ملاشیه از حاشیه خلاص می‌شود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: جلسه رسیدگی به مشکلات منطقه محروم و پرجمعیت «ملاشیه» در حاشیه شهر اهواز مدیران استانی و شهری و مردم منطقه برگزار شد حل معضل فاضلاب و گاز شهری، ارائه خدمات شهری همچون حمل و نقل عمومی و آسفالت، بیکاری، مشکلات بهداشتی و آموزشی و برقراری امنیت در صدر خواسته‌های اهالی ملاشیه است.
استاندار خوزستان در این جلسه در مسجد امام جعفر‌صادق (ع) بر رفع مشکلات منطقه ملاشیه تاکید کرد و گفت: توجه تمام دستگاه‌ها و مدیران برای رفع مشکلات ملاشیه و سایر مناطق حاشیه شهر ضروری است. این حق مردم مناطق حاشیه نشین است که در شرایط مناسبی زندگی کنند.
«غلامرضا شریعتی» همچنین ضمن تذکر به مدیر آبفای اهواز برای پیگیری وضعیت آب و فاضلاب در ملاشیه گفت: نهادهای مربوط در یک ماه آینده نسبت به اصلاح وضعیت آب آشامیدنی این منطقه اقدام کنند.
شریعتی به شهرداری اهواز هم تذکر داد تا عملیات آسفالت بخش‌هایی از ملاشیه را که مشکل فاضلاب ندارند، هرچه سریع تر شروع کند.

ملاشیه تمام شرایط الحاق را دارد
استاندار تاکید کرد: صلاح مردم منطقه ملاشیه در این است که به اهواز ملحق شوند. زیرا این منطقه همه شرایط الحاق را دارد.
شریعتی به مشکلات آلودگی محیط زیست ناشی از کارخانه‌های اطراف ملاشیه نیز اشاره کرد و افزود: کارخانه‌های اطراف ملاشیه باید عوارض آلایندگی به منطقه پرداخت کنند.

اشتغال جوانان ملاشیه
استاندار به بیکاری در این منطقه محروم نیز اشاره کرد و گفت: به مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفتم گزارشی از فرایند استخدام‌ها در صنایع و کارخانه‌های کوچک و بزرگ همچون صنایع نفتی، حفاری، فولاد، پتروشیمی، نفت و گاز اروندان و بید بلند ۲ تهیه کند تا اگر میزان استخدام‌های غیربومی نسبت به استخدام‌های بومی غیرقانونی، نامتعارف و غیرکارشناسانه بود، دستور اصلاح روند آن را صادر کنیم.
شریعتی با تاکید بر این‌که از حق نیروهای بومی نمی‌گذرم، افزود: باید ابتدا این مساله به طور دقیق بررسی و تحلیل شود. آن گاه تصمیم‌های لازم گرفته شود.
وی با تاکید بر این‌که نسبت به همه استان تعهد دارد، افزود: درصد بیکاری در استان بسیار زیاد است و حل این معضل فقط با کمک دولت میسر نمی‌شود. برای اشتغال جوانان ملاشیه با شرکت نفت آزادگان رایزنی خواهیم کرد.

تامین اعتبار از محل وزارت نفت
در ادامه این جلسه، فرماندار اهواز از تخصیص ۱۵ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیمه تمام فاضلاب ملاشیه پس از نامه نگاری با وزارت نفت خبرداد.
«اسماعیل ارزانی بیرگانی» افزود: برای احداث کلانتری در ملاشیه مشکل زمین داریم و در صورت تهیه زمین کار ساخت ساختمان کلانتری طی یک ماه آینده شروع می‌شود.
ارزانی بیرگانی از تامین اعتباراتی برای انجام پروژه‌های عمرانی در مناطق حاشیه شهر اهواز و برطرف کردن مشکلات این مناطق از محل وزارت نفت خبر داد و گفت: از محل اعتبارات عمرانی فرمانداری اهواز نیز یک کتابخانه در ملاشیه در حال ساخت است. یک سالن ورزشی به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع هم در حال ساخت است.
وی با بیان این‌که در حال حاضر جمعیت مناطق حاشیه‌نشین اهواز بیش از ۴۵۰ هزار نفر است، اظهار کرد: هر منطقه مشکلات خاص خود را دارد، ولی مشکل مشترک تمام این مناطق سیستم فاضلاب، آسفالت و عمران شهری است.
فرماندار اهواز گفت: در جلسه بعدی عملکرد عملی و اقدامات میدانی خود ارائه خواهیم کرد.

شهرداری اهواز متعهد شد
شهردار اهواز نیز در این جلسه متعهد شد تا با اعتبار ۴ میلیارد تومان نسبت به آسفالت خیابان‌ها و معابر منطقه ملاشیه اقدام کند.
«سید خلف موسوی» این اقدام را منوط به اصلاح شبکه فاضلاب دانست. او همچنین از قرار گرفتن ملاشیه، عین دو و بروال در طرح جامع شهری و تصویب طرح الحاق ملاشیه به اهواز خبر داد.
موسوی افزود: یک بار در بازدیدی که به همراه دکتر قالیباف، شهردار تهران از ملاشیه داشتیم، از او پرسیدم اگر شما جای من بودید برای ملاشیه چه کار می‌کردید؟ وی پاسخ داد: «اولین اقدام حل مشکل فاضلاب و سپس سیستم آب ملاشیه و پس از آن ورود به فازهای عملیاتی است.»
شهردار اهواز همچنین متعهد شد تا فرهنگسرا و زمین چمن ورزشی ملاشیه را کامل کند.

   مهم‌ترین مشکلات مناطق حاشیه‌ای اهواز
از ١١ میلیون حاشیه نشین در کشور، ۵۰۰ هزار نفر در حاشیه کلانشهر اهواز زندگی می‌کنند؛ یعنی رقمی بیش از ۴۰ درصد جمعیت مرکز استان خوزستان.
عمده حاشیه‌نشینان شهر اهواز در مناطق ۵ و ۶ شهرداری اهواز زندگی می‌کنند؛ پرجمعیت‌ترین و محروم‌ترین مناطق اهواز که شامل کوی علوی، خشایار، خیابان انقلاب، آهن افشار، کیان، ملاشیه، عین دو، مندلی، سه راه خرمشهر، شهرک رزمندگان، شهرک اهواز، کمپلو، لشکر سیاحی و گلدشت می‌شود.
نبود طرح خدمات شهری، نبود آسفالت مناسب، فاضلاب‌های سطحی و روباز، توجه نکردن شهرداری به جمع آوری زباله‌ها، نبود بهداشت مناسب در مسیر مدارس، نبود آب آشامیدنی بهداشتی و سالم، وجود ریل قطار در خیابان‌ها، متصل نبودن به سیستم حمل و نقل شهری، بیکاری، فراوانی شغل کاذب، اقتصاد کنار جاده‌ای، انواع بیماری، سوء تغذیه و نارسایی‌های بهداشتی و آموزشی، گسترش آسیب‌های اجتماعی، تبعیض اجتماعی و سیاسی و امنیت ناپایدار مهم‌ترین مشکلات مناطق حاشیه‌ای اهواز هستند.

گزارش از: رسول عوده زاده

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.