تعداد اتوبوس های اهواز یک پنجم استاندارد است/ پای پیمانکاران به جلسه غیرعلنی کشیده شد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: عضو شورای اسلامی شهر اهواز خواستار تقویت ناوگان اتوبوسرانی اهواز شد و گفت: در این کلانشهر حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال هستند که این تعداد، یک پنجم استاندارد است.

به گزارش ایرنا اسکندر زنگنه دوشنبه در یکصد و سی امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز در نطق پیش از دستورکار جلسه، اظهار کرد: در بودجه پارسال اهواز ۷۰۰ میلیون ریال برای خرید اتوبوس مصوب شده بود اما حتی یک اتوبوس خریداری نشده است.
وی یکی از مطالبات شهروندان را افزایش اتوبوس های شهری عنوان کرد و افزود: بر اساس جمعیت باید حدود یک هزار دستگاه اتوبوس در اهواز فعال باشد اما هم اکنون کمتر از ۲۰۰ دستگاه در این کلانشهر فعال است.
به گفته وی، چهار سال است که هیچ اتوبوسی به ناوگان اتوبوسرانی اهواز اضافه نشده است که این مساله نشان می دهد اهمیت اتوبوس هنوز در شهرداری جا نیفتاده است.
زنگنه همچنین هزینه خدمات شهری و جارو کردن معابر در اهواز را بیش از استاندارد دانست و گفت: قراردادهای پیمانکاران خدمات شهری، به جای یک سال، سه ساله منعقد شده است.
وی اضافه کرد: در صورت کاهش هزینه جاری و خدمات شهری، می توان امکانات زیربنایی در شهر را بیشتر کرد.
زنگنه گفت: صدها پرونده ضد شهرداری بابت مشاغل سخت و زیان آور کارکنان مطرح شده که در صورت بی توجهی، برای مجموعه مشکل ساز می شود.
دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز در نطق خود با اشاره به اظهارنظرهای رسانه ای که نطق های آتشین اعضا را به دلیل نزدیکی به انتخابات شورای شهر عنوان کرده اند، افزود: اگر اعضای شورای شهر انتقاد نکنند، گفته می شود سکوت کرده اند و در صورت انتقاد نیز متهم به سهم خواهی می شوند که این تحلیل ها نسبت به اعضا منصفانه نیست.
حسین حیدری از نحوه نظافت و جارو کردن خیابان های اهواز نیز انتقاد کرد و افزود: پیش از این رفت و روب شهری به صورت مکانیزه انجام می شد که از این ماشین آلات خبری نیست.
معاون برنامه ریزی و توسعه شهردار اهواز نیز در این نشست، گرانی اتوبوس و تامین نشدن یارانه دولتی را دلیل تامین نشدن نیاز ناوگان اتوبوسرانی اهواز عنوان کرد.
ابراهیم نوشادی با اشاره به اینکه قیمت هر دستگاه اتوبوس هم اکنون به شش میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال رسیده گفت: در گذشته ۸۲٫۵ درصد قیمت هر اتوبوس توسط دولت تامین می شد؛ علاوه بر این یارانه سوخت و بلیت نیز که باید توسط دولت تامین می شد، محقق نشده است.
وی اظهار کرد: برای جبران این مساله اتوبوس های قدیمی نوسازی و تعمیر اساسی شده و به چرخه حمل و نقل بازگشت داده می شود که در همین راستا در سال ۹۳، ۶۵ دستگاه و پارسال ۲۳ دستگاه اتوبوس بازسازی شده که هزینه آنها بین ۲۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال بوده است.

