شاید کودکی آرزو کند باران نبارد…

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در گیر و دار معضل بی‌آبی، خیلی‌ها در انتظار بارش باران‌اند اما شاید در گوشه‌ای از شهر اهالی خانه‌ای تابستان را بیشتر از زمستان و پاییز دوست داشته باشند و شاید کودکی باشد که دعا کند ای کاش باران نبارد…

 

معنی زندگی را زمانی درک می‌کنیم که مریض بدحالی در انتظار رسیدن آمبولانس به در خانه باشد یا اهالی خانه‌ای با چشمانی نگران منتظرند ببینند آیا ماشین‌های آتش‌نشانی می‌رسند که باقی مانده اسباب و اثاثیه‌شان که تنها دارایی‌شان است و دارد در آتش می‌سوزد را حفظ کنند یا نه؟

 

افسوس که کوچه‌های باریک و قدیمی شهر، راه را برای آمبولانس باز نمی‌کند و زندگی خانواده‌ای دود می‌شود و به هوا می‌رود و سقف اتاق خانه آن کودک به خاطر بارش باران خراب می‌شود. می‌توانید به این فکر کنید که هنگام وقوع حوادثی مثل زلزله، انفجار گاز، آتش‌سوزی و … ممکن است چه بر سر اهالی این خانه‌ها بیاید؟

 

داشتن خانه‌ای مقاوم که قابل دسترسی هم باشد آرزوی همه است اما هستند مردمی که در خانه‌هایی ناپایدار زندگی می‌کنند؛ به حدی که با یک باران هم سقفشان می‌ریزد. بعضی‌ها هم کوچه‌هایشان به قدری باریک است که در مواقع اضطرار نمی‌توان به خانه‌هایشان دسترسی پیدا کرد.

 

بافت فرسوده؛ محدوده‌ای دارای خانه‌هایی با سه ویژگی ناپایداری(غیرمقاوم)، ریزدانگی(کوچک و با مساحتی محدود) و نفوذناپذیری(غیرقابل دسترسی) است.

 

سال‌هاست که یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری در کشور، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده بوده؛ شهر اهواز نیز به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران، در مجموع دارای ۱۱۰۰ هکتار بافت فرسوده است. ضروری است که به اوضاع و احوال این مناطق و اهالی‌شان و راهکار عملیاتی در جهت خروج این مناطق از وضعیت بحران بیشتر توجه شود.

 

فضل احمدی‌نیا، مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: از شهریورماه سال قبل یعنی از ۱۵ ماه پیش، تسهیلات بافت فرسوده کاملا قطع شده است. پرونده‌هایی در نوبت دریافت تسهیلات قرار دارند که مقدمات کارشان انجام شده ولی از آن جا که پرداخت تسهیلات متوقف شده، مردم بلاتکلیف مانده‌اند.

 

وی گفت: چند هفته پیش خبر رسید که هیات دولت مصوب کرده به بافت فرسوده کلانشهرها وام ۵۰ میلیون تومانی با سود ۹ درصد تسهیلات پرداخت شود ولی هنوز بانکی معرفی نشده و کار به مرحله اجرا نرسیده است. لذا با توجه به این که این اعتبارات بین استان‌ها تقسیم می‌شود انتظار داریم دولت و استاندار خوزستان تلاش کنند رقم خوبی از این اعتبارات برای استان خوزستان و به خصوص کلانشهر اهواز بگیرند که شاهد بهسازی و نوسازی اساسی دراین محلات باشیم.

 

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز ادامه داد: تا قبل از این که منطقه کوت‌عبداله از اهواز جدا و شهرستان کارون تاسیس شود، وسعت بافت فرسوده مصوب شهر اهواز ۱۴۰۰ هکتار بود و پس از این تقسیمات، بافت فرسوده مصوب به ۱۱۰۰ هکتار رسید، اما واقعیت این است که در شهر، مناطقی با نشانه‌های بافت فرسوده وجود دارد که با گذشت زمان و در صورت رسیدگی نکردن به آنها، به وسعت بافت فرسوده اضافه خواهند شد.

 

احمدی‌نیا عنوان کرد: تنها ارگانی که در خصوص بافت فرسوده به وظیفه‌اش عمل می کند، شهرداری است که برای بهسازی و نوسازی منازل مسکونی در محدوده بافت فرسوده ۵۰ درصد تخفیف عوارض می‌دهیم و به طور خاص نیز برای منطقه یک شهرداری مصوبه ویژه‌ای داریم که بر اساس آن ۳۰ درصد تخفیف عوارض به اماکن تجاری داده می‌شود.

