدنی نیست. بعد از آن دومرتبه آن جوان را صدا زدم و به او گفتم گویا اشکالاتی وجود دارد. اما او به من گفت که ما تا دو ماه دیگر به نتیجه می‌رسیم و راست هم می‌گفت؛ چرا که دو ماه بعد وقتی بازدیدی انجام دادیم دیدیم که اولین غنی‌سازی با یک سانتریفیوژ انجام گرفت.
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه بخش بزرگی از افتخارات از جمله فناری‌های نوین ما مرهون تلاش و خدمات مهندسین ماست به افتخارات کشورمان در مسائل مربوط به هوافضا و دستاوردهای ماهواره‌ایمان اشاره و خاطرنشان کرد: باید اینجا مسائل سیاسی را کنار بگذاریم. کار سیاسی مربوط به انتخابات است. در علم و فناوری و افتخارات ملی این خط و آن خط و این جناح و آن جناج فرقی نمی‌کند. مهندسین راست و چپ ما کنار هم سانتریفیوژها را راه انداختند.وی در ادامه با تأکید دوباره بر مسائل هسته‌ای، گفت: ما در مسیر هسته‌ای هستیم و هنوز زود است تا قضاوتی داشته باشیم، اما به هر ترتیب دیپلمات‌های ما در میدانی رفتند که بزرگترین قدرت‌ها در آن حضور دارند و ما در مورد مسائل فنی و حقوقی و سیاسی با آنها حرف می‌زنیم و تاریخ شهادت می‌دهد که ما دست کمی از دنیا نداریموی با بیان اینکه ما هماوردی‌های خوبی داریم و در میدان رقابت موفق هستیم،‌ افزود: در مذاکرات چه ما موفق شویم و به توافق برسیم و چه این‌طور نشود دیپلمات‌های ما افتخار کشور ما هستند. همان‌طور که مهندسین ما در بخش‌های مختلف تلاش می‌کنند.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ما باید بتوانیم با دنیا رقابت کنیم و این سوخت ما قابل رقابت باشد،‌ تأکید کرد: در صحنه رقابت باید پیروز شویم و پیروز باشیم و در این راه قدم‌های جدی و جدیدی برداریم.روحانی در این همایش همچنین اظهار کرد: دولت یازدهم تا امروز هر کجا موفق بوده به دلیل حمایت، حضور و تلاش مردم، فرهیختگانو حمایت مقام معظم رهبری بوده است و همه اینها در موفقیت ما دست به دست هم داده‌اند.
وی در ادامه گفت: آنها که با اقتصاد سروکار دارند می‌دانند ماه بهمن و اسفند دو ماهی است که بیشترین تورم در طول ۱۲ ماه را داراست و ما سال گذشته تورم بهمن و اسفند را خیلی پایین آوردیم بطوریکه تورم بهمن‌ماه ۵٫۵ درصد بود. این در حالی است که با توجه به جلسات اقتصادی با حضور اقتصاددان‌ها، که هر هفته دو بار من در این جلسات حضور پیدا می‌کنم، این موضوع مورد توجه قرار گرفت و مرکز آمار دیروز این موضوع را اعلام کرد که تورم ما در ماه بهمن امسال صفر بود و این اولین بار است که تورم بهمن‌ماه صفر اعلام می‌شود.
روحانی خطاب به مهندسان حاضر در این همایش، گفت: من به مهندسان عزیز کشور اعلام می‌کنم که دولت به فکر شما است و به تلاش و خدمات شما به ملت نیاز دارد و هم اینکه متقاضی این اقدامات شماست و می‌خواهد هر کاری که باید در دولت انجام شود تا این کارها به انجمن‌های مختلف واگذار شود را انجام دهد. چرا که من تردید ندارم که مردم در بسیاری از زمینه‌ها بهتر از دولت کار می‌کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امروز در شرایطی هستیم که این دولت هم برنامه‌های بسیار مهمی پیش رو دارد و هم این‌که مشکلات زیادی دارد و در هر دوی جهات مهندسین باید وارد عمل شوند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ما در زمینه ‌آب و محیط زیست مشکل داریم و مهندسین می‌توانند در این راستا نقش خود را ایفا کنند. این دولت در خوزستان و سیستان و بلوچستان و استان‌های غربی کار بزرگی را آغاز کرده و صدها هزار هکتار را زیر شبکه آبیاری مدرن خواهد برد و چنانچه ظرف یکی دو سال آینده شاهد تحول در خوزستان خواهیم بود.