* تحقیق و تفحص از سازمان میادین
مطالعات انجام شده در زمینه سرمایه گذاری در حوزه سازمان میادین میوه و تره بار با حضور مدیرعامل فعلی و دو مدیر سابق آن بررسی شد. طرح مطالعاتی بازارها در سال های گذشته انجام شده بود اما این طرح ها عملیاتی نشده است.
عباس وکیلی مدیرعامل سابق سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری اهواز در این باره گفت: طرح مطالعاتی بازار بزرگ ماهی، بازار مبل فروشان، بازار کالای خانگی، بازار سنگ فروش ها و… انجام شده اما این مطالعات به مرحله اجرا نرسیده است.
وی افزود: این طرح ها ۹ هزار شغل ایجاد می کند و گردش سالیانه معادل سه هزار میلیارد ریال خواهد داشت.
وکیلی اظهار کرد: این بازارها در زمین با مالکیت شهرداری به مساحت ۱۰ هکتار پیش بینی شده بود.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار نیز در این نشست با انتقاد از برخی طرح های این سازمان در گذشته گفت: بازار مبل و کالای خانه بر اساس استعلام از سازمان راه و شهرسازی فاقد مجوز است.
فرزین ترهنده با انتقاد از طرح ساخت هایپرمارکت توسط این سازمان اظهار کرد: هایپرمارکت منطقه پردیس باید ماهانه ۵۰ میلیون ریال اجاره بپردازد اما به دلیل نقص در قرارداد تاکنون حتی یک ریال هم پرداخت نکرده است.

* پای پیمانکاران به جلسه غیرعلنی کشیده شد
طرح ساخت هایپرمارکت در اهواز منجر به درگیری لفظی مظفری و زمانپور دو عضو شورای شهر اهواز شد.
حجت مظفری با انتقاد از ساخت هایپرمارکت توسط شهرداری اهواز گفت: این کار از وظایف شهرداری نبوده و شهرداری زمین های قیمتی خود را صرف ساخت چند هایپرمارکت کرده در حالی که هیچ سود و درآمدی از آن نداشته است به طور نمونه زمین ۲۰۰ میلیارد ریال در منطقه پردیس که به هایپرمارکت اختصاص یافته ماهانه ۵۰ میلیون ریال هم درآمد ندارد.
وی در ادامه اظهار کرد: نزدیک شدن به موعد انتخابات شورای اسلامی شهر باعث شده که اعضا به نطق ها و نقدهای تند رو آورند، غافل از اینکه این انتقادات عملکرد این شورا را زیر سوال می برد.
مظفری گفت: جلسه غیرعلنی شورا برای رسیدگی به اتهامات برخی اعضا باید با حضور نهادهای امنیتی از جمله اداره اطلاعات، سازمان بازرسی و حراست شهرداری برگزار شود تا پیمانکاران مرتبط با برخی اعضا معرفی شوند و روشن شود کدام یک از اعضا پیمانکاران خود را در مجموعه شهرداری بکار گرفته اند.
آذر زمانپور دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز در پاسخ گفت: برای این مطالعات میلیاردها تومان هزینه شده ولی اجرایی نشده است و نباید اجازه دهیم این مطالعات بدون استفاده بماند.
زیبا صالح پور عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز گفت: بهتر است یک جلسه ویژه و خاص به صورت غیرعلنی برگزار شود تا اتهاماتی که برخی اعضا نسبت به یکدیگر دارند به راحتی مطرح و پاسخ داده شود تا در جلسه علنی شاهد این اتفاقات نباشیم.
در نهایت با پیشنهاد حجت الاسلام قربانعلی سعادت نیا عضو شورای شهر، طرح تحقیق و تفحص از سازمان میوه و تره بار مصوب شد. همچنین مطالعات این سازمان به کمیسیون سرمایه گذاری و مشارکت های شورای اسلامی شهر اهواز ارجاع شد.

* استفاده از زنان در مدیریت شهری اهواز
دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز در نطق پیش از دستورکار، خواستار استفاده از زنان برای پست های مدیریتی در شهرداری شد.
مریم ابریشم کار اظهار امیدواری کرد: به تجربه و تخصص زنان شاغل در شهرداری توجه شود.
وی گفت: بیشترین مشکلات و درخواست مردم مