از سفر به ارجان تا حضور درجشنواره گل نرگس

 عصر جنوب – asrejonoob.ir: خبرنگاران خوزستانی در تور یک روزه بهبهان گردی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان حضور یافته و ضمن بازدید از اماکن تاریخی از جمله ارجان، در جشنواره گل نرگس نیز شرکت کردند.

اداره کل میراث فرهنگی خوزستان تور بهبهان گردی یک روزه را برای خبرنگاران این استان تدارک دید. در این تور یک روزه خبرنگاران از مناطق مختلف تاریخی، باستانی و گردشگری شهر بهبهان بازدید کردند.

شهرستان بهبهان با وسعتی معادل سه هزار و ۱۹۵ کیلومتر مربع در جنوب غربی استان خوزستان قرار دارد و متشکل از سه بخش مرکزی، زیدون و آغاجاری است.

دیوار و خندق اطراف شهر، مسجد جامع و راسته بازار، نارین قلعه، مقوم، آب انبار و برکه ها، بقعه بشیر نذیر، عمارت کلاه فرنگی، مجموعه ارجان گور مکشوفه کیدین هوتران، مجموعه بکان (پل و حمام) پل خیری مح خان (خیرآباد)، قلعه مدرسه (خیرآباد)، آتشکده چهارطاق (خیرآباد)، کتیبه تنگ تکاب، برجهای رضاخانی، خرابه های کلگه زار و کتیبه تنگ سروک از جمله اماکن تاریخی بهبهان است که برخی از آنها تخریب و برخی دیگر نیز حتی کامل از بین رفته اند.

ارجان و مجموعه بکان جزو مناطقی بازدیدی خبرنگاران بودند. بازدید از نرگس زارهای بهبهان یکی از مهیج ترین بخش های تور بهبهان گردی خبرنگاران خوزستانی بود. خبرنگاران بعد از این بازدید هم در جشنواره گل نرگس بهبهان حضور پیدا کردند.

پنجمین جشنواره گل نرگس بهبهان از روز قبل در نرگس زارهای این شهر آغاز شده و تا روز جمعه ادامه داد.

دعای ماندگاری نرگس

مردم بهبهان نرگس را هدیه ای از امام رضا (ع) به این شهر می دانند؛ در روایت های بومی این منطقه گفته می شود که وقتی امام هشتم شیعیان در مسیر سفر به خراسان از این منطقه عبور می کردند مردم از ایشان خواستند تا دعایی در حقشان بکند و آن بزرگوار هم خواسته مردم را استجابت و دعا کردند تا این گل زیبا در بهبهان با دوام باشد و مردم  از برکاتش بهره مند شوند.

 مردم بهبهان بیش از ۱۰ هزار شاخه گل را در ابتدای فصل برداشت گل نرگس در آستان امامزاده حیدر (به اعتقاد مردم این امامزاده برادر امام رضا (ع) است) جمع آوری و در نهایت از جانب این برادر به مشهد مقدس می فرستند تا در آستان مقدس رضوی توزیع شود.

ارزش طبیعی و گردشگری

مشخصات نرگس های بهبهان با نرگس ارجان درموزه گل های جهان به ثبت رسیده و نگهداری می شود. از سوی دیگر نرگس زارهای بهبهان یک ویژگی منحصر به فرد دیگر هم دارند که باعث تمایز آن از سایر نرگس زارهای در سطح جهان می شود که آن هم رویش طبیعی این گل در بهبهان است.

در برخی از متون تاریخی حتی وسعت این نرگس زارها در قرن های گذشته بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هکتار هم ذکر شده است.

نرگس گلی است که از زکام جلوگیری کرده و در بهبود سرماخوردگی بسیار مؤثر است. استفاده از مخلوط روغن گل نرگس و عسل باعث بهبود اعصاب و همچنین از این مخلوط می توان برای درمان و کاهش اسپاسم، دردهای مفاصل و شکستگی اعضای بدن استفاده کرد.

گل نرگس به دلیل خاصیت جاذب خود در درمان عفونت زخم های عمیق بسیار کاربرد دارد.

پیگیری ثبت ملی جشنواره گل نرگس

رئیس میراث فرهنگی شهرستان بهبهان در افتتاحیه این جشنواره اظهار کرد: نرگس زارهای بهبهان به ثبت ملی رسیده و در تلاش هستیم تا جشنواره گل نرگس را نیز به ثبت ملی برسانیم.

کبری ابوعلی افزود: در طول برگزاری جشنواره برنامه های متنوعی برای مردم تدارک دیده شده که سعی بر افزایش این برنامه های شاد و تفریحی نیز داریم.

وی در ارتباط با ظرفیت های بسیار خوب نرگس زارهای بهبهان گفت: نرگس زارهای بهبهان ظرفیت های بسیار خوبی دارد که می توان از آنها در راستای توسعه و تقویت گردشگری، جذب توریست و توانمندسازی اقتصادی منطقه بهره مند شد.

لزوم توسعه فضای جغرافیایی برگزاری جشنواره

خاطره قلعه تل یکی از حاضران در جشنواره گل نرگس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این جشنواره فرصت بسیار خوبی برای با هم بودن خانواده های مختلف در یک برنامه شاد، تفریح خوبی برای کودکان و در نهایت مهمتر از همه آشنایی هرچه بیشتر مزیت های گل نرگس است.

این شهروند ادامه داد: باید فضای جغرافیایی برگزاری جشنواره را توسعه دهند تا فرصت حضور برای خانواده های بیشتری فراهم شود.

قلعه تل افزود: از برگزاری جشنواره، برنامه شاد اجرای موسیقی زنده و فروش محصولات مختلف به ویژه گل نرگس در غرفه های متعدد بسیار راضی هستم.

به گزارش خبرنگار مهر، فروش لبنیات محلی بهبهان، فروش صنایع دستی مانند حصیربافی، بافت های کاموایی، بدلیجات و گل نرگس در غرفه های مختلف یکی از بخش های جانبی جشنواره گل نرگس بود. اجرای موسیقی زنده توسط هنرمندان بومی شهرستان بهبهان نیز از دیگر برنامه های جانبی جشنواره بود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.