وعده احداث ۹ ماهه زیرگذر خیابان شریعتی ۱۷ ماهه شد / ناتوانی شهرداری اهواز در عملیاتی کردن پروژه ها

عصر جنوب: زیرگذر تقاطع شریعتی یکی از پروژه‌هایی است که قرار بود برای تسهیل تردّد شهروندان اهوازی در منطقه‌ای که همواره در صبح و غروب ترافیک سنگینی داشت، احداث شود.

شهرداری اهواز در ابتدای دوره کاری جدید خود، چند پروژه را به عنوان پروژه‌های عمرانی محوری خود اعلام کرد که می‌توان از میان آنها تعریض پل سوم اهواز موسوم به «پل شهید دقایقی» بود و پروژه بعد، احداث زیرگذر خیابان شریعتی در میدان آخر اهواز بوده است.

۱۳۹۳۰۸۲۱۱۸۳۴۵۰۵۰۷۴۰۷۱۲۷۳

* درباره زیرگذر خیابان شریعتی اهواز

زیرگذر تقاطع شریعتی یکی از پروژه‌هایی است که قرار بود برای تسهیل تردّد شهروندان در منطقه‌ای که همواره در صبح و غروب ترافیک سنگینی داشت، احداث شود.

در آن هنگام از طرف مسئولان شهرداری زمان احداث ۹ ماهه برای این پروژه اعلام شد درحالیکه امروز از آن وعده ۱۷ ماه یعنی حدوداً دو برابر زمان مقرّر گذشته است.

شهردار کلانشهر اهواز در تاریخ ۲۸ مرداد امسال در گفت‌و‌گویی با اعلام اینکه مشکلاتی در این پروژه به وجود آمده است، گفت: پروژه بر اساس اعلام قبلی شهریور ماه ۹۳ به بهره‌برداری نمی‌رسد.

وی در آن گفت‌و‌گو تصریح کرده بود: اعتبار اولیه این پروژه ۶ میلیارد و یک‌صد میلیون تومان و مقرّر بود شهریور ماه به اتمام برسد که به‌دلیل تکمیل نشدن تملّک اراضی و مشکلات جابجایی تأسیسات و فاضلاب، هنوز پروژه به اتمام نرسیده است ولی می‌توان خوشبین بود که هر چه سریع‌تر با تملّک اراضی محدوده طرح، بتوان به زودی این پروژه را بهره‌برداری کرد.

در این زمینه با دو تن از نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر اهواز گفت‌و‌گو کردیم تا نظر آنان را نیز جویا شویم:

پیشرفت ۵۵ درصدی بعد از یک‌سال و ۵ ماه برای پروژه‌ای ۹ ماهه

سید محمدجواد رضوی عضو شورای اسلامی شهر اهواز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در هفته گذشته سؤالی درباره این پروژه در صحن علنی شورا مطرح کردم و منتظر پاسخم.

وی افزود: سؤال ما در شورای شهر این بود که این پروژه چرا اینقدر طولانی شده است؟

چه‌کسی پاسخگوی رنج مردم از طولانی شدن پروژه است؟

رضوی با ابراز ناخرسندی از وقفه طولانی در احداث این زیرگذر، گفت: روزی که استارت این پروژه زده شد، قرار شد ۹ ماهه به انجام برسد اما اکنون حدود یک‌سال و ۵ ماه زمان برده و فقط ۵۵ درصد پیشرفت داشته است.

وی با طرح این سؤال که چه‌کسی پاسخگوی مشکلات مردم است، تأکید کرد: رنج مردم در رفت‌وآمد و ترافیک و گرد و خاکی که ناشی از عملیات احداث این پروژه است، چه کسی باید جواب بدهد؟

این عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد تاکنون به سؤالاتی که در این زمینه مطرح کرده، پاسخی داده نشده است.

آبفا گفته بود در این محل خطّ فاضلاب نیست، اما بود!

عضو دیگر شورای شهر البته معتقد است که پروژه به علّت برخورد با تأسیسات زیرزمینی خطّ فاضلاب به مشکل برخورده است.

حسین حیدری می‌گوید: در این محل خطّ فاضلاب پیدا شده و نیاز به اصلاح دارد و باید جلوی نشت آب گرفته می‌شد که ظاهراً خود شرکت آبفای اهواز توان اجرای این کار را نداشته است.

وی تصریح کرد: در جریان این پرژه قبلاً از شرکت آبفا استعلام شده بود و آنها گفته بودند خطّ فاضلاب نداریم.

حیدری با بیان اینکه پس از اعلام آبفای اهواز مبنی بر ناتوانی در رفع این مشکل شهرداری اهواز موضوع فاضلاب در این مسیر را حل کرد، گفت: تنها موضوع باقیمانده بحث تملّک ۹ باب منزل مسکونی در مسیر زیرگذر است.

عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: شورای شهر موضوع خرید مسکن را تصویب کرده و امیدواریم پس از طی این مراحل زیرگذر شریعتی ۳ ماه دیگر به بهره‌برداری برسد.

با توضیحات این دو عضو شورای کلانشهر اهواز، برخی مسائل روشن می‌شود اما آنچه مشخص نیست اینکه چطور ممکن است اداره آبفا اهواز در پاسخ به استعلام بگوید در این مسیر خطّ فاضلاب نیست و بعد عکس ان اتفاق بیفتد.

با این وضع آیا می‌توان به انجام پروژه‌های دیگری که نیاز به حفاری و گودبرداری در سطح شهر اهواز دارند، ورود کرد؟

نکته دیگر اینکه بحث تملّک واحدهای مسکونی است که به گفته عضو شورای شهر همچنان خریداری نشده‌اند. حال آنکه این مسأله نیز با توجه به اعتراض احتمالی ساکنان آن باید از قبل برنامه ریزی می‌شد.

با توجه به بازدید می‌دانی خبرنگار تسنیم و اظهارات دو نماینده شورای شهر اهواز که هر کدام از منظری به این پروژه پرداختند، بعید به نظر می‌رسد تا پایان سال ۹۳ و حتی اوایل سال۹۴ گذر مردم به زیرگذر خیابان شریعتی بیفتد.

درحالیکه موضوع نصب روزشمار در پروژه‌های عمرانی در تهران و برخی کلانشهر‌ها و حتی شهرهای همین استان نیز مرسوم شده است، به نظر می‌رسد با این روند به این زودی‌ها شاهد نصب روزشمار که عامل مهمی در شفافیت و صداقت کارگزاران با مردم است باشیم.

به امید روزی که شهرداری کلانشهر اهواز به عنوان مرکز مهم دفاع مقدس رویه کار و مدیریت جهادی را در انجام پروژه‌های اجرایی و عملیاتی سرلوحه کار خود قرار دهد.

گزارش از محمدمهدی فاطمی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • بله امکان این وجود دارد. خیلی از شبکه های زیرزمینی بدلیل قدیمی بودن دارای نقشه ازبیلت نیستند. پس این مشکلات خیلی غیر منطقی نیست.