متن و حاشیه جلسه علنی شورای شهر؛ از وضعیت آسفالت و زدن جیب مردم تا وضعیت فرهنگی و داستان ۸ هزار پرس غذا و باز شدن پای چوپان به نطق نمایندگان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: در آغاز این جلسه که عصر روز گذشته برگزار شد، جمشید سلحشور، عضو شورای شهر اهواز در نطق پیش از دستور خود با تبریک روز پزشک اظهار کرد: پزشک سزاوار تقدیر است. همچنین این روزها اخبار المپیک ریو در محافل نقل می شود، المپیک یک کارناوال فرهنگی و ورزشی و فرصتی است که برای صدور انقلاب و معرفی فرهنگ ایران می توان از آن استفاده کرد.

وی افزود: لازم است به قهرمانان کشور در المپیک به ویژه خانم کیمیا علی زاده که توانست به عنوان نخستین زن ایرانی در المپیک مدال کسب کند، تبریک بگوییم.

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به هفته دولت اظهار کرد: شایسته است در این هفته تمام مدیران عملکرد مجموعه خود را ارایه دهند؛ هفته دولت فرصتی است تا عملکرد دستگاه ها به شهروندان اطلاع رسانی شود.

سلحشور گفت: نخستین درخواست ما از شهرداری این است که به صورت ویژه به حفظ و نشر آثار دفاع مقدس توجه کند. شورای شهر ۱۰ هکتار زمین به منظور ایجاد موزه دفاع مقدس در اهواز در اختیار ستاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قرار داده است اما متاسفانه تاکنون اقداماتی نشده است؛ امیدواریم که شهرداری اهواز در این خصوص به تعهدات خود عمل کند.

وی ادامه داد: همچنین لازم است به تردد معلولان و نابینایان در شهر و ادارات توجه ویژه ای شود؛ هنوز در برخی ادارات تردد برای یک فرد معلول یا استفاده از صندلی چرخ دار فراهم نیست و در معابر شهری نیز شرایط مناسبی وجود ندارد. لازم است که از سوی شهرداری به این موارد توجه شود.

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به پروژه های عمرانی شهر اهواز عنوان کرد: لازم است شهرداری به تکمیل پروژه های عمرانی به ویژه پروژه زیرگذر شریعتی و پروژه روگذر چهارشیر توجه کند. در خصوص پروژه چهارشیر لازم است که شهرداری حداقل ماهانه دو تا سه میلیارد تومان به پیمانکار پروژه تزریق کند و به تعهدات خود عمل کند تا کارها پیش رود.

سلحشور ادامه داد: مزیت آسفالت معابر شهر نامناسب است و شهروندان بسیار ناراضی هستند که لازم است شهرداری به وضعیت نهضت آسفالت توجه داشته باشد. همچنین کنترل ریزگردها و کاهش آلودگی های نفتی و توجه به میراث فرهنگی باید در دستور کار قرار گیرد.

عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه محدوده اهواز و کوت عبدالله باید تعیین و تکلیف شود اظهار کرد: اکنون در این خصوص مشکل وجود دارد؛ در برخی مناطق همانند مهدیس می توان خدمات شهری ارایه شود. همچنین خروجی و ورودی اهواز در شان این شهر نیست.

سلحشور عنوان کرد: رفع مشکل زمین خواری در مناطق شهری اهواز نیز باید در دستور کار قرار گیرد و لازم است که جلسه مشترکی با حضور فرماندار، شهردار و نیروی انتظامی و نهادهای ذیربط در این خصوص برگزار شود. خبرهایی اکنون می رسد که بسیار زشت است.

وی ادامه داد: یکی از موارد، مطرح تحقیق و تفحص در برخی مناطق شهرداری بود که مسکوت مانده است و در این خصوص باید اقدام اساسی شود و یک کمیته ویژه در شورای شهر تشکیل شود.

سلحشور افزود: بحث انتقال ایستگاه راه آهن اهواز از منطقه امانیه نیز مطرح بود که تاکنون این موضوع دوباره مطرح نشده است.

