تمام پل های قدیمی اهواز در حال خراب شدن است

عصر جنوب: متاسفانه در استان خوزستان و در شهر اهواز وظیفه مدیریت تعمیر و نگهداری پل ها برعهده هیچ نهادی نیست و خراب شدن همه پل ها را داریم به چشم خود می بینیم
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی خوزستان اظهار داشت: تمام پل های قدیمی شهر اهواز باید از لحاظ سازه ای، هیدرولیک آب و شمع ها مورد بررسی قرار گیرد.

مرادعلی واهبی در رابطه با وضعیت پل های شهر اهواز گفت: اعتقاد من این است که باید برای تمام پروژه های عمرانی شهر یک واحد تعمیر و نگهداری در سازمان های مربوطه تاسیس شود تا رفتار این سازه ها مرتبا مورد ارزیابی و بهسازی قرار گیرد و اگر اشکال کوچکی ایجاد شد برطرف گردد.

وی تصریح کرد: در بسیاری از اوقات با اقداماتی کوچک و کم هزینه می توان از به وجود آمدن خسارات کلانی جلوگیری نمود؛ بطور مثال یکی از پل های خوزستان مدتی دچار فرسودگی و بحال خود رها شده بود و درنهایت ناچار شدند با صرف میلیاردها تومان پل جدیدی را جایگزین آن کنند.
این مهندس عمران با بیان این که چنین واحدی در شهرهای بزگی مانند اصفهان وجود دارد یادآور شد: نمی شود بگذاریم پروژه های عمرانی همچون پل ها به مرحله ازهم گسیختگی برسد و آن گاه تازه به فکر بیفتیم، زیرا در این حالت علاوه بر خسارت های هنگفت، ممکن است شهروندان نیز دچار حادثه شوند.

واهبی اذعان کرد: توصیه ما این است که در تمام پروژه های عمرانی مدیریت نگهداری و تعمیرات وجود داشته باشد تا در صورت ایجاد هرگونه ترک، فرسودگی جزئی، خرابی یک پیچ یا میلگرد مشکل برطرف شود و عمر مفید سازه افزایش یابد.

وی افزود: می توان با این کار، عمرمفید پل ها را از حد تعیین شده چندین برابر افزایش داد، در حالی که در اهواز نه تنها این کار انجام نمی شود، بلکه در همان مدت زمان تعیین شده نیز دوام نمی آورند.

مسئول کنترل و نظارت ساخت و سازهای سازمان نظام مهندسی همچنین گفت: متاسفانه در کشور ما، به ویژه در استان خوزستان و در شهر اهواز وظیفه مدیریت تعمیر و نگهداری پل ها برعهده هیچ نهادی نیست و خراب شدن همه پل ها را داریم به چشم خود می بینیم.

واهبی خاطرنشان کرد: هر پروژه عمرانی همانند بدن انسان نیازمند مراقبت و بررسی علایم و هشدارها است و درصورت غافل شدن از آن به یکباره از هم گسیخته می شود؛ این موضوع به ویژه در پل هایی که تحت حرکات دینامیکی قرار دارند (یعنی خودروها از روی آن عبور می کنند) اهمیت زیادی دارد.

وی به صرف سالانه میلیاردها تومان اعتبار در پروژه های عمرانی شهر اهواز اشاره و عنوان کرد: هزینه ای باید که برای نگهداری و تعمیر این پروژه ها اختصاص یابد درمقابل خسارات احتمالی بسیار ناچیز است.

این مهندس عمران ادامه داد: باور من این است که پروژه های عمرانی ما به دلیل هماهنگ نبودن عوامل مختلف در مراحل طراحی و اجرا، از استاندارد لازم برخوردار نیستند و به همین دلیل باید در نگهداری آن ها دقت بیشتری شود.

واهبی ر پایان افزود: تمام پل های قدیمی شهر اهواز باید از لحاظ سازه ای، هیدرولیک آب و شمع ها مورد بررسی قرار گیرد و پل های تاریخی و باارزش شهر نیز مانند شهرهای بزرگ دیگر درصورتی که عمرشان به پایان رسیده، به محل پیاده روی مردم تبدیل شود.

 

منبع: خوزنیوز

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.