“روستاییان و عشایر” خواستار راه اندازی مجدد قطار اندیمشک – دورود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: روستاییان و عشایر ساکن در حاشیه مسیر خط آهن اندیمشک – دورود خواستار راه اندازی مجدد قطار محلی در این مسیر هستند.

خط آهن اندیمشک – دورود با عبور از مسیری پر پیچ و خم، کوهستانی، و سخت گذر، سال هاست که به عشایر و روستاییان ساکن در طول این مسیر خدمات رسانی می کند.

جابجایی روزانه یکهزار و ۲۰۰ مسافر از جمله خدمات قطار محلی اندیمشک – دورود است که از اول آذر جاری با لغو برنامه حرکت قطار محلی برای انجام تعمیرات این خط، عشایر و روستاییان محلی را برای جابجایی و انتقال بار و محصولات زراعی و دامی با مشکل روبه رو کرده است.

ساکنان بیش از ۶۰ روستا در حاشیه مسیر خط آهن اندیمشک – دورود ،

بیشتر به شغل دامداری و کشاورزی مشغولند و تنها راه دسترسی آنها به بازار برای تهیه نیاز خود و عرضه محصولاتشان، قطار محلی است.

قطار محلی سال هاست که با توقف در ایستگاه ها و نیم ایستگاههایی که در فاصله دو ایستگاه قرار دارند موجب رفاه مردم این مسیرها و حتی مهاجرت نکردن آنان به شهرها شده است.

این قطار در تردد عشایر منطقه و جابجایی اقشار کم درآمد و محرومی که در روستاها و مناطق این منطقه هستند نقش بسزایی داشته است.

روستاییان بخش الوار گرمسیری اندیمشک و ساکنان ایستگاه های خط آهن ناحیه زاگرس سال هاست که از خدمات قطار محلی بهره مند هستند.

کم هزینه بودن، زمان مناسب تردد، امنیت و دسترسی راحت به این قطار از مزایایی بوده که این قطار را به قطاری محبوب در میان مردم عشایر و محروم و ساکنان ایستگاه های راه آهن منطقه مبدل ساخته است.

تعدادی از روستاییان ساکن در بخش الوار گرمسیری اندیمشک که از قطار محلی برای جابجایی و حمل بار استفاده می کنند به خبرنگار ایرنا گفتند:از آنجا که تنها وسیله حمل و نقل روستاییان و عشایر این منطقه قطار محلی است، لغو برنامه حرکت این قطار مشکلات عدیده ای برای آنها موجب شده است.

آنان افزودند:به دلیل نبود راه شوسه ناشی از کوهستانی و سخت گذر بودن بخش زیادی از این مسیر ، تنها وسیله دسترسی اهالی محلی به بازار منطقه ، انتقال بیمار و زائو به مراکز درمانی و نیز تهیه مواد غذایی قطار محلی بوده که با لغو حرکت آن ، ارتباط اهالی محلی با سایر مناطق استان های لرستان و خوزستان از دو هفته گذشته تاکنون قطع شده است.

مسوولان راه آهن ناحیه زاگرس لغو تردد برخی قطارها از جمله قطار محلی در این مسیر را به منظور بهسازی و بازسازی خطوط ریلی با هدف جلوگیری از حوادث احتمالی از جمله خروج مکرر قطارهای باری از مسیر عنوان کردند.

اعلام بازسازی محور اندیمشک دورود و لغو تردد برخی قطارها از جمله قطار محلی، موجب نارضایتی مردم منطقه شد، و نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه با مدیر عامل راه آهن کشور وارد بحث شد.

صید عیسی دارایی  از مسوولان راه آهن خواست صدای مردم محروم ساکن در طول مسیر خط آهن اندیمشک ، دورود را شنیده و قطار محلی را هر چه زودتر مجدد راه اندازی کنند.

وی افزود:ساکنان روستاهای حد فاصل استان های خوزستان و لرستان که از جاده شنی نیز محروم بوده و تنها دل گرمی آنها قطار محلی است اکنون باید تاوان کم کاری مسوولان راه آهن را بدهند.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان از وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران خواست هیاتی را برای بررسی مشکل پیش آمده و پیگیری مطالبه مردم محلی هر چه زودتر به منطقه اعزام کند تا راه حل منطقی برای راه اندازی مجدد قطار محلی اتخاذ کند.

حمیدرضا گودرزی فرماندار اندیمشک هم با تاکید بر پیگیری مسوولان مربوطه برای از سرگیری قطار محلی اندیمشک، دورود گفت:برای حل این مشکل جلسه ای در تهران تشکیل شده و منتظر نتیجه نهایی آن هستیم.

در بازدید اخیر فرماندار اندیمشک و بخشدار الوار گرمسیری از مناطق مازو ، شهبازان ،تله زنگ و روستاهای تابعه بخش الوار اندیمشک، ساکنان محلی خواستار راه اندازی مجدد قطار محلی شدند.

شورای اسلامی روستای تله زنگ نیز در نشست با فرماندار و بخشدار الوار گرمسیری تردد مجدد این قطار را کمک بزرگی به مردم منطقه بیان کردند.

حسینعلی مریدی  مدیر روابط عمومی راه آهن ناحیه زاگرس از پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص مشکلات پیش آمده برای اهالی ناشی از لغو حرکت قطار محلی اظهار بی اطلاعی کرده و پاسخی ارایه نکرد.

اداره کل راه آهن ناحیه زاگرس در استان خوزستان دارای ۱۲ ایستگاه با حوزه استحفاظی ۲۲۲ کیلومتر نقش مهمی در جابجایی بار و مسافر در شمال خوزستان به تهران و مناطق مرکزی کشور دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.