باید مشخص شود که چه کسی و تحت چه عنوانی جیب مردم را می زند؟

هدایت ممبینی، دیگر عضو شورای شهر اهواز، نیز در نطق پیش از دستور خود با اشاره به المپیک ریو اظهار کرد: ورزشکاران ما در این المپیک اقدامی کردند که قابل تقدیر است. شاید رتبه ۲۵ در شان ما نباشد اما این مدال آوران با آنکه از شهرهای کوچک و روستاها بودند، در عین محرومیت کارهای بزرگی انجام دادند که قابل تقدیر و قدردانی است. همچنین عملکرد تیم داوری فوتبال ما نیز بسیار شایسته بود و جای تشکر دارد.

ممبینی ادامه وقت نطق خود را به جانعلی خورشیدی عضو دیگر شورای شهر داد.

در ادامه، جانعلی خورشیدی در نطق پیش از دستور با اشاره به غرق شدن دو تن از معلمان خوزستانی عنوان کرد: ما خواهان آن هستیم که در هر نقطه کارون که خطر غرق شدن وجود دارد تابلوهای ممنوعیت شنا نصب شود و از شنا در این مناطق جلوگیری شود.

وی با اشاره به فعالیت پارکبانان در سطح شهر اهواز گفت: هیچ مجوزی در هیچ یک از نقاط شهر برای فعالیت پارکبانان داده نشده است و باید سوال کرد که چه کسی غیر از شهرداری و شورای شهر این مجوزها را داده است؟ باید مشخص شود که چه کسی و تحت چه عنوانی جیب مردم را می زند؟

عضو شورای شهر اهواز در خصوص ضرب و شتم یکی از عوامل اجراییات شهرداری اهواز عنوان کرد: شهرداری باید در خصوص این حادثه گزارشی ارایه دهد تا مشخص شود چه اتفاقی افتاده است.

وی با اشاره به پروژه های عمرانی شهر اهواز تصریح کرد: بعضی ها با بحث های پشت پرده و با سیاسی کاری به دنبال آن هستند که برخی پروژه های عمرانی از جمله تقاطع چهارشیر در زمان شورای چهارم انجام نشود. باید مشخص شود که چه دست هایی وجود دارد که نمی گذارد این پروژه ها انجام شود.

عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه شهرداری باید در خصوص برخی موارد شفاف سازی کند، گفت: در برخی مناطق شهرداری افرادی پول ها و عوارضی را پرداخت کرده و حتی مجوز نیز صادر شده است اما پس از آن عنوان می شود که این پول ها به حساب شهرداری واریز نشده است بلکه به حساب افراد خاصی واریز شده است و حتی پروانه ها نیز توقیف شده است؛ این اتفاق، اتفاق بدی است.

در چند سال گذشته هیچ پروژه فرهنگی در اهواز افتتاح نشده است

کاظم سواری، دیگر عضو شورای شهر اهواز، نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات منطقه ۵ شهرداری اهواز عنوان کرد: مشکلاتی در خدمات شهری و پروژه های عمرانی این منطقه وجود دارد و در برخی نقاط هیچ اقدامی در خصوص ارایه خدمات شهری انجام نمی شود. در برخی موارد منطقه ۴ شهرداری عنوان می کند که این نقطه جزو منطقه ۴ نیست و منطقه ۵ شهرداری هم توان ارایه این خدمات را ندارد. لازم است در این خصوص توجه ویژه ای شود.

وی ادامه داد: در منطقه ۳ شهرداری اهواز نیز در خصوص ادامه پروژه جاده ساحلی اقدامی نشده است. ایجاد این جاده که به شیبان متصل خواهد شد، شهر را بن بست خارج و مسیر دیگری برای خروج از شهر ایجاد می کند.

سواری افزود: همچنین از موارد دیگر این است در چند سال گذشته هیچ پروژه فرهنگی در اهواز افتتاح نشده است.

وی با اشاره به آبیاری فضای سبز شهری اهواز با آب آشامیدنی ادامه داد: اکنون حدود یک سوم آب فضای سبز اهواز از آب آشامیدنی تامین می شود، در حالی که می توان از آب خام در این خصوص استفاده کرد.

