اهوازی ها منتظر “مترو” نباشند

عصر جنوب: عباس هلاکویی مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اهواز در خصوص عمده مشکل قطارشهری شهر اهواز گفت: تا زمانی که مشکل فایناس حل نشود بزرگترین مشکل ما همین فایناس است و تا وقتی دولت در این قضیه ورود نکند طول می کشد زیرا بانک ها تحت هیچ شرایطی زیر بار نمی روند.

وی به محدودیت های پروژه قطار شهری اهواز اشاره کرد و اظهار داشت: از آنجایی که تمام اعتباراتی که در اختیار ما قرار می دهند ریال است و فایناس ارز است،یعنی اینکه ما بتوانیم از یک کشور خارجی اعتبار بگیریم و این اعتبار تبدیل به جنس و نیازهای ارز کرده و وارد ایران بکنیم باتوجه به محدودیت هایی که در کشور وجود دارد و گرانی هایی هم در این بحث هست امکانش نیست.

هلاکویی افزود: در حال حاضر می توانیم از کشور چین فاینانس کنیم و این به آن علت است که ما اعتباری در کشور چین داریم و بانک مرکزی از آن اعتبار می خواهد استفاده کند.

مدیر سازمان قطار شهری اهواز به طول کشیدن فاینانس اشاره کرد و تصریح کرد: مشکلی که بین بانک های چین با ایران وجود دارد این است که باید بانکی بین پیمانکار ایرانی و چینی جهت برای رد و بدل کردن قیمت ها و قرار دادها وLCهای فاینانس واسطه شود،فاینانس دهنده که چین باشد آماده است و فایناس گیرنده که ما یعنی شهرداری ،کارفرما،و بانک باید نماینده شهرداری اهوازشود و با بانک خارجی قرار داد ببند.

هلا کویی ضمن اشاره به اینکه بانک ها اعتقاد دارند که شهرداری نمی تواند قسط ها را پرداخت کنند عنوان کرد: ضمانت شهرداری به بانک ها زمین های شهری است و بانک ها زمین را قبول ندارند زیرا زمین های شهرداری قابل واگذاری نیستند .

مدیر عامل سازمان قطار شهری رقم فاینانس را چیزی حدود ۷۵۰ میلیارد تومان برای مدت پنج سال تخمین زد و خاطرنشان کرد: شهرداری اهواز باید این مبلغ را به نرخ دلار امروز به بانک برگردانند زیرا زمانی که بانک فایناس می کندعلاوه بر این که اصل فاینانس را باید پرداخت کند بهره این فاینانس را هم در این پنج سال باید بپردازد .

وی افزود: بانک ها اعلام کردند با توجه به بودجه شهرداری اهواز و طرح های عمرانی که در دست اجرا دارد ، این را در شهرداری نمی بینیم که سالی ۲۵۰میلیارد تومان به ما پول بدهد زیرا خود شهرداری کل طرح های عمرانی اش در حال حاضر۲۰۰ میلیارد تومان نیست چطور می خواد پنج سال دیگر ۲۵۰ میلیارد تومان سالانه پرداخت کند، پس پول در شهرداری می ماند .

هلاکویی در بخش دیگر صحبت های خود گفت: سازمان قطار شهری از سال ۹۰ پیگیری این جریان بوده که رئیس جمهور گذشته و حال پشتیبانی کند تا این فاینانس انجام شود.

مدیر سازمان قطار شهری اهواز تنها راه حل مشکل قطار شهری اهواز را ورود دولت و ضمانت آن خواند و اظهار کرد: با اختلافاتی که بین بانک ها و شهرداری ها است این فاینانس ها انجام نمی شود ،مگر اینکه دولت تقبل کند و به بانک ها اعلام کند فاینانس را بگیرند اگر شهرداری پرداخت نکرد دولت ازپول بانک مرکزی یا پول فروش نفت این هزینه را پرداخت می کند و این اتفاق فقط یک دستور ویژه در سطح مدیریت کلان دولت می خواهد .

هلاکویی در خصوص پیشرفت کلی پروژه مترو اهواز تصریح کرد: این پروژه در مجموع تا کنون ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است ، اما روند پیشرفت فیزیکی قطار شهری در بحث ساختمانی نزدیک به ۵۰ درصد است گفت: در روند ساختمانی کار با سرعت جلو می رود و مشکل مالی از این حیث نداریم اما بحثی که هست ما تا جایی که امکانش باشد و نیاز به قسمت تاسیسات برق و مکانیکی نباشد کار را پیش می بریم و پیمانکارها در حال آماده سازی ایستگاهها هستند، بعضی ایستگاهها در حال سفید کاری و سنگ کاری است .

هلا کویی در خصوص واگن های خریداری شده در سال گذشته توسط دولت گفت: واگن های قطار شهری اهواز ، شیراز و اصفهان ،تبریز یک جور است اما واگن های قطار شهرتهران متفاوت با شهرستان هاست،پس ما اگر فایناس را راه اندازی کنیم می توانیم از واگن های آنها استفاده کنیم و وقتی واگن های ما آماده شد به آنها پس بدهیم .

وی افزود: زیرا آنها نیز به صورت یک جا به این واگن ها نیاز ندارند درحال حاضر واگن های یک شهر برای چهار شهر کافی است زیر آنها مانند ما فاز به فاز پیش می روند و به همه واگن ها به صورت یک جا نیاز ندارند ما باید بتوانیم از مزایای واگن های خریداری شده در سال بلاستفاده بکنیم.

وی در پایان گفت: در تلاش هستیم که این موضوع را به ریاست جمهوری منتقل کنیم تا به حرفی که در سخنرانی اهوازشان زدند عمل کنند، ما در حال حاضر شرمنده مردم هستیم بابت به تاخیر افتادن این فاینانس و این رسالت رسانه هاست که به گوش دولت برسانند که تا زمانی که دولت در این مشکلات ورود نکند و به عهده نگیرد این فاینانس ها و مشکلات آن حل نمی شود .

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.