اعضای بدن نوجوان ۱۶ ساله بهبهانی اهدا شد

عصر جنوب: با اعلام رضایت یک خانواده بهبهانی به پیوند اعضای بدن فرزندشان به بیماران نیازمند؛ و انجام دو عمل پیوند در بیمارستان گلستان اهواز، بار دیگر قدر تصمیم‌های بزرگ در لحظه‌های سخت اثبات شد.

سکانس اول؛

حدود ساعت ۱۰ شب جمعه گذشته، نزدیک پارک خارستان شهرستان بهبهان دو موتورسیکلت از روبه‌رو و به شدت با هم برخورد می‌کنند و با توجه به مصدومیت شدید دو موتورسوار، فورا به بیمارستان انتقال داده می‌شوند.

در این میان با توجه به نیاز به تخت آی.سی.یو؛ «پویا جاکزاده» که از ناحیۀ سر به شدت آسیب دیده و دچار ضربۀ مغزی شده است، سریعا و با آمبولانس به بیمارستان گلستان اهواز اعزام و در بخش آی.سی.یو۲ این بیمارستان بستری می‌شود.

در بیمارستان گلستان که بزرگترین مرکز ارجاع بیماران حادثه دیدۀ بدحال خوزستان است، پزشکان با تخصص‌های گوناگون و پرستاران مجرب از بدو ورود پویا به بیمارستان، برای نجات وی در تلاشند و تجهیزات آی.سی.یو نیز به خوبی برای وی به کار رفته است اما آسیب جدی در ناحیۀ سر موجب خون‌ریزی وسیع و کاهش شدید سطح هوشیاری پویا شده است و به همین دلیل شانسی برای انجام عمل جراحی وجود ندارد.

علی‌رغم تلاش پزشکان و کادر درمان بیمارستان گلستان و انجام تست‌ها و آزمایش‌های مختلف بر روی ساقۀ مغز بیمار، شنبه شب، یعنی حدود ۲۴ساعت پس از بستری شدن، مرگ مغزی پویای ۱۶ساله اعلام می‌شود و دفتر هماهنگی پیوند اعضا بیمارستان برای جلب رضایت خانوادۀ متوفی به اهدا عضو وارد عمل می‌شود.

پدر پویا که در بهبهان معلمی خوشنام و فرهیخته است، این امر خداپسندانه را می‌پذیرد و رضایت همسر خود را نیز، هرچند بسیار دشوار جلب می‌کند.

دفتر هماهنگی پیوند اعضا بیمارستان گلستان، نام دو بیمار را با توجه به مشخصات بافت کلیه و گروه خونی کاندید دریافت دو کلیه از پویا جاکزاده می‌کند و از آنها می‌خواهد تا برای آزمایش‌های تکمیلی به بیمارستان مراجعه کنند.

سکانس دوم؛

شهناز چلداوی، زن ۴۴ سالۀ اهل اهواز که مادر ۷ فرزند است، از دو سال پیش با نارسایی کلیه دست و پنجه نرم می‌کند، و نام او از مدت‌ها پیش در نوبت انتظار دریافت کلیه ثبت شده است. او از دشواری‌های خود با توجه به بیماری سختی که دارد؛ می‌گوید و این‌که از آمدن به بیمارستان برای انجام دیالیز به ستوه آمده است. صبح روز یکشنبه او یکی از دو بیمار نارسایی کلیوی بود که به عنوان کاندید دریافت کلیه به بیمارستان گلستان فراخوانده شد.

سکانس سوم:

دیگر دریافت‌کننده نیز خانمی ۲۴ ساله اهل باغملک است که حدود یک سال و نیم قبل و پس از یک دورۀ بیماری که منجر به ضعف و ناتوانی شدید جسمی در وی شده بود، به تشخیص پزشکان داخلی، به پزشک فوق تخصص کلیه و فشار خون ارجاع و بیمار نارسایی کلیوی تشخیص داده می‌شود. او نیز به عنوان دومین بیمار کاندید دریافت کلیه از بدن پویا، صبح روز یکشنبه به بیمارستان گلستان مراجعه کرد…

سکانس آخر:

حدود ساعت ۲۱:۳۰ با رسیدن به پشت در اتاق عمل پیوند، به جمعیتی برخوردم که هرکدام حالتی خاص داشتند و سکوتی عجیب فضا را تسخیر کرده بود. به آرامی از آقایی که کنارم بود پرسیدیم: از خانوادۀ اهداکننده کسی اینجا حضور دارد؟

مرد که بعدا متوجه شدیم عموی یکی از گیرنده‌های عضو است، با چشمانی اشک‌آلود گوشۀ سالن را نشان داد.

خانم جوانی با چشمان اشکبار و لباس یک‌دست سیاه، ایستاده و نگران چشم به در اتاق عمل دوخته بود، گویی متوجۀ حضور ما که حالا دیگر مقابل رویش ایستاده بودیم نشده بود، سلام و تسلیت گفتیم اما او انگار که آنجا نباشد به نگاه‌های نگران و نجواهای خود ادامه داد…

خواستیم برگردم که فریاد زد: پویا، آخر چه طور باور کنم…

به سمت عموی پویا می‌رویم که مردی میانسال است و به نظر آرام‌تر، اما او هم تا می‌خواهد حرف بزند گریه امانش نمی‌دهد.

با هر دشواری که هست می‌گوید: ما به میمنت این عید عزیز، و جشن غدیر، خوشحالیم که علی رغم مرگ جگرگوشه مان، توانسته‌ایم دو خانواده را شاد و زندگی دو تن را نجات دهیم، ما خانوادۀ معتقدی هستیم و این کار خداپسندانه را با جان و دل و برای رضای او انجام دادیم، و زندگی پویا را در چهرۀ تک تک خانوادۀ بیماران گیرنده احساس میکنیم و می‌دانیم که روح او این گونه شادتر است…

دکتر امین بحرینی، فوق تخصص پیوند کلیه، کبد و پانکراس و مدیر دفتر فراهم‌آوری و پیوند دانشگاه جندی شاپور اهواز، پس از انجام این عمل که حدود ۶ ساعت به طول انجامید؛ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دو کلیۀ پویا با موفقیت به بدن دو بیمار پیوند زده شد، و کبد نیز برای پیوند به یک بیمار مبتلا به نارسایی کبد به بیمارستان شهید نمازی شیراز انتقال یافت.

وی افزود: البته پس از پیوند این شرایط و موقعیت بدن بیمار است که پذیرفتن اُرگان جدید را باید رقم بزند که امیدواریم اینگونه شود.

بحرینی ادامه داد: خانواده‌هایی که عضوی از آنها دچار مرگ مغزی می‌شود، باید تفاوت مرگ مغزی با کما را بدانند، و با رضایت خود به پیوند در زمان طلایی، به راحتی جان چند بیمار دیگر را نجات دهند.

وی گفت: در مرگ مغزی، خون‌رسانی مغز قطع می‌شود و کمتر از سه روز فرصت برای پیوند سایر اعضا بیمار وجود دارد.

فوق تخصص پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز گفت: آمار بالای افرادی که سالانه به علل گوناگون در کشورمان دچار مرگ مغزی می‌شوند (بین ۴ الی ۶هزار مرگ مغزی)، در مقایسه با تعداد ناچیز آمار رضایت خانوده‌ها به اهدای عضو موجب شده تا حدود ۲۵ درصد بیماران نیازمند در انتظار پیوند عضو فوت کنند.

ایسنا

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.