عضو شورای شهر اهواز همچنین با اشاره به پروژه کمربند سبز شهر عنوان کرد: باید در این خصوص نهادها و سازمان های مربوطه وظایف خود را انجام دهند. در این پروژه نهادهایی همچون شرکت نفت تعهداتی داده اند که باید آن را اجرا کنند.

وی اظهار کرد: در پروژه روگذر چهارشیر نیز اقدامی از سوی پیمانکار نشده است و این پروژه تنها برای مردم ترافیک ایجاد کرده است. باید مشخص شود که اگر پیمانکار به دلیل قانونی و هر دلیل دیگر نمی تواند کار انجام دهد، پیمانکار دیگری جایگزین شود.

ابراهیم نوشادی، معاون برنامه ریزی شهرداری اهواز، نیز در این جلسه عنوان کرد: هشت منطقه شهر اهواز پیشنهادی شهرداری اهواز به تایید وزارت کشور رسیده و وزیر کشور به استاندار ابلاغ و استاندار به شهردار اهواز ابلاغ کرده است و این مناطق با محدوده های مشخصی تعیین شده اند. به همین جهت محدوده فعالیت هر منطقه شهرداری نیز مشخص شده است.

وی ادامه داد: ما در خصوص پارکبان مجوزی صادر نکرده ایم بلکه به دستور دادستان یک سری مجوزهایی به نیروی انتظامی برای حفظ امنیت داده شده است و شهرداری در این خصوص هیچ نقشی ندارد.

نوشادی در خصوص برخی تخلفات در شهرداری عنوان کرد: در برخی شهرداری ها تخلفاتی پیش آمده است؛ باید از شهرداری تشکر کرد که این تخلفات را شناسایی و به دستگاه های قضایی معرفی کرده است و با قاطعیت این تخلفات را در مراجع قضایی دنبال می کند.

معاون برنامه ریزی شهرداری اهواز عنوان کرد: کمتر از ۲۰ درصد از آبیاری فضای سبز اهواز از آب شرب است و در بسیاری از ایستگاه ها از آب خام استفاده می شود.

یک چوپان هم راحت تر می توانست جلوی تخلفات را بگیرد

در ادامه شیرمردی، عضو شورای شهر اهواز، در واکنش به اظهارات معاون برنامه ریزی شهرداری اهواز عنوان کرد: طبق گفته های آقای نوشادی باید از شهرداری تقدیر و تشکر شود که از تخلفات جلوگیری کرده است؛ باید گفت حتی یک چوپان هم راحت تر می توانست جلوی تخلفات را بگیرد. این همه از نیروهای شهرداری دستگیر شده اند و اموال و املاک بسیاری از شهرداری نیز از بین رفته است.

وی افزود: ما خواستار تشکیل کمیته ویژه ای برای رسیدگی به این تخلفات هستیم اما اقدامی انجام نشده است. در این پرونده های تخلف افرادی دستگیر و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر درگیر هستند.

عضو شورای شهر اهواز بابیان اینکه از این پس لازم است خود شهردار در جلسات شورای شهر حاضر شود، اظهار کرد: درخواست ما این است که خود شهردار اهواز در جلسات حضور پیدا کند و پاسخ دهد زیرا توضیحات آقای نوشادی برای ما قانع کننده نیست. اکنون حتی معاونان شهرداری هم حاضر به پاسخگویی به شورای شهر نیستند.

شیرمردی ادامه داد: اکنون شهر و مردم در حال غارت شدن هستند. ۱۸۰ مورد با آدرس مشخص و پلاک تخلفات وجود دارد اما تاکنون از سوی کسی پیگیری نشده است. درخواست تحقیق و تفحص از ۵ سازمان را ارایه دادیم اما انجام نشد.

