بررسی منشاء آلودگی های هوای اهواز

عصر جنوب: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان درباره آخرین دستاوردها در خصوص منشاء آلودگی های هوا در اهواز گفت: پنج مورد که بیشترین تاثیرگذاری را در این رابطه داشته اند در دست بررسی است.
به گزارش زیست آنلاین احمدرضا لاهیجان زاده گفت: در سال گذشته که مشکل تنفسی در اهواز برای برخی افراد روی داد نشست های متعددی برای بررسی علل آن برگزار شد و در این

نشست ها صاحبنظران و محققان موضوع نظرات و احتمالات مختلفی را مطرح و تمامی این نظریه ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی با تاکید بر این که هیچ کدام از احتمال ها نادیده گرفته نشد افزود: از بین این نظریات پنج مورد به واقعیت نزدیک تر بود که تمرکز ما بر روی این پنج گزینه متمرکز شده است.

لاهیجان زاده از جمله این موارد به آلودگی هوا ناشی از فعالیت های نفت، فلر(مشعل) واحد بهره برداری اهواز سه شرکت نفت که از سال گذشته فعال شده بود و تا حدودی آلودگی داشت و کارخانه الکل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اشاره کرد و گفت: تمام این موارد در مرحله بررسی و آزمایش است.

وی به فعالیت کوره های آجرپزی حومه اهواز و واحد بازیافت روغن در نزدیکی شرکت فولاد نیز به عنوان عوامل تاثیرگذار در این زمینه اشاره کرد و افزود: تنها چیزی که نیاز به کار علمی دقیق دارد قارچ اسپور گیاهی است که هنوز فعالیت دقیقی روی آن نشده اما جزو احتمال های قوی در زمینه منشا آلودگی هوای خوزستان است.

وی عنوان کرد: از آنجایی که انتشار این نوع قارچ در ماه های مهر و آبان اتفاق می افتد و فصل گرده افشانی است این مساله باید به صورت خیلی جدی بررسی شود و این می تواند از دلایل قوی باشد.

لاهیجان زاده در عین حال در خصوص وجود نیترات به عنوان عامل آلودگی هوای اهواز یادآوری کرد و تصریح کرد: یک سری مطالعات ماهواره ای پارسال توسط محققان دانشگاه تربیت مدرس صورت گرفته بود که در آن مقطع زمانی اعلام کردند میزان ناکس(ترکیبات ازته) و گوگردی در محدوده خوزستان بالا بوده و منشاء آن را از یک سری کشورهای همسایه دانسته بودند.

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان گفت: در برخی مقاطع زمانی در اندازه گیری آلودگی با منشا نیترات تا حدودی میزان نیترات را بالا نشان می داد اما اینها جزو گمانه زنی هاست که باید دنبال شود.

به دنبال اتفاق های پاییز سال گذشته که در جریان آلودگی هوای اهواز افزون بر ۲۰ هزار نفر از مردم به ناراحتی تنفسی مبتلا و راهی بیمارستان ها و مراکز درمانی شده بودند، نهم آبان امسال هم گرد و غبار شدید در اهواز رخ داد که همراه با بارندگی بود.

این مساله که شرایط را برای به خطر انداختن سلامت افرادی که بیماری تنفسی داشتند سخت کرده بود باعث ابتلای افزون بر یک هزار نفر دیگر از مردم به ناراحتی های تنفسی شد.

به دنبال این موضوع ، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آلودگی هوای اهواز را موضوعی پیچیده و جدی توصیف کرد و خواستار اقدام عملی سازمان محیط زیست برای رفع این معضل شد.

دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی به آمار یک هزار نفری ابتلای مردم اهواز به ناراحتی های تنفسی در جریان نخستین بارندگی پاییزی اشاره کرده و گفته بود: برای حل این معضل باید محیط زیست وارد عمل شود.

به دنبال این اظهارات دهم آبان نشست فوق العاده ای به دعوت ‘معصومه ابتکار’ رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای بحث در مورد آخرین نتایج بررسی ها و اقدامات صورت گرفته با حضور معاونان وزارتخانه های نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیران استانی خوزستان در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، در این نشست علاوه بر بررسی علل متعدد احتمالی این حادثه چون پدیده گرد و غبار، آلاینده های ناشی از فلزهای نفتی و عوامل حساسیت زای گیاهی صحبت و بر اساس سنجش ها و مطالعات صورت گرفته تصمیماتی اتخاذ شد.

در این نشست ضمن اتخاذ تصمیم در خصوص ضرورت اطلاع رسانی به موقع به مردم، مقرر شد کارگروه ویژه ای به منظور بررسی و پایش مستمر وضعیت با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل و هماهنگی های لازم بین دستگاهی صورت گیرد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش دقیق وضعیت مراجعه کنندگان به مراکز درمانی را از جهت تشخیصی، نوع علایم و عوامل دخیل به منظور شناسایی منشاء اصلی بیماری ارائه دهد.

وزارت نفت نیز مکلف شد اقدام های لازم برای تکمیل طرح آمار، جمع آوری گازهای همراه نفت را انجام و برای تسریع آن تلاش کند، موضوع تثبیت خاک و مالچ پاشی ۲۰۰ هزار هکتار اراضی منطقه با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست توسط وزارت نفت دنبال شود.

توقف فراوری نفت ترش در اهواز از دیگر تکالیف وزارت نفت برای رفع چالش اهواز است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.