چاله چوله‌های معابر و نبرد خودروها و ﺁﺳﻔﺎﻟﺖ ﻫﺎﻱ وصله پینه ای

عصر جنوب – asrejonoob.ir: وجود خیابان هایی در اهوازکه قدمت روکش آسفالت آنها شاید به ۱۰ سال هم می‌رسد و رگه‌های به جا مانده از الطاف اداره هایی چون آب و فاضلاب، مخابرات و گاز که آن را به طرح‌های عجیبی که کمتر شباهتی به آسفالت دارد تبدیل کرده است؛ این روزها برای شهروندان چه سواره و چه پیاده، در هنگام عبور از معابر و خیابان‌ها به مشکلی بزرگ تبدیل شده است.
این‌ها جزئی از شاخصه‌های ظاهری کلانشهری است که روزگاری جزء شهرهای مدرن  جنوب به شمار می‌رفت. در بیشتر کلانشهرهای کشور طی سالیان اخیر، توجه ویژه‌ای به آسفالت خیابان‌ها شده است و به صورت مستمر در پی افزایش استاندارد سازی و افزایش طول عمر آن تلاش‌های زیادی در مناطق مختلف صورت گرفته است. با اعتقاد به این مطلب که رعایت استاندارد در احداث پیاده و سواره روها چه از لحاظ به کارگرفتن مصالح و آسفالت مرغوب و چه به لحاظ تقسیم بندی‌های خیابان‌ها جهت تسهیل در امر عبور و مرور برای خودروها و شهروندان بسیار حائز اهمیت است، باید یادآور شد؛ از معدود کلانشهرهایی که از این قائده مستثنی است، کلانشهر اهواز می‌ باشد. با این حال در تمام سطوح این شهر، معایب آسفالت خیابان‌ها بر مسوولین راهسازی و شهرداری و پیمانکاران پوشیده نیست و باید گفت متاسفانه با وجود اینکه سال‌ها از شیوه تولید، استفاده و مزایای مصالح راهسازی می‌گذرد، اما همچنان شاهد آن هستیم که امکاناتی از این دست برای مسوولین اجرایی کلانشهر اهواز بیگانه و بلااستفاده مانده و مشکلات دیگری را در کنار سایر محرومیت‌ها و کمبودها برای شهروندان اهوازی پدید آورده است.
در همین حال، نکته حائز اهمیت این است که معضل خرابی آسفالت‌ها در سطوح مختلف اهواز پراکنده بوده و مردم نیز همواره این مشکل را به مسوولان گوشزد کرده اند و روزنامه کارون نیز بارها در گزارش هایی این چالش شهر را منعکس ساخته؛ اما کماکان مسوولان شهرداری به طرق مختلف از پرداختن به این امور سرباز زده اند. با این اوصاف به صراحت می‌توان ادعا کرد که تا کنون به منظور رفاه حال شهروندان و ضرورت تعریض،تعویض و ترمیم آسفالت خیابان‌های شهر، اقدام جدی صورت نپذیرفته است. از دیگر موضوعاتی که باید به آن نیز پرداخته شود آبگرفتگی سطح معابر عمومی اهواز است که به تنهایی عواقب متعددی بر روی آسفالت خیابان‌ها خواهد داشت.با یک چرخ زدن ۴۵دقیقه‌ای در این به اصطلاح کلانشهر می‌توان به توانایی‌های مدیران بسیارزحمتکش و مردمی اهواز پی برد. مدیرانی که تنها برای رسانه‌ای شدن و رسیدن به جایگاه‌های بالاتر همچون صندلی بهارستان از یکدیگر سبقت گرفته و این می شود وضعیت نه چندان مطلوب امروز شهر اهواز.
همچنین می‌توان ادعا کرد که نظارت درستی بر نحوه عملکرد پیمانکاران وجود ندارد. به عنوان مثال بارها مشاهده شده که در مسیرهایی که دارای مانع و یا دست انداز می‌ باشد، پیمانکاران بدون کندن و مسطح ساختن موانع، اقدام به آسفالت خیابان کرده اند و بعد از  گذشت یکی دو ماه از بهره برداری آن خیابان، شاهد ترک خوردن آسفالت خیابان و مشخص شدن موانع زیر آن بوده ایم که این موضوع نه تنها باعث پایین آمدن اعتبار و جایگاه شهرداری اهواز نزد افکار عمومی شده، بلکه از سوی دیگر حیف و میل بیت المال، آسیب  رساندن به چهره شهری و عدم رضایت شهروندان را به همراه دارد.
در همین حال سجرات یکی از اهالی منطقه باهنر، ضمن گلایه از مسوولان شهرداری منطقه۸ اهواز عنوان داشت: خیابان اصلی باهنر سالیان سال است که به دلیل لکه گیری‌های بدون کارشناسی پیمانکاران شهرداری، مخاطراتی را برای شهروندان به وجود آورده است به نحوی که شکل و شمایل این خیابان به هیچ وجه در حد یک منطقه پر جمعیت مانند باهنر نبوده و تغییر مسیرهای خودروها برای در امان ماندن از چاله‌ها باعث بروز حوادث رانندگی برای اهالی منطقه شده است. وی درخصوص وضعیت کوچه‌های فرعی و دیگر خیابان‌های منطقه باهنر ابراز داشت:‌ای کاش مسوولان شهرداری بجای کندن یکباره تمام خیابان‌ها و نیمه کاره رها کردن آن، ابتدا مشکل آسفالت و خرابی یک خیابان را برطرف کنند و سپس سراغ کوچه و محله دیگر بروند چرا که این امر سبب شده کنده کاری‌های آسفالت در تمام کوچه و پس کوچه‌های منطقه باهنر باعث بروز نازیبایی، آلودگی محیطی و عدم امکان تردد خودروها شود.
سلطانی دیگر شهروند اهوازی که برای مراجعه به محل کار خود روزانه مسیر انتهای بلوار امام خمینی به سمت شرکت فولاد خوزستان را طی می‌ کند، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: این جاده که تنها گذرگاه جهت دسترسی به شرکت‌های بزرگی همچون فولاد خوزستان و فولاد اکسین است، از یکسو حاشیه آن مدت‌های زیادی است که به محل تجمع نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده و از سوی دیگر عدم رسیدگی و بازسازی آسفالت معابر آن که روزانه حجم بسیار زیاد خودروهای سبک و سنگین از آن گذر می‌ کنند تخریب شده و مشکلات عدیده‌ای را برای کارمندان این شرکت‌ها و سایر خودروهای عبوری به همراه داشته است.
همچنین اکبری از ساکنان فاز۲ پاداد با اشاره به تکمیل پروژه روگذر جوادالائمه گفت: پیش از این تصور ما بر این بود که مشکل آسفالت تنها مختص معابر قدیمی و فرسوده شهر است اما با راه اندازی روگذر جوادالائمه و عبور از روی آن متوجه این موضوع شدم که متاسفانه عدم توجه به کیفیت آسفالت و وجود موج‌های پی در پی در آسفالت پلی که تنها یک ماه از افتتاح آن می‌ گذرد، نشان از بی توجهی و بی اهمیت پنداشتن نکات استاندارد در پروژه‌های عمرانی از سوی شهرداری اهواز است. یکدست نبودن آسفالت، چاله‌های متعدد، روکش کردن خیابان‌ها در زمانیکه هنوز سرعتگیر بر سرجایش با قی است، رها کردن  پروژه‌های نیمه تمام و شروع یک پروژه دیگر و در نهایت عدم توجه به فرآیند سیستم نگهداری و روسازی آسفالت از جمله نکاتی است که به چالش‌های این روزهای اهواز بدل شده و بجا است که شورای شهر و شهرداری با وسواس و دقت نظر بیشتر در بکارگیری پیمانکاران و ناظران دلسوز، انجام کیفی و ماندگار را در راس امور قرار دهند.

گزارش از: فرزانه سعید بسطامی

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.