این ادبیات زشت است

در ادامه رامی علاسوند، رییس شورای شهر اهواز نیز در پاسخ به صحبت های شیرمردی گفت: این ادبیات زشت است؛ آقای نوشادی سه سال است که در جلسات شورای شهر حاضر می شوند و پاسخ می دهند. شما اکنون یادتان آمده است که کسی دیگری پاسخ دهد. با این وجود اطلاعات آقای نوشادی بیشتر از آن کسی است که می خواهید در جلسات حاضر شود.

وی افزود: اعضای شورای شهر ابزارهای قانونی خود را دارند و باید از ابزارهای خود استفاده کنند و استفاده از این ادبیات درست نیست و اگر موردی وجود دارد باید به صورت مکتوب ارایه شود.

وضعیت ورزش همگانی نیز در شهر اهواز مناسب نیست

مریم ابریشم کار، دیگر عضو شورای شهر اهواز، نیز با اشاره به وضعیت کتابخانه های شهر اهواز عنوان کرد: طبق قانون شهرداری اهواز باید ماهانه درصدی از درآمدهای خود را به کتابخانه ها پرداخت کند اما متاسفانه این سهم به صورت کامل پرداخت نمی شود و پرداخت هایی که انجام می شود نیز به صورت مناسب انجام نمی شود. کتابخانه های شهر اهواز وضعیت مناسبی ندارد و از لحاظ محتوای کتاب نیز غنی نیستند و فضای مناسبی ندارند.

وی ادامه داد: وضعیت ورزش همگانی نیز در شهر اهواز مناسب نیست.

به میزان هشت هزار پرس غذا، فعالیت عمرانی انجام می شد قطعا نتیجه دیگری را شاهد بودیم

حسین حیدری، دیگر عضو شورای شهر اهواز، نیز در خصوص بدهی شهرداری منطقه هفت اهواز از تالار پاسارگاد عنوان کرد: ۸ هزار پرس غذا از این رستوران برای شهرداری در طول دو سال ۹۲ و ۹۳ و با نرخ ۱۵هزار تومان خریداری شده است. اکنون کمیسیون مربوطه ترتیب این لایحه را تنها به شرط احتساب با نرخ اتحادیه و ارایه مستندات از جمله فاکتور خرید قابل تصویب دانسته است.

آذر زمانپور، دیگر عضو شواری شهر اهواز، نیز در خصوص لایحه پرداخت بدهی شهرداری منطقه هفت اهواز به این رستوران عنوان کرد اگر در طول این سالها به میزان هشت هزار پرس غذا، فعالیت عمرانی انجام می شد قطعا نتیجه دیگری را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش با این همه وسعت و تعداد نیروهای بسیاری که دارد، اما آزادی عمل به این میزان ندارد. این هزینه ها متعلق به مردم است و این هشت هزار غذا سوءاستفاده بوده است.

سواری پور نیز در خصوص این لایحه گفت: مبنای قضاوت برای تصویب این لایحه استعلام اتحادیه است که اکنون این استعلام وجود ندارد. متاسفانه در شهرداری ها تخلفاتی صورت می گیرد و سپس به شورای شهر لایحه فرستاده می شود تا این تخلفات وجه قانونی بگیرد و این اشکال دارد.

وی ادامه داد: تهاتر در مورد بدهی املاک شهرداری انجام می شود و در خصوص غذای شهرداری و بدهی آن به رستوران ها انجام نمی شود.

در نهایت لایحه تهاتر بدهی شهرداری منطقه هفت به رستوران تالار پاسارگاد، مساعدت به آموزشگاه استثنایی اتحاد به میزان سه میلیون تومان، مساعدت به مرکز توانبخشی خانواده نابینایان به میزان سه میلیون تومان و اعزام کادر فنی بازیکنان و عوامل اجرایی تیم استقلال خوزستان به عتبات عالیات به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

همچنین لایحه واگذاری اقلام و ملزومات مرتبط با فرهنگ و زندگی عشایر بختیاری به شهرداری دهدز مورد تصویب اعضای شورای شهر اهواز قرار نگرفت که در این خصوص رامی علاسوند رییس شورا ی شهر اهواز عنوان کرد: فرهنگ بختیاری بالاتر ادواتی مانند کتری و مشک آب است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.