کارت زرد شورای شهر به اداره آب وفاضلاب/ وقتی مشکل فاضلاب شهری اهواز میان شهرداری و آبفا پاس کاری می شود

عصر جنوب : حجت الاسلام کاظم سواری عضو شورای شهر اهواز در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص مشکلات مردم و عدم پاسخگویی شرکت آب فاضلاب به مردم گفت: مکاظم سواری تاسفانه چندین مرتبه در بازدید اعضای شورا ازکاظم سواری  مناطق حاشیه شهر و حتی در مکان هایی از شهر که زیر ساخت فاضلابی موجود نبوده با ایشون تماس گرفتیم وقتی جواب تلفن ما را نمیدهد چه انتظاری هست جواب مردم را بدهند ،ولی احتمالا این عدم پاسخگویی به معنای این است که وی جوابی برای حل مشکلات مردم ندارد، وگرنه اگر مسئولی روال کاری مشخص و بدون کم وکاستی باشد باید از عملکرد خود دفاع کند، اداره آب و فاضلاب باید پیگیر مشکلات مردم باشند.

عضو شورای شهر با توجه به نزدیکی بارندگی های زمستان، ترمیم شبکه های فاضلابی شهر اهواز را ضروری خواند و افزود: وضعیت نابسامان آب و فاضلاب اهواز برای تمام مسئولین این کلانشهر معلوم است متاسفانه وضعیت فاضلاب در ایام بارانی به دلیل نیاز مبرم شبکه به ترمیم بسیار بحرانی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه ادرات نباید احساس کنند که شورا اشرافی بر کارهای آنان ندارند افزود: مدیران و مسئولان ادارات و سازمان ها بدانند که شورا حلقه وصلی بین مردم و مدیران است،مردم بسیار ناراحت هستند و راهی جز ارتباط با ما ندارند و درخواست حل مشکل آبفا را از ما دارند.

سواری در ادامه ضمن اخطار به مدیران آبفا گفت:این اخطار را می دهم که اگر این پیگیری ها در جهت حل مشکلات آبفای مردم نتیجه ندهد این مساله را به مرکز خواهیم رساند ، اداره آبفا باید در راستای بهبود وضعیت اسف بار فاضلاب های شهر اهواز، اگرچه دیر است ، اقدام شود .

وی ادامه داد: مشکل ما این است که نمی دانیم مدیر آب و فاضلاب برای حل این مشکلات برنامه ای دارد یا نه؟ ما در تابستان مشکل فاضلاب داریم چه برسد به زمستان و بارندگی هایی که نزدیک است.

عضو شورا در اشاره به مواردی از مشکلات زیر ساختی فاضلابی گفت: در اکثر نقاط کلان شهر اهواز مشکل آب و فاضلاب از جمله ترمیم و تکمیل شبکه را داریم متاسفانه در بعضی مناطق فاضلاب از خانه ها به بیرون از خیابان ریخته می شود .

وی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص وضعیت بد آب مصارف خانگی مردم از لحاظ بو و رنگ بد آب گفت: طبق گزارشات رسیده از مردم در بعضی از مناطق آب مصرفی بوی متعفن می دهد رنگش تغییر کرده و سنگریزه در آن دیده می شود،طبق بازدیدی که از تصفیه خانه ها داشتیم مشکل آب شهر اهواز از تصفیه خانه ها نیست بلکه در انتقال آب تصفیه به مشترکین است .

وی ادامه داد: در بحث بد بو بودن آب باید بگوییم به دلیل شکستگی های لوله ها این مشکلات پیش می آید متاسفانه هنوز دربعضی از مناطق جنس لوله ها آزبست است که امروزه آزبست با همه مزایایی که می تواند داشته باشد،به عنوان یک سرطان زای انسانی قطعی شناخته می شود و استفاده از این لوله ها در حال حاضر جرم است و به خاطر کمبود اعتبار تا به حال نتوانستند این لوله ها را تعویض کنند .

سواری افزود: این شکستگی ها با توجه به اینکه تمام شهروندان اهوازی برای مصرف آب از پمپ استفاده می کنند،زمانیکه در شبکه با افت آب مواجه است این مکندگی ها از سمت پمپ های مشترکین موجب می شود آبی که از این شکستگی ها بیرون رفته دوباره وارد خطوط انتقال و انشعاب آب شده و با آب شرب مخلوط  می شود و مردم آب گل آلود همرا ه با فاضلاب را مصرف می کنند .

وی ادامه داد: آب موجود درمناطق بالا و پایین شهر تقریبا دارای یک کیفیت می باشد،مشکل مهم در این امر انتقال صحیح آب است اگر احساس می کنند اعتبار نیست مردم حاضرند این مبالغ را پرداخت کنند این پولی که بابت تصفیه آب و خرید آب معدنی می دهیم اینها بیایند شبکه هایشان را از آزبست به پلیت موتر تبدیل کنند و سرانه را بر روی قبوض مشترکان تقسیم کنند.

عضو شورا افزود: ما این را به عنوان پیشنهاد طرح کرده ایم که میزان اعتبار اصلاح شبکه آب را حساب کنید و بر قبوض کل مشترکین تقسیم نمایید و این کار خیلی بهتر از این است که ما آب بی کیفت و فاقد بهداشت و مهمتر از آن سرطان زا به خورد مردم بدهیم .

وی در خصوص وضعیت لایروبی شبکه های فاضلابی گفت: مشکل فاضلاب شهری ما تنها لایروبی نیست ،متاسفانه روش این است که بعضی ایستگاه ها به صورت مشترک میان شهرداری ، آب و فاضلاب مدیریت می شود و شهرداری هزینه ای پرداخت می کند و اداره آبفا در همان بحران بارندگی به جای اینکه سه یا چهار پمپ کار کند ؛دو پمپ بیشتر را روشن نمی گذارند و در اینصورت آب وفاضلاب بالا میزند و اگر مسئولی هم اعتراض به کارشان داشته باشد می گویند آب های سطحی باران به عهده اداره آبفا نیست شهردار توانایی مدیریت را ندارد .

سواری ادامه داد: تا به حال پیشنهادهایی در شورای اداری درخصوص آبفا داده شده است ما میدانیم مجموعه آبفا با کمبود اعتبار هم مواجه است به همین خاطر است که می گوییم پای کار بیاید کمکش می کنیم نه اینکه اصلا جواب ندهد.

وی از شکایت مردم گفت و افزود: در بحث فاضلاب هم مناطقی داریم که جلوی درب منازل سال هاست فاضلاب زده بالا وسطح خیابان راگرفته میگویند هروقت تماس میگریم جز انجام مکش فاضلاب کاردیگری نمی توانند انجام دهند چرا ؟چون خط ریزش کرده و باید شبکه اصلاح شود و دوباره به همین شکل فاضلاب بالا می آید و تابستان و زمستان ؛بارندگی و غیربارندگی هم ندارد .

سواری گفت:اعضای شورا به شهرداری در راستای آسفالت خیابان ها فشار می آورند و در جواب می گویند اگر ما بخواهیم آسفالت کنیم چند وقت دیگر آبفا می خواهد انشعاب فاضلاب بکشد تمام کار اسفالت به هم می ریزد پس در زیبایی ساختار شهر هم آبفا دخیل است و کار شهرداری لنگ است.

منبع: اهواز نوین

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.