برج ۱۰۰ متری در بستر کارون مجوز نگرفت

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: درخواست مجوز ساخت برج یکصد متری گردشگری در بستر رودخانه کارون در اهواز رد شده است.

مصطفی شبه  درباره پاسخ به استعلام ساخت طرح جدید گردشگری در بستر رودخانه کارون در اهواز، اظهار داشت: از شرکت منابع آب ایران در این زمینه استعلام کردیم و کارگروه گردشگری این شرکت بعد از بررسی با ساخت برج یکصد متری در بستر کارون مخالفت کرده است.
وی افزود: این کارگروه این نوع ساخت و ساز در بستر رودخانه را منافی با مصالح عمومی و برخلاف ضوابط عام مدیریت رودخانه ها اعلام کرده است.
شبه اضافه کرد: این طرح شامل یک پل پیاده راه و یک برج یکصد متری بوده که ساخت پل عابرپیاده به شرط رعایت ضوابط و بدون ایجاد اعیانی و با هدف توسعه گردشگری تایید شده است.
نگرانی از پائیز خشک
معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین از رهاسازی ۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه آب از سدهای دز و گتوند برای تامین آب مورد نیاز نخیلات آبادان و خرمشهر و کشت و صنعت های نیشکر خبر داد.
وی گفت: رهاسازی از سد دز از شنبه تا سقف ۲۵۰ مترمکعب برثانیه و ۲ روز بعد از سد گتوند به میزان ۴۵۰ مترمکعب برثانیه انجام شده که حدودچهار روز طول می کشد تا به انتهای حوزه (آبادان و خرمشهر) برسد.
شبه اظهار داشت: شوری آب (EC) در ایستگاه طره بخاخ بیش از ۲۴ هزار میکروموس و در ایستگاه پمپاژ مارد بیش از ۱۲ هزار میکروموس (ایستگاه های تامین آب نخیلات) است که امیدواریم با افزایش آب رودخانه کارون میزان شوری به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به برداشت آب توسط شرکت های نیشکر در طول مسیر افزود: در مرحله قبل رهاسازی، ناچار شدیم برق ایستگاه های پمپاژ شرکت های نیشکر را قطع کنیم تا امکان رسیدن آب به پایین دست فراهم شود اما در این مرحله از شرکت های نیشکر خواسته شده که تنها در حد سهمیه خود (۱۳۵ مترمکعب برثانیه) برداشت آب انجام دهند، با این حال نگران هستیم که با اضافه برداشت نیشکرها، سهمیه آب نخیلات تامین نشود.
شبه با بیان اینکه در مدت سه روز بیش از ۷۰ میلیون مترمکعب از ۲ سد دز و گتوند رهاسازی شده است، گفت: این به معنی استفاده از ذخیره آبی پائیز است و در صورت تاخیر در بارندگی، نگرانی از بابت فصل آینده و تامین آب کشت های پائیزه وجود دارد.
به گفته وی، بر اساس پیش بینی ها تا دی ماه امسال میزان بارش ها کمتر از حد طبیعی خواهد بود.
این مقام مسئول همچنین درباره محدودیت رهاسازی آب از سد گتوند به دلیل ذخیره آب شور در کف مخزن اظهار داشت: آب شور ذخیره شده در مخزن این سد اثری بر رهاسازی آب نداشته و تخلیه آب به پایین دست از لایه های سطحی (بالایی) مخزن که آب شیرین دارد، انجام می شود.
کلنگ زنی طرح جدید پل و برج ۱۰۰ متری در بستر کارون با عنوان طرح گردشگری، اردیبهشت پارسال، بدون داشتن مجوزهای لازم آغاز شد. این طرح قرار بود با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرداری اهواز در مدت ۱۸ ماه اجرا شود. با توجه به شرایط نامطلوب رودخانه کارون این طرح اعتراض و واکنش های بسیاری را در میان کارشناسان و فعالان محیط زیست به دنبال داشت.
پیش از این و در سال ۹۳، ساخت سه رستوران و یک کافه تریا در بستر رودخانه کارون انجام شده بود که آن نیز فاقد مجوزهای لازم بوده است. این طرح ها نیز به رغم مخالفت فعالان محیط زیست و شکایت سازمان آب و برق خوزستان اجرا شده است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.