کشتی های غول پیکر در اروند پهلو می گیرند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: با توافقات انجام شده میان دو دولت ایران و عراق رودخانه اروند پس از سال‌ها دوباره پذیرای کشتی‌های غول پیکر خواهد شد.

با مشارکت کارشناسان دریایی دو کشور بنا شده عملیات لای روبی رودخانه اروند در فاصله دو هفته تا یک ماه آینده آغاز شده تا با به سرانجام رسیدن آن بار دیگر یکی از بزرگترین رودخانه‌های فعال در منطقه توانایی پذایریی از کشتی های بزرگ را داشته باشد.

این رود که در سال‌های جنگ هشت ساله میان ایران و رژیم بعث عراق بارها مورد اصابت موشک و تسلیحات نظامی قرار گرفته بود در طول سال‌های گذشته بارها از سوی ایران مورد پاک سازی قرار گرفته و در چند مرحله برای فعالیت دوباره کشتیرانی آماده شده است.

از سوی دیگر کشور عراق با توجه به مشکلات پیش آمده در سال‌های گذشته از نظر سیاسی و اقتصادی نتوانسته توجه چندانی به این رود داشته باشد تا انجام نشدن عملیات لایروبی از یک سو و باقیماندن برخی مین‌های دریایی از سال‌های جنگ از سوی دیگر همچنان به‌عنوان موانع اصلی کشتیرانی در این رود مطرح شود.

حالا به گفته عباس آخوندی با انجام عملیات لایروبی در آینده نزدیک این رودخانه خواهد توانست کشتی‌های با حجم ۱۲ هزار تن را پذیرا باشد که این مساله با توجه به این که در حال حاضر حداکثر توان پذیرش این رود کشتی‌های ۵۰۰۰ تنی است نشان دهنده آینده روشن اروند خواهد بود.

ابهام دیگری که در این زمینه ذهن کارشناسان را به خود مشغول کرده بود بحث اتصال ریلی به دو کشور به یکدیگر بود که بناست از این رود عبور کند.

با انجام مذاکرات لازم و قرار برای طراحی مجدد این پل بنا شده در ارتفاعی بالا و به شکلی متحرک ساخته شود تا مشکلی بر سر راه کشتی‌های بزرگ برای عبور از این رودخانه نیز قرار نگیرد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد با بهبود شرایط سیاسی در عراق و انجام مذاکرات چند جانبه با ایران همکاری‌هایی دریایی و بندری نیز دوباره در دستور کار قرار گرفته و اروند مانند گذشته جایگاه اقتصادی مهم خود را به دست خواهد آورد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.