 

وی افزود: تخفیفاتی که در این بحث اختصاص می‌یابد باید در نیابت دولت به شهرداری بازگرداند اما چندین سال است که دولت این هزینه‌ها را پرداخت نکرده است.

 

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز با بیان این که ضروری است دیگر ارگان‌ها نسبت به وضعیت بافت فرسوده شهر و ساماندهی آن حساس شوند و کمک کند تا اهواز از این وضعیت خارج شود، اظهار کرد: شهرداری اهواز همچنان در این زمینه آنچه که در توان دارد، انجام می‌دهد و ارگان‌هایی مانند مسکن و شهرسازی که نقشی کلیدی در ساماندهی بافت فرسوده دارند، باید در بودجه عمومی خود این بحث را مدنظر قرار دهند.

 

احمدی‌نیا در ادامه به ارایه پیشنهادهایی از سوی شهرداری به شورای شهر اهواز جهت افزایش تخفیفات عوارض نوسازی بافت فرسوده، اشاره کرد و تصریح کرد: شاید در برخی مناطق شهر مردم قدرت پرداخت همین ۵۰ درصد عوارض را هم نداشته باشند و اگر این تخفیف‌ها به ۸۰ و ۹۰ درصد یا حتی ۱۰۰ درصد برسد، شاهد رونق ساخت و ساز در مناطق بافت فرسوده باشیم.

 

وی گفت: بنا بر این موضوع، طرحی آماده کردیم که در برخی محلات که مردم از نظر قدرت مالی پایین‌تر هستند، این تخفیف‌ها افزایش یابد. در این زمینه در حال رایزنی و گفت و گو با شورای شهر اهواز هستیم که اگر تایید شود، انگیزه برای ایجاد رونق ساخت و ساز میان اهالی این مناطق افزایش پیدا می‌کند و بی‌شک مردم این مناطق مشارکت خوبی در جهت ساماندهی بافت فرسوده خواهند داشت.

 

احمدی‌نیا خاطرنشان کرد: مناطق عامری، منبع آب و حصیرآباد بدترین حالت را دارند. منطقه یوسفی در مرکز شهر نیز برخی خصوصیات بافت فرسوده را دارد و اگر کمک نشود، به بافت فرسوده مصوب بسیار افزوده خواهد شد.

 

وی گفت: در صورت ساماندهی بافت فرسوده، نما و ظاهر شهر زیباتر می‌شود و در غیر این صورت خدمات‌رسانی، امدادرسانی و سایر امور در این مناطق بسیار مشکل و حتی بعضا غیرممکن است.

 

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی عنوان کرد: با توجه به شرایطی که بافت فرسوده اهواز دارد، از استاندار تقاضا داریم از همه دستگاه‌هایی که با مساله بافت فرسوده مرتبط هستند، دعوت کند تا کمیته‌ای متشکل از همه این دستگاه‌ها و دستگاه‌هایی که به نحوی می‌توانند به ساماندهی این وضعیت کمک کنند، ایجاد شود.

 

احمدی‌نیا افزود: پیشنهاد می‌شود نماینده استانداری، نماینده شهرداری، نماینده قوه قضاییه، مسکن و شهرسازی، ثبت اسناد و املاک، میراث فرهنگی، بانک‌ها، بخش خصوصی و همه دستگاه‌هایی که می‌توانند کمک کنند، در این کمیته عضو شوند و شرح وظایف برای همه تعیین شود.

 

وی خاطرنشان کرد: توان ما در این زمینه محدود است اما ساماندهی وضعیت بافت فرسوده قطعا با یک کمیته یا ستاد منسجم در این زمینه به خوبی به سرانجام خواهد رسید. با توجه به شرایط ناپایداری و عدم دسترسی به نقاط مسکونی در محدوه‌های بافت فرسوده ضروری است همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها برای ساماندهی این وضعیت کمک کنند.

 

به گزارش ایسنا؛ حل مشکلات بافت فرسوده مساله‌ای نیست که به تنهایی بر عهده شهرداری قرار گیرد. لازم است همه مجموعه‌های مرتبط به بحث ساماندهی این مناطق وارد شوند، تا با اقداماتی موثر بتوان چهره شهر را زیباتر کرد.

 

آن چه که اهمیت دارد این است که علاج واقعه را پیش از وقوع باید کرد. بنابراین ضروری است در جهت مقاوم‌سازی، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده اهواز همه احساس مسئولیت کنند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.