تشریح جزئیات مصوبه اخیر دولت درپنج بخش زیربنایی خوزستان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار خوزستان جزئیات مصوبه اخیر دولت در خصوص پنج بخش زیربنایی خوزستان را تشریح کرد.

به گزارش یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان ، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در برنامه زنده تلویزیونی در شامگاه شنبه برآیند جزئیات مصوبه اخیر دولت برای تامین اعتبار در پنج بخش زیربنایی خوزستان شامل آب و فاضلاب، مقابله با کانون های داخلی ریزگردها، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، احیای رودخانه کارون، ترمیم و تجهیز خطوط انتقال برق را تشریح کرد.
شریعتی با اشاره به پیگیری چندین ماهه برای پنج بند مصوبه اخیر هیات دولت برای خوزستان عنوان کرد: در گذشته ما پذیرفته بودیم که ریزگردها قابل حذف نیست و اعتبارات در راستای مواردی از قبیل دوجداره کردن پنجره ها بود اما اکنون دولت مصمم است که کانون های داخلی ریزگردها را مهار کند بنابراین بر روی کانون های فوق بحرانی برنامه ریزی کرده تا ریشه ای با این پدیده مقابله کند.
وی گفت: ۳۵ درصد از کانون های ریزگرد با منشا داخلی است به همین منظور پدیده گرد و غبار معمولا با شدت و غلظت بیشتری در خوزستان رخ می دهد بنابراین دولت تصمیم به مقابله با آن گرفت البته اساتید هم کار علمی و مطالعاتی انجام دادند و تصمیم گرفته شد ۴۰ هزار هکتار در سال نسخت و ۳۱۰ هزار هکتار در برنامه ۶ ساله توسعه اجرا شود.
استاندار خوزستان اظهار کرد: محل تامین اعتبار در دوره قبل به طور شفاف تعیین نشده بود اما در مصوبه های اخیر راه های مختلف برای تامین اعتبار تعریف شده که از آن جمله فایناس خارجی، صندوق توسعه ملی و انتشار اوراق مشارکت است؛ همچنین یک راه دیگر فایناس داخلی است که شامل فراخوان بانک ها و تضمین بازپرداخت دولت برای تامین منابع مالی است و دولت به هر طریق ممکن خود را متعهد کرده که منابع تامین اعتبار را تعریف و تامین کند و روش های مختلف خود را برای تامین اعتبار مشخص کرده است.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این جذب تامین کننده مالی به عهده پیمانکار سپرده شده بود اما در مصوبه اخیر دولت متعهد جذب تامین کننده مالی شده است.
شریعتی بیان کرد: رئیس جمهوری در ابتدا برای تامین اعتبار نگران بودند اما با توضیحات کارشناسان برنامه و بودجه قانع شد و معتقدیم توانایی لازم برای اجرای این مصوبه که بی سابقه ترین سند حقوقی در تاریخ خوزستان است در استان وجود دارد.
وی در مورد طرح آبرسانی غدیر توضیح داد: عمده تامین آب شرب اهواز از طرح آبرسانی غدیر است که شوری آب اهواز را کاهش داده و عمده دلیل کیفیت نداشتن آب شرب اهواز مربوط به خطوط فرسوده انتقال آب است؛ همچنین با استفاده از اوراق مشارکت طرح آبرسانی غدیر به سرانجام خواهد رسید و مدیرعامل آبفای خوزستان متعهد به نظارت بر حسن اجرای طرح آبرسانی غدیر شده است.
شریعتی در مورد رایگان اعلام شدن برق مصرفی شهروندان خوزستانی بهمن پارسال گفت: این اقدام در راستای رعایت منشور حقوق شهروندی که از سوی رئیس جمهوری در دی پارسال به مردم عرضه شد بود و خانواده شهدا به نمایندگی از مردم این درخواست به حق را مطرح کردند و با توجه به اینکه حقوق شهروندی جزو وعده های رییس جمهوری بود با این پیشنهاد موافقت شد.
استاندار خوزستان در مورد روند اجرای طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب اظهارکرد: تاکنون ۲۵۰هزار هکتار از طرح محقق شده و تا پایان امسال برنامه ریزی شده که اجرای طرح تا ۳۱۲ هزار هکتار افزایش یابد.
وی در خصوص دلایل تاخیر در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری گفت: تحویل ندادن زمین ها از سوی کشاورزان به جهاد نصر یکی از دلایل عمده عقب ماندگی طرح بوده است؛ همچنین تخصیص نیافتن به موقع آب و نبود توازن منطقه ای یکی از مشکلات بود که در گام دوم طرح این مشکل حل شده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.