اهدای اعضای بدن بانوی باغملکی به ۳ بیمار نیازمند

عصر جنوب – asrejonoob.ir: اعضای بدن یک بانوی دچار مرگ مغزی با رضایت خانواده وی در اتاق عمل مرکز پیوند بیمارستان گلستان اهواز به بیماران نیازمند اهدا شد.

مدیر دفتر فراهم آوری و هماهنگی پیوند اعضای دانشگاه علوم پرشکی جندی شاپور اهواز در این خصوص گفت: دو کلیه و کبد زنده یاد تهمینه تابان، بانوی ۵۲ ساله ای که دچار عارضه قلبی و متعاقباً مرگ مغزی شده بود، با تلاش تیم پیوند مستقر در بیمارستان گلستان اهواز به بیماران نیازمند اهدا شد.

دکتر امین بحرینی اظهار کرد: تلاش و رایزنی خواهر و برادر متوفی که از کارمندان بیمارستان شهید بقایی اهواز بوده و به خوبی با اهمیت و ارزش اهدای عضو از بیمار دچار مرگ مغزی آشنایی داشتند، در جلب رضایت خانواده این بانوی متعلق به شهرستان باغملک به اهدای عضو نقشی بزرگ را ایفا کرد و علیرغم اینکه این خانواده داغدار، شرایط روحی مساعدی نداشتند، اما با سعه صدر خود، یاریگر اصلی ما در انجام این عمل مهم شدند که این واقعاً ستودنی است.

وی افزود: دو کلیه متوفی، به یک خانم ۵۵ ساله و یک آقای ۶۴ ساله اهوازی پیوند شد و کبد وی برای پیوند به یک بیمار به بیمارستان شهید نمازی شیراز انتقال داده شد.

بحرینی ادامه داد: هم اکنون دو بیمار گیرنده کلیه، با حال عمومی نسبتاً خوب در بخش مراقبت های ویژه پیوند بیمارستان گلستان بستری است.

این فوق تخصص پیوند اعضاء گفت: مقوله اهدای عضو به مثابه یک کار انسان دوستانه و خداپسندانه بوده و نیاز است که در کشور فرهنگ سازی مناسب برای این امر انجام گیرد.

وی افزود: در استان خوزستان نیز همچون دیگر نقاط کشور باید اهمیت اهداء عضو برای مردم بیشتر روشن شود و این آگاهی به وجود آید که واژه «مرگ مغزی» با مرگ قطعی، کاملاً مترادف است و هیچگونه تفاوتی با آن ندارد و تنها در حالت مرگ مغزی با استفاده از دستگاههای کمکی، قلب فرد فوت شده برای مدتی محدود قادر به خون رسانی به دیگر نقاط بدن خواهد بود.

بحرینی اضافه کرد: در فرد مرگ مغزی، ساقه مغز برای همیشه از کار افتاده و بافت ها و ارگانها، پس از حدود ۴۸ ساعت، شروع به تخریب و فاسد شدن می کنند و صرفاً همین مدت زمان محدود و طلایی در اختیار تیم پیوند قرار دارد تا بتواند اعضای مدنظر را به بیماران نیازمند پیوند کند.

وی ادامه داد: از تمامی شهروندان آگاه در این زمینه درخواست دارم در صورتی که مورد مرگ مغزی در بین فامیل و یا آشنایان آنها رخ داد، ما را در جلب رضایت بستگان وی به اهدای عضو و انجام این عمل خداپسندانه یاری کنند و اجر و ثواب این کار پسندیده را برای فردِ متوفی و نزدیکان وی به ارمغان بیاورند.

این فوق تخصص پیوند اعضاء در پایان گفت: خوشبختانه با تلاش های انجام شده در راستای فرهنگ سازی اهدای عضو در استان خوزستان، شاهد افزایش تعداد اهدای عضو در سال ۹۴ نسبت به سال های پیش از آن بوده ایم و امیدواریم این سیر صعودی امسال هم ادامه داشته باشد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.