روحانی همچنین گفت: ما در کشور کمبود آب و خشکسالی داریم و پیش‌بینی‌ها این است که این خشکسالی ادامه خواهد داشت. در این راستا اولین قدم این است که از آب موجود درست استفاده کنیم.وی با مورد توجه قرار دادن شرایط محیط زیستی در کشور و فاصله بین هوای تهران تا اهواز،‌گفت: به هر ترتیب روزهایی هوای ما مشکل دارد در حالی که مردم زندگی سالم می‌خواهند. اگر ابولا هم وجود داشته باشد باید با آن مبارزه کنیم و نمی‌شود به آن فقط نگاه کرد. آیا در جایی که ریزگرد وجود دارد باید دست روی دست بگذاریم؟
شاید مهندسین ما بتوانند استفاده از ماسک‌هایی را مورد توجه قرار دهند تا بتوانیم مشکلات زندگی مردم را کمتر کنیم. بالاخره این خاک یا در کشور ما یا درکشور دیگر بلند می‌شود و حل این موضوع زمان می‌برد. هم‌اکنون یکی از بحث‌های ما با عراق همین مسأله ریزگردهاست و به هر ترتیب مهندسین یک کشور دیگر برای عراق و ایران مشکل درست کرده‌اند و آنقدر سد ساختند که برای کشور ما نیز مشکل ایجاد شد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه کار مهندسان باید به منافع ملت‌ها گره بخورند و مهندسان به مسائل محیط زیست و به فرهنگ ملی، دینی و ایرانی توجه کنند، خاطرنشان کرد: بشر زمانی به این رسید که شکاف هسته‌ای ایجاد کند و این کار بزرگی بود ولی پیوست اخلاقی و فرهنگی با ‌آن وجود نداشت.وی تأکید کرد: بعضی جاها باید از منافع زودگذر به خاطر منافع ملی، نظام، کشور و آینده‌مان بگذریم.
روحانی گفت: متأسفانه یک چیزی که در جامعه ما مرسوم است این است که می‌گویند مثلاً این ساختمان شخصی‌سازی است به این معنی که اگر شخص ساختمان را برای خود بسازد درست کار کرده ولی اگر بساز بفروش باشد هیچ چیزش درست نیست. حال باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که باید با اخلاق حرفه‌ای به میدان بیاییم.وی همچنین با اشاره به خدمات مهندسان در بخش راهسازی، گفت: تمامی منابع مالی راه‌آهن سریع‌السیر تهران به اصفهان نهایی شده و ان‌شاءالله قطار سریع‌السیر تهران به اصفهان کارش را به سرعت شروع می‌کند.
رئیس جمهور نقش مهندسین در موضوع اقتصاد مقاومتی را نیز مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در این راستا توسعه صادرات غیرنفتی باید مدنظر قرار بگیرد. ضمن اینکه باید گفت در این ده ماهه صادرات غیرنفتی ما نسبت به سال گذشته نزدیک به ۲۵ درصد بود و این کار بسیار ارزشمندی است.
وی همچنین تأکید کرد: اگر در رقابت اخلاق نباشد شکست می‌خوریم‌.روحانی در بخش دیگری از سخنان خود نقش مهندسین در تاریخ کهن ایرانی و آثار فراوان بجا مانده از جمله تخت جمشید و یا آثار موجود در اصفهان را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: بی‌تردید مهندسان کشور ما در پیروزی انقلاب اسلامی نقش ارزشمندی داشته‌اند. من خودم در دورانی که دانشجو بودم می‌دیدم که حرکت‌های انقلابی از دانشکده فنی تهران شروع می‌شد و پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس نیز کار مهندسین بسیار ارزشمند بود.
وی افزود: در سال ۵۸ می‌گفتند که هواپیماهای F14 را باید پس دهیم چون نمی‌توانیم آن را اداره کنیم. اما دیدیم که فرزندان این مرز و بوم از همان سال اول انقلاب در نیروی هوایی نیز تلاش کردند و مهندسین ما نهادی به نام جهاد خودکفایی نیروی هوایی تأسیس کردند.
روحانی گفت: به هر حال ما قصد جنگ با کشوری نداشتیم و پیش ‌بینی جنگ هم نمی‌شد و وقتی عفلقیان در آخر شهریور ۵۹ به ما حمله کردند فردای صبح آن روز ۱۴۰ فروند هواپیمای وارد آسمان عراق شدند و این کشور را شکست دادند و کسی اصلا فکر نمی‌کرد که این اتفاق بیفتد.وی همچنین نقش جهاد سازندگی در عملیات‌های مختلف در دوران دفاع مقدس را مورد توجه قرار داد و گفت: در سپاه پاسداران نیز کارهای بسیار عظیم و بزرگی در زمینه موشکی شروع شد و در همان دوران جنگ برخی از این پروژه‌ها به ثمر رسید.
وی همچنین نقش دانشگاه شریف را در کمک کردن به موضوع پدافند هوایی مورد توجه قرار داد و گفت: مهندسین ما همواره در عرصه بودند و کارهای بسیار بزرگی را انجام دادند و بخش بزرگی از افتخارات علمی و فناوری ما مربوط به این قشر است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.