کشاورزان حوضه مارون و زهره بیکار شدند!/مدیر جهاد کشاورزی: کشت دیر هنگام بی فایده و مصیبت است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیر اداره جهاد کشاورزی بهبهان با بیان این‌که به علت عدم رهاسازی آب در حوضه مارون و زهره تاکنون کشت تابستانه در سطح ۲۰۰ هکتار انجام شده است، گفت: رهاسازی آب در این دو حوضه پس از گذشت از زمان کشت به موقع، بی فایده و مصیبت است.

سیدمحمدابراهیم حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به علت اعلام محدودیت کشت در حوضه مارون تاکنون سطح بسیار کمی از اراضی کشاورزی شهرستان بهبهان کشت شده‌اند.

وی افزود: در حوضه مارون به دلیل عدم رهاسازی آب تقریبا هیچ کدام از اراضی این حوضه به زیر کشت نرفته‌اند و تنها در حوضه زهره و خیرآباد سطح بسیار کمی از اراضی معادل حدود ۲۰۰ هکتار شامل برنجکاری و مقدار بسیار کمی کنجد کشت شده است.

حسینی تصریح کرد: سطح زیر کشت کنونی شاید کمتر از ۳۰ درصد سطح زیر کشت تابستانه در سال‌های نرمال گذشته در شهرستان بهبهان باشد. طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه برای کشت تابستانه سال جاری مقرر شده بود تا حداقل در سطح ۵۰۰ هکتار برنجکاری انجام شود اما به علت رویارویی با کمبود آب این رقم را کاهش دادیم و همچنین در خصوص کشت کنجد از کشاورزان خواستیم کشت این محصول را در سطح محدودی انجام دهند.

وی با بیان این‌که عدم تخصیص و رهاسازی آب در حوضه‌های مارون و زهره صددرصد خساراتی را به کشاورزان وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوضه زهره و خیرآباد از محل سد کوثر، هیچ گونه رهاسازی آبی صورت نگرفته است و این حجم آب موجود را که در این حوضه در اختیار داریم، حاصل نشست سد کوثر است و عدم رهاسازی آب از سد کوثر موجب تنزل بیشتر کیفیت آب رودخانه زهره می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون در حوضه زهره با مشکلات و محدودیت‌های بسیاری مواجه هستیم که EC بالای آب این حوضه از عمده‌ترین این مشکلات هستند. بنابراین باید رهاسازی آب از سد کوثر در حوضه خیر آباد انجام شود تا کیفیت و کمیت آب رودخانه زهره ارتقا یابد. متاسفانه تاکنون از سد کوثر آبی رهاسازی نشده و این امر به معضلی برای بخش کشاورزی شهرستان‌های بهبهان، هندیجان و امیدیه تبدیل شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی بهبهان با ابراز نگرانی از پروژه انتقال آب رودخانه زهره به دشت لیراوی بندر دیلم در استان بوشهر عنوان کرد: اگر این پروژه اجرایی شود خطری بسیار جدی برای دیم کردن دائمی اراضی کشاورزی دشت زیدون، امیدیه و هندیجان است. دولت هزینه‌های بسیار زیادی را برای احداث شبکه‌های آبیاری در اراضی کشاورزی امیدیه و هندیجان صرف کرده و دشت زیدون نیز با سابقه کشت چند هزار ساله قطب کشاورزی استان است اما متاسفانه این پروژه تهدیدی بسیار جدی به شمار می‌رود و ان‌شالله با توقف کامل پروژه انتقال آب رودخانه زهره به استان بوشهر نگرانی مردم از این بابت رفع شود.

حسینی با اشاره به عدم رهاسازی آب در حوضه مارون بیان کرد: ذخیره آب پشت سد مارون اکنون حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب است و مسئولین سازمان آب و برق اولویت تخصیص آب از این رودخانه را به کشت پاییزه اختصاص داده است؛ بر اساس اعلام این سازمان مقرر شده بود تا ۴۰ درصد از ذخیره آب پشت سد مارون را به کشت تابستانه در اراضی تحت پوشش این حوضه اختصاص دهند اما تاکنون این وعده عملی نشده است.

وی رهاسازی آب از حوضه مارون و زهره پس از سپری شدن دوره کشت به موقع را به مثابه یک مصیبت دانست و گفت: رهاسازی آب پس از گذشت از زمان کشت به موقع، اقدامی بی‌فایده است که فقط هدررفت و اتلاف آب را به دنبال دارد. متاسفانه کشاورزان بهبهانی سال گذشته هم از کشت تابستانه محروم بودند و اگر این امر مجددا تکرار شود، قطعا آسیب‌های معیشتی برای کشاورزان ایجاد می‌شود.

حسینی گفت: کشاورزان وضعیت اقتصادی خوبی ندارند و ان‌شالله با مدیریت و برنامه‌ریزی در حوضه مارون و فراهم شدن امکان کشت تابستانه برای کشاورزان این شهرستان محرومیت کشت و خسارات خشکسالی سنوات گذشته جبران شود.

وی توسعه شبکه‌های آبیاری مازاد بر ظرفیت حوضه مارون را اقدامی اشتباه دانست و گفت: متاسفانه این اقدام هنوز هم انجام می‌شود. توسعه بی رویه این شبکه‌ها مازاد بر ظرفیت حوضه مارون است. یعنی ما حجم بسیاری را از رودخانه مارون می‌خواهیم که با آورد این رودخانه همخوانی ندارد.

حسینی افزود: باید توجه داشت که کیفیت اراضی کشاورزی و خاک شهرستان بهبهان با اراضی کشاورزی شهرستان‌های پایین دست بسیار متفاوت و بسیار بهتر است. نباید به آب به عنوان کالایی تجاری و سیاسی نگاه شود و با برنامه ریزی بر منابع آبی موجود می‌توان به صورت بهینه از آب استفاده کرد و باید به آب مانند کالایی ملی نگاه کرد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.