سیلوی اهواز ثبت ملی شد/ تعیین عرصه و حریم در آینده نزدیک

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: موسوی، گفت: بنای صنعتی سیلوی اهواز که به عنوان اثر شاخص شهر اهواز در تاریخ معاصر و شکل گیری اهواز مدرن از آن یاد می‎شود با تأیید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سید حکمت‎الله موسوی اظهار کرد: بنای صنعتی سیلوی اهواز که به عنوان اثر شاخص شهر اهواز در تاریخ معاصر و شکل گیری اهواز مدرن از آن یاد می‎شود با تأیید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی با شماره ۳۲۱۶۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان، افزود: سیلوی اهواز با قدمتی ۸۰ ساله در ساحل غربی رود کارون و در حریم این رودخانه قرار دارد و محل نگهداری و ذخیرهسازی غلات (خصوصا گندم) است.

وی با اشاره به تاریخچه این اثر، تصریح کرد: سیلوی اهواز در سال ۱۳۱۵ شمسی طراحی و احداث ساختمان آن در سال ۱۳۱۷ شمسی آغاز شد و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۱۹ شمسی با هزینه ۱۵ میلیون ریال به پایان رسید.

موسوی، درباره مشخصات این اثر ابراز کرد: ساختمان اصلی بنا شامل یک  ۶۰ استوانه ذخیره غلات است که در سه ردیف ۲۰ تایی احداث شده و این مخازن ذخیره را یک ساختمان مستطیل شکل با بازشوهای متعدد احاطه کرده‎اند و در بالای استوانهها ساختمان مستطیل دیگری با سقف شیروانی دیده می‎شود.

وی ارتفاع مجموعه اصلی سیلو را ۵۱ متر عنوان کرد و ادامه داد: یک برج چهار طبقه که در زیر آن  زیرزمینی احداث شده در سمت شمال سیلو و با ارتفاعی بیش از ساختمان اصلی به آن متصل است و یک تونل به طول ۱۴۵ متر و به عرض ۸۲/۲ متر به آن متصل میشود که گندمها را به وسیله نوار نقاله از سیلو به برجی که در ساحل رودخانه قرار دارد و سپس به کشتی منتقل میکرده است.

وی اضافه کرد: مصالح این سازه از دیوارهای پیشساخته بتنی مسلح ساخته شده و جنس درب‎ها و پنجره نیز چوبی است، ضمن اینکه چندین ساختمان مستطیل شکل اداری و صنعتی به صورت متصل و یا جدا از بنا در محوطه سیلو قرار دارد و جزو مجموعه سیلوی بزرگ اهواز محسوب می‎شوند.

سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان، به ویژگی‎های خاص این اثر نیز اشاره کرد و اذعان داشت: خوزستان از نظر تولید و خرید محصول استراتژیک گندم رتبه نخست را در کشور دارد و علاوه بر این از پتانسیل مناسبی در عرصه ذخیرهسازی گندم در سطح کشور برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که اکنون ظرفیت ذخیرهسازی در مراکز دولتی و خصوصی استان بیش از یک میلیون تن بوده و سیلوی اهواز با سابقهای قریب به ۸۰ سال مهمترین آنهاست.

وی با بیان اینکه این اثر به عنوان اثر شاخص شهر اهواز در تاریخ معاصر و شکلگیری اهواز مدرن است، افزود: سیلوی اهواز با ظرفیت ۳۲۰۰ تن دومین سیلوی کشور بعد از سیلوی تهران محسوب میشود.

موسوی، تاکید کرد: این سیلو به سه راه آبی (رود کارون)، شوسه و راه آهن دسترسی دارد و به عنوان محل صادرات گندم در منطقه جنوب کشور به کشورهای همسایه حائز اهمیت فراوان بوده است.

وی اظهار کرد: فرم بنا و شیوه قرارگیری آن در ساحل و چشمانداز زیبای کارون به خصوص اتصال آن به برجی که در آب رودخانه احداث شده، به عنوان یک نماد شهری یکی از جاذبههای تاریخی این شهر محسوب شود.

وی با بیان اینکه این بنای تاریخی در مالکیت شرکت بازرگانی دولتی ایران و در اختیار ادارهکل غله خوزستان است، اظهار داشت: ثبت بناهای تاریخی در فهرست آثار ملی اولین گام در حفظ و صیانت از میراث‌ فرهنگی کشور است، اما نباید تنها به این اتفاق بسنده کرد بلکه باید برای احیا و مرمت بناهای تاریخی از مشارکت نهادهای متولی که در بهره‌برداری از این آثار سهیم می‌شوند، استفاده شود.

سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان، در پایان با اشاره به اینکه با ثبت سیلوی اهواز در فهرست آثار ملی این اثر تاریخی تحت حمایت قانونی قرار گرفت، بر تعیین عرصه و حریم این اثر تأکید کرد و ادامه داد: امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم تعیین عرصه و حریم این اثر زیبای تاریخی شهر را نیز عملی کنیم.

مطالب پیشنهادی