نمایشگاه بین المللی اهواز در انتظار چند متر کابل فیبر نوری

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: یکی از مهمترین راه‌های بسط و توسعه اقتصاد و قوام بخشیدن به روابط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی با سایر استان‌ها، برپایی نمایشگاه‌ها است که می‌تواند گامی مؤثر در جهت رشد و توسعه سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال باشد.

مفهوم نمایشگاه در طول تاریخ و طی قرون و اعصار دچار تغییر و تحول شده است. برخی از افراد، نمایشگاه را محل داد و ستد کالا تعریف کرده‌اند. گروهی بر این اعتقاد هستند که نمایشگاه، صرفاً محلی برای عرضه کالا است.
امروزه نمایشگاه از شکل ابتدایی آن خارج شده و دیگر محلی برای خرید و فروش کالا نیست، بلکه برخی افراد در طول برپایی یک نمایشگاه به دنبال پیدا کردن موقعیت‌های استثنایی یا تحقیقی در مورد مسأله خاصی هستند و چه بسا نوآوری‌ها و ابتکارات و اختراعاتی که پس از بازدید یک صنعتگر یا محقق از نمایشگاه اتفاق افتاده است، تکامل و توسعه تولید یا دستیابی به منابع جدید عرضه کالا نیز از دستاوردهای برگزاری یک نمایشگاه می‌تواند باشد.
استان خوزستان با توجه به مرز مشترک، زبان نزدیک با کشور عراق می‌تواند به محلی برای تعامل اقتصادی با این کشور باشد که این امر مستلزم برپایی نمایشگاه های بین المللی با کیفیت قابل قبول می باشد.
این روزها در نمایشگاه بین المللی خوزستان به صورت همزمان سه نمایشگاه کتاب، پژوهش و بانک، بورس و بیمه در حال برگزاری است، حال و هوای  نمایشگاه کتاب مثل روز اول مدرسه بود. همه انگار وارد دنیای تازه‌ای شده‌اند و دارند آماده‌ی کشف‌ کردن می‌شوند. آمده‌اند ببینند نمایشگاه کتاب چه چیزی برای عرضه به آن ها دارد.

بعضی غرفه‌دارها چیدمان غرفه‌شان را تازه می‌کردند. بعضی آماده‌ی استقبال از بازدیدکنندگان، صبحانه‌خورده و اتوکشیده سرک می‌کشیدند پی مردم؛ عده‌ای سرشان را  توی کتاب‌های محبوب‌شان فرو کرده بودند و با لذت ورق می‌زدند و می‌خریدند. پراکندگی جمعیت طوری بود که انگار خبر شروع نمایشگاه دهان به دهان گشته بود و مردم دسته دسته آمده بودند تا ببیند نمایشگاه کتاب امسال چطور بازگشایی شده است.

و در این حال و هوا از صدا و سیمای مرکز خوزستان انتظار می رفت که اخبار این نمایشگاه ها را به صورت مکرر و در بین برنامه هایش پخش کند زیرا تجربه ثابت کرده است که پخش تصاویر از نمایشگاه کتاب در بین برنامه ها می تواند در ترغیب هرچه  بیشتر مردم برای استقبال تاثیرگذار باشد اما متاسفانه این حرکت انجام نشد و در گفت و گو با غرفه داران آن ها نیز در رابطه با این مسئله به صدا و سیما خرده گرفته و متعرض بودند، این در حالی است که مدیر کل صدا و سیمای مرکز خوزستان نیز تمایل بسیار به این کار دارند اما مشکلی مانند نبود کابل نوری در نمایشگاه بین الملل خوزستان را به عنوان دلیلی برای مسئله عنوان می کنند.
فیبر نوری یا تار نوری رشته باریک و بلندی از یک مادّه شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند. فیبر نوری داری پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی می‌باشد، با فیبر نوری می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد امروزه مخابرات فیبر نوری، به دلیل پهنای باند وسیعتر در مقایسه با کابلهای مسی، و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از مهمترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود اما متاسفانه در اهواز تنها سه نقطه به این فناوری مجهز هستند در حالی که در شهری مانند شیراز ۲۳نقطه دارای فیبر نوری است و صدا و سیمای مرکز خوزستان به همین دلیل برای پخش مستقیم تصاویر دچار مشکلات عدیده ای می شود که نمایشگاه بین الملل نیز از آن مستثنی نیست.
مسلم رحیمی، مدیر کل صدا و سیمای مرکز خوزستان در گفت و گو با اکسین پرس می گوید: برای پخش تصاویر از نمایشگاه بین المللی اهواز نیاز به فیبر نوری است که متاسفانه این نمایشگاه فاقد این فناوری است و بنابراین صدا و سیمای مرکز خوزستان برای پخش تصاویر به صورت زنده و مستقیم از نمایشگاه کتاب و سایر نمایشگاه هایی که در این مکان برگزار می شود با مشکلاتی مواجه است.
وی در پاسخ به این سوال که این مشکل به مدیریت نمایشگاه بازمی گردد یا مخابرات اظهار کرد: باید از طریق مسئولان نمایشگاه از مخابرات درخواست شود و با صرف هزینه ای اندک این نمایشگاه به فیبرنوری مجهز گردد.
نمایشگاه اهواز که نام بین الملل را یدک می کشد و ۲۲ سال از آغاز به کارش می گذرد، مسئولان ملی بسیاری را به خود دیده است آیا نمایشگاهی با این سابقه به خاطر امتناع ورزیدن از صرف هزینه ای اندک در حد ۱۰ میلیون تومان  برای فیبر نوری باید در آگاه سازی مردم نسبت به انچه که در نمایشگاه کتاب که مورد علاقه هم استانی ها است می گذرد محروم کند؟
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • سلام بیشتر مدیران ومسئولان اهواز وخوزستان بی عرضه تنبل ودزد هستند هیچکدام به فکر اهواز وخوزستان نیستند تنها راه کشتن این افراد فاسد است