“خشایار اهواز” غرق در فاضلاب

عصر جنوب: گرفتگی فاضلاب شهر اهواز دیگر به امری عادی تبدیل شده است. فاضلاب خیابان‌های منطقه خشایار اهواز بیش از یک ماه است به دلیل گرفتگی سبب مشکلات برای مردم شده و هیچ کس هم در این باره رسیدگی نمی‌کند.

اهالی و کسبه محل می‌گویند: بار‌ها به گوش مسئولان آبفا اهواز و شهرداری این کلانشهر رسانده‌ایم اما هیچ گوش شنوایی نبود. بار‌ها در ماه‌های گذشته آمده‌اند اما فقط کار لایروبی آن هم در یک محدوده کوتاه که جواب نمی‌دهد، اینجا به یک کار اصولی نیاز دارد.

یکی از دلایل اهمیت رفع گرفتگی فاضلاب این خیابان مجاورت با بازارچه فروش مواد غذایی است.

کار‌شناسان معتقدند فاضلاب‌های شهری دارای انواع آلاینده‌های شیمیایی نظیر مواد سمی و فلزات سنگین، مواد آلی و میکرو ارگانیزم‌های زنده‌ای از قبیل ویروس‌ها، باکتری‌ها و کلیفرم‌های مدفوعی، پروتزوئر‌ها و کرم‌ها هستنند که با ورود این فاضلاب‌های تصفیه نشده به محیط زیست و تماس با منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی و خاک‌ها سبب آلودگی این منابع با ارزش می‌گردند.

این عوامل غیر از خطرهای مستقیمی که برای بهداشت عمومی دارند نتایجی از قبیل ایجاد مناظر زشت، تولید بوهای ناخوشایند وحشرات ناقل و مزاحمی مانند پشه‌ها و مگس‌ها را نیز به همراه دارند.

نعمت الله جعفر‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با دیدن تصاویر فاضلاب‌های جاری در اهواز اظهار داشت: فاضلاب خامی که در خیابان‌ها جاری شده برای کودکان و افراد آسیب پذیر خطرناک است که احتمال بروز و انتقال بیماری‌های عفونی وجود دارد.

وی درباره وجود فروشندگان مواد غذایی در اطراف این فاضلاب‌‌ ‌گفت: احتمال آلودگی محصولاتی مانند گوشت مرغ و یا مواد غذایی مانند فلافل و میوه که در اطراف این خیابان به فروش می‌رسد، زیاد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه مهم‌ترین چیزی که الان مطرح بوده بحث جاری شدن فاضلاب در خیابان است، عنوان کرد: اگر بی‌توجهی ساکنان و یا عدم لایروبی فاضلاب از این عوامل است باید هر چه زود‌تر رفع شود.

فرسودگی ۵۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز

‌سعید دشتی‌زاده، معاون بهره برداری آبفای اهواز گفت: ۵۰۰ کیلومتر از یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر فاضلاب اهواز فرسوده است و این ۵۰۰ کیلومتر بیشتر در مناطق غربی و مرکزی اهواز قرار گرفته است.

وی درباره معضلات فاضلاب مناطغ جنوب غربی اهواز مانند خیابان زینب(س) بیان کرد: عوامل دیگری به غیر از فرسودگی فاضلاب در گرفتگی فاضلاب موثر است.

معاون بهره برداری آبفای اهواز با بیان اینکه طراحی کل شبکه فاضلاب شهر اهواز انجام شده است، عنوان کرد: اجرای پروژه‌های فاضلاب هزینه‌های زیادی در پی دارد که از توان منابع جاری آبفا خارج است.

نارضایتی استانداری از لایروبی فاضلاب اهواز

احمد سیاحی در جلسه لایروبی فاضلاب سطح شهر در فصل بارندگی که ۲۵ مهرماه امسال برگزار شد، اظهار داشت: مشکلات فاضلاب‌های سطحی یکی از معضلات جدی است که مردم خیلی از آن گله‌مند هستند، به طوری که در زمان بارندگی، مشکل دفع این آب‌ها دو چندان می‌شود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان عنوان کرد: به طور کلی از وضعیت کنونی لایروبی که پیمانکاران انجام می‌دهند، ناراضی‌ هستیم زیرا عملکرد خوبی ندارند. در مواقعی دیده می‌شود پیمانکار لایروبی را نیمه‌کاره‌‌ رها کرده و لجن‌های خشک به خاک تبدیل شده‌اند.

کمبود اعتبارات عامل کندی اجرای لایروبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در جلسه لایروبی فاضلاب سطح شهر در فصل بارندگی  با بیان این‌که کمبود اعتبارات یکی از مشکلات اصلی کندی اجرای عملیات لایروبی شبکه فاضلاب است، گفت: ‌امسال ۲ میلیارد تومان برای خرید پمپ هزینه شد تا وضعیت پمپ‌های موجود و ایستگاه‌های پمپاژ را بهبود بخشیدیم.

وی افزود: ‌تعامل بین شهرداری و شرکت آبفا می‌تواند در افزایش ظرفیت لایروبی تاثیر خوبی بگذارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.