منطقه ۲۰ هزار نفری کوی گلدشت اهواز تنها یک مدرسه ابتدایی دارد

عصر جنوب: منطقه کوی گلدشت اهواز با جمعیتی در حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت تنها یک مدرسه در مقطع دبستان دارد که ۲۸۰ دانش آموز آن در چهار کلاس و دو کانتینر موجود در آن درس می خوانند.
یکی از شهروندان منطقه گلدشت چندی پیش در نشستی با حضور مسوولان شورای شهر و شهرداری شهر اهواز با اشاه به جمعیت ۲۰ هزار نفری منطقه، از وجود تنها یک مدرسه ابتدایی در گلدشت خبر داد و گفت : در این مدرسه کلاس های درس به صورت مختلط با حضور دختر و پسر برگزار می شود.

صابرغافلی نژاد با تاکید بر محرومیت های منطقه گلدشت گفت: تنها مدرسه این منطقه یک دبستان چهار کلاسه با دو کانتینر است که بیش از ۵۰۰ دانش آموز دارد و این در حالی است که این منطقه حداقل دارای یک هزار دانش آموز در مقاطع مختلف است که تعدادی از آن ها به دلیل نبود مدرسه در خارج از منطقه گلدشت به تحصیل مشغول هستند.

کوی گلدشت یکی از قدیمی ترین مناطق اهواز است که ۶۵ سال قدمت شهری دارد اما با وجود گذشت سال ها هنوز وضعیت این منطقه بهبود نیافته و ساکنان آن نداشتن مدرسه را مشکلی اصلی منطقه می دانند.

دبستان شهید مرتضی مطهری تنها مدرسه و دبستان در منطقه کوی گلدشت است که به گفته یکی از اهالی منطقه کلاس های این مدرسه تنها تا مقطع سوم دبستان برگزار می شود و پس از آن دانش آموزان باید برای ادامه تحصیل به منطقه شهرک رزمندگان بروند.

مدیر مدرسه این مدرسه از ارایه توضیحاتی در خصوص وضعیت مدرسه خودداری کرد و گفت برای توضیح دادن نیاز به مجوز از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان است اما در خصوص وضعیت دانش آموزان می گوید: تنها پایه اول دبستان به دلیل تعداد زیاد دانش آموزان به صورت مختلط برگزار می شود.

در این مدرسه چهار کلاسه که به گفته مدیر مدرسه درهر تایم حدود ۱۲۰ دانش آموز دارد تنها دو سرویس بهداشتی و یک تانکر آب وجود دارد که بی شک آب موجود در این مدرسه برای آشامیدن دانش آموزان از آب لوله کشی اهواز که خصوصاً در مناطق حاشیه نشیت فاقد کیفیت است تامین می شود.

عبدالحسن زهیری یکی از اهالی منطقه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: خانواده ها علاقه مند هستند که فرزندانشان درس بخوانند ،اما به دلیل نبود مدرسه مجبور هستند که فرزندان خود را به مناطق دیگر بفرستند که در این بین به دلیل بعد مسافتی برخی از دختران از تحصیل باز می مانند .

وی ادامه داد: پسرها نیز مجبور هستند برای ادامه تحصیل به شهرک اهواز بروند و برای رفتن به مدرسه باید از جاده ترانزیتی اهواز-خرمشهر عبور کنند که در سال های قبل حوادث ناگواری برای این دانش آموزان به وجود آمده است.

این شهروند اهوازی ساکن کوی گلدشت افزود: یکی دیگر از مشکلات در این منطقه سرویس های دانش آموزان است ، که این سرویس ها فاقد مجوز آموزش و پرورش هستند ولی خانواده ها مجبور می شوند برای رفت و آمد فرزندانشان به مدارس مناطق دیگر از این سرویس ها استفاده کنند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز گفت: مدرسه شهید’ مطهری ‘در منطقه گلدشت مدرسه ای مختلط برای تحصیل دختران و پسران است اما کلاس های درسی به غیر از پایه اول به صورت مجزا برگزار می شود.

مهدی قنواتیان افزود: در این مدرسه دانش آموزان تا پایه چهارم ابتدایی به تحصیل می پردازند و پس از آن برای ادامه تحصیل در سایر مقاطع به مدارس دیگر در سایر مناطق منتقل می شوند.

وی در خصوص بسته حمایتی دولت از دانش آموزان در مناطق محروم گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت برای مناطق محرومی که برخی پایه های تحصیلی به دلیل کمبود نیروی انسانی برگزار نمی شود ،دانش آموزان این مدارس بدون پرداخت هزینه در مدارس غیردولتی به تدریس می پردازند.

معاون آموزش ابتدایی ناحیه یک آموزش و پرورش اهواز بیان کرد: در حال حاضر دانش آموزان دختر و پسر پایه پنجم و ششم منطقه گلدشت در مدارس غیر دولتی شهرک اهواز در حال تحصیل هستند.

قنواتیان افزود: تعداد ۱۶۰ نفر دانش آموز در مقطع اول تا چهارم در دبستان شهید مطهری در حال درس خواندن هستند.

یکی از نکات مهم در منطقه گلدشت ساخت مدرسه ای است که بیش از چهار سال از آغاز ساخت آن می گذرد و با گذشت این مدت همچنان در مراحل اولیه و فوندانسیون باقی مانده در حالی که ساخت این مدرسه می تواند مشکلات دانش آموزان منطقه گلدشت را حل کند.

خانم سکینه که یکی از ساکن خیابان روبری این مدرسه نیمه کاره در منطقه کوی گلدشت است گفت: حدود چهارسال است که کار ساخت مدرسه شروع شده اما پیمانکار در مرحله فوندانسیون این مدرسه را رها کرده است .

وی ادامه داد : به این دلیل که تنها مدرسه کوی گلدشت در تمامی پایه های دبستان ،کلاس ندارد مجبور هستیم که فرزندانمان را برای ادامه تحصیل به مناطق دیگر بفرستیم ،در حالی که اگر این مدرسه ساخته می شد دانش آموز نیز مشکلی برای ادامه تحصیل نداشتند.

این ساکن کوی گلدشت گفت: برای رفت و آمد فرزندانمان مجبور هستیم از سرویس استفاده کنیم که به دلیل فاصله داشتن با مدارس مناطق دیگر ، سرویس های تحت نظارت آموزش و پرورش حاضر به طی کردن این مسافت نیستند و باید از سرویس های آزاد استفاده کنیم که آموزش و پرورش نظارتی برای عملکرد راننده های این سرویس ها ندارد.

وی افرود: برخی از دانش آموزان نیز مجبور هستند برای عبور، از جاده ترانزیتی واقع در منطقه عبور کنند که مشکلات زیادی را برای دانش آموزان به وجود می آورد.

اما برای پیگیری علت نیمه تمام ماندن پروژه ساخت مدرسه در منطقه گلدشت ،روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان خوزستان ‘غلامعباس کاظمی’ مشاور مدیر کل نوسازی مدارس خوزستان را معرفی کرد که نامبرده هیچگونه توضیحی در این خصوص ارائه نکرد.

کوی گلدشت که در ۵ کیلومتری جاده اهواز –خرمشهر روبروی شهرک رزمندگان واقع شده است و یکی از قدیمی ترین مناطق اهواز است که گفته می شود بالغ بر ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد به گونه ای که این منطقه از جنوب به منطقه عین دو و از شرق به منطقه کوی علوی می رسد .

در حال حاضر رتبه آموزشی استان خوزستان طبق گفته مسوولان استان در بین ۳۱ استان کشور در رتبه ۳۱ قرار دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.