فلرهای نفتی ۵۵ درصد آلودگی فضای اهواز هستند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ۵۰ تا ۵۵ درصد آلودگی هوای اهواز ناشی از سوختن فلرهای نفتی است.

احمدرضا لاهیجان زاده روز شنبه در حاشیه نشست کارگروه آلودگی هوا اظهار کرد: در طرح جامع آلودگی هوا سهم همه عوامل و مولفه های آلوده کننده هوا به تفکیک مشخص شده است.
وی افزود: فلرهای نفتی نیمی از همه آلودگی های هوای اهواز را شکل می دهند و پس از آن حمل و نقل رتبه دوم تولید آلودگی هوا را در این کلانشهر برعهده دارد.
وی ادامه داد: فلرهای نفتی باید طی برنامه سه ساله جمع آوری شوند و در قوانین پایین دستی بر این امر الزام شده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین توضیح داد: آلودگی هوای کلانشهرها عمدتا معطوف به ۲ منبع ثابت و متحرک است که منابع ثابت صنایع و منابع متحرک خودروها هستند.
وی افزود: البته در خوزستان منبع دیگری به نام ریزگرد وجود دارد که این منبع به صورت مستقل در کمیته های تخصصی دنبال می‌شود.
لاهیجان زاده با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوا در اهواز گفت: این طرح در ۱۰ محور برنامه ریزی شده که هر کدام از این محورها توسط وزارتخانه مربوطه پیگیری می‌شود و آن وزارت خانه به عنوان متولی باید کار عملیاتی را انجام دهد.
وی به روشهایی که در این طرح برای کاهش میزان آلودگی ارایه شد اشاره کرد و گفت: انجام معاینه فنی خودرو، اصلاح هندسی معابر شهری، کمربند سبز اهواز، استاندارد شدن صنایع، جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده از جمله مواردی است که در این طرح دیده شده و براساس برنامه زمان بندی باید عملیاتی شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در حال حاضر نیروگاه رامین گازسوز شده است و مراکز اسقاط خودرو به چهار مرکز افزایش پیدا کرده اند که همین اقدامات نیز در کاهش آلودگی موثر بوده اند.
وی بیان کرد: لازم است دوربین‌های هوشمند برای جلوگیری از تردد خودروها فرسود توسط راهنمایی و رانندگی در سطح شهر نصب شود تا از تردد آن‌ها جلوگیری به عمل آید و علاوه بر این اتوبوس‌های سطح شهر از وضعیت خوبی برخوردار نیستند که لزوم ساماندهی آنها احساس می شود.
کمربند سبز اهواز کند پیش می‌رود
لاهیجان زاده با اشاره به کمربند سبز اهواز گفت: طرح کمربند سبز اهواز بسیار کند پیش می‌رود به طوریکه در حال حاضر باید اهواز هفت هزار هکتار کمربند سبز داشته باشد که هنوز با این میزان فاصله دارد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: مزارع نیشکر باید آتش سوزهای خود را هر سال ۳۰ درصد کاهش دهند تا در سال سوم این میزان به ۱۰۰ درصد برسد که در حال حاضر تا حدود ۲۷ درصد نتیجه داشته است.
وی در پاسخ به سوالی که مدیر عامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب مبنی بر بی تاثیر بودن فلرهای نفتی در باران های اسیدی سالها قبل مطرح کرد گفت: صحبتهای مدیر عامل مناطق نفت خیز جنوب مبنای علمی ندارد چرا که در دانشگاه علوم پزشکی مطالعه کامل و جامعی در این خصوص انجام شده است و تمامی عوامل ایجاد تنگی نفسها بررسی و مشخص شده و نتایج این مطالعه در سمیناری ارایه شد.
پارسال فقط چهار روز هوای اهواز پاک بود
وی با اشاره به وضعیت هوای اهواز در سال گذشته اظهار کرد: در سال ۹۶ هوای اهواز تنها ۴ روز پاک بود اما در باقی روزهای سال به ترتیب ۲۳۱ روز هوای سالم، ۱۰۸ روز هوای ناسالم، هفت روز هوای بسیار ناسالم و ۱۴ روز هوای خطرناک داشت.
منشا بارانهای اسیدی اهواز نفتی نبود
مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در نشست بررسی آلودگی هوای کلانشهر اهواز اظهار کرد: مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان باید به چند سوال مانند این که قضیه باران های اسیدی چه شد پاسخ دهد و در مقابل این سوالات پاسخ گو باشد.
بیژن عالی پور بیان کرد: در تحقیقی که یک پرفسور به نام مژگان صحابی اصفهانی انجام داده است وی اعلام کرد منشا باران اسیدی مربوط به بمب‌هایی بود که در جنگ میان عراق و آمریکا منفجر شده بود که در آنها اورانیوم ضعیف شده وجود داشت که با ریزگردها به خوزستان رسیدند و موجب ایجاد باران های مسموم و در نتیجه تنگی نفسها در خوزستان شدند.
وی ادامه داد: متاسفانه با وجود این همه متخصص و تجهیزات در کشور باید از خارج از کشور بگویند که دلیل این اتفاق چیست.
مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ادامه داد: آزمایش‌هایی بر باران اسیدی اهواز در آزمایشگاه آلمان انجام شد که اعلام کردند این نمونه مطلقا ربطی به فلرهای نفتی ندارد.
لزوم تدوین طرح جامع کنترل آلودگی هوا برای خوزستان
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز گفت: شرایط هوای خوزستان به گونه ای است که با توجه به مولفه های بومی آلوده کننده هوای این استان باید طرح جامع کنترل آلودگی هوا برای آن تدوین شود.
کیامرث حاجی زاده با تاکید بر این که سلامت مردم در اولویت قرار دارد بیان کرد: برای کاهش میزان آلودگی هوای استان همه شرکت‌های بزرگ باید پای کار بیایند.
وی گفت: در استان خوزستان تنها شرکت نفت نیست که موجب آلودگی هوا می‌شود بلکه در حال حاضر بسیاری از پتروشیمی‌ها هم در این زمینه فعال هستند و با وجود اینکه درآمد بیشتری از نفت دارند و خصوصی هستند اما رها شده اند.
وی ادامه داد: این که همه دستگاه ها روی آلودگی هوای استان حساس شده اند خوب است اما کافی نیست.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به مساله ریزگردها در استان گفت: در این حوزه کارهایی در دست انجام است ولی با توجه به وضعیت خشکسالی هر روز بر میزان آن افزوده می‌شود.
وی تصریح کرد: باید بپذیریم که اهواز و استان خوزستان از وضعیت جوی ناسالمی برخوردار است ومولفه های بسیاری بر میزان آلودگی هوای اهواز تاثیر گذار است و وقتی پیشگیری صورت نگیرد مساله به بحران تبدیل می‌شود.
حاجی زاده تاکید کرد: برای این منظور در اداره کل بحران کارگروهی به نام کارگروه مخاطرات زیست محیطی به ریاست اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در ذیل بحران تشکیل شده است.
وی بیان کرد: محیط زیست بنا بود سهم آلودگی ها را به تفکیک ابلاغ کند تا میزان آلودگی ها در حوزه های مختلف مانند شرکت نفت، اتوبوسرانی، ماشین آلات، گرده های گیاهی و … بررسی شود و هر دستگاه بسته به نوع ارتباطش با آلودگی وظایف خود را اجرایی کند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.