۵ هزار سگ ولگرد در اهواز!

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز با انتقاد از عدم ساماندهی سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در سطح شهر اهواز، اظهار کرد: در صورت عدم ساماندهی این وضعیت، زنگ خطر تهدید برای سلامتی مردم به صدا در می‌آید.

مهرداد شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تعاریف مطرح شده برای سگ‌های ولگرد اظهار کرد: تعریف ما از سگ‌های ولگرد و بلاصاحب، سگ‌های فاقد قلاده و همچنین سگ‌هایی هستند که نه واکسیناسیون شده‌اند و نه تحت مراقبت دامپزشکی قرار دارند و  همچنین هیچ صاحبی ندارند.

وی تصریح کرد: به علت تخلیه روستاها از سکنه، حیوانات وحشی به ویژه سگ‌سانان به علت نبود مواد غذایی به حواشی شهر و محل تجمع زباله‌ها روی آوردند که یا این زباله‌ها به صورت غیراصولی دفن شده‌اند، یا به موقع جمع‌آوری و دفن نشده‌اند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز ادامه داد: از طرفی سگ‌های ولگرد و بلاصاحب نیز در نقاط تجمع زباله‌ها در حاشیه شهرها پرسه می‌زنند و با حیوانات وحشی و سگ‌سانانی که از روستاها به سمت حاشیه شهرها آمده‌اند مواجه می‌شوند و ما نگران هستیم که ویروس هاری از سگ‌سانان وحشی به سگ‌های ولگرد انتقال یابد.

شریفی با اشاره به تعداد زیاد سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در سطح شهر اهواز عنوان کرد: در حال حاضر تعداد سگ‌های بلاصاحب و ولگرد در اهواز حدود یک هزار قلاده اعلام شده است. اما به جرأت می‌توان گفت که اکنون بیش از چهار یا پنج هزار قلاده سگ ولگرد و بلاصاحب در سطح شهر پرسه می‌زنند.

وی بیان کرد: از طرفی بیماری کیست هیدروهیدراتیک که از طریق مدفوع سگ‌ها می‌تواند وارد سبزیجات شود، می‌تواند با ورود به بدن انسان در مغز و کبد، ‌آثار و عوارضی بر جای بگذارد. کیست هیدروهیدراتیک فاقد قابلیت درمانی دارویی است و تنها با جراحی می‌توان این بیماری را درمان کرد که آن هم برگشت‌پذیر است و می‌تواند عود کند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز با ابراز نگرانی نسبت به شیوع ویروس هاری در صورت عدم ساماندهی سگ‌های ولگرد و سگ‌سانان وحشی در اهواز تصریح کرد: بیماری هاری در بیشتر دنیا هیچ درمانی ندارد. متاسفانه از سال ۹۲ تاکنون سالانه بیش از دو هزار مورد گزش در مرکز بهداشت غرب اهواز ثبت شده است که در مجموع از سال ۹۲ تاکنون شاید شش تا هفت هزار گزش انسان را داشته‌ایم.

شریفی ادامه داد: هزینه درمان هر گزش برای این مرکز بهداشت دو میلیون تومان تمام می‌شود و فردی که مورد گزش قرار گرفته باید شش نوبت تحت واکنسیناسیون ضد هاری قرار بگیرد سرم ضد هاری دریافت کند و درمان آنتی‌بیوتیکی شود. اما آثار روحی روانی و رعب و وحشتی که این موضوع برای شهروندان ایجاد می‌کند، با هیچ رقمی قابل برآورد و محاسبه نیست.

وی عنوان کرد: موضوع ساماندهی سگ‌های ولگرد بلاصاحب در شورای سلامت بررسی شده است، اما تاکنون هیچ خروجی نداشته است. در ساماندهی سگ‌های ولگرد به دو شیوه سنتی یا همان اتلاف یا شیوه زنده‌گیری و عقیم‌سازی که مورد حمایت دوستداران حیوانات است، انجام می‌شود اما در اهواز نه روش زنده‌گیری و نه روش سنتی برای ساماندهی سگ‌های ولگرد استفاده نمی‌شود.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز بیان کرد: در صورتی که برای زنده‌گیری سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در سطح شهر اهواز شرایط لازم مهیا نیست، – متولی این موضوع سازمان پسماند شهرداری است – فعلا باید از همان روش سنتی یا اتلاف برای ساماندهی این وضعیت استفاده شود چرا که هیچ چیزی از سلامت شهروندان مهمتر نیست.

شریفی ادامه داد: در صورت عدم ساماندهی سگ‌های ولگرد و بلاصاحب، زنگ خطر تهدید برای سلامت مردم به صدا در می‌آید. در این زمینه از کوتاهی هیچ نهادی نخواهیم گذشت و از هر کس کوتاهی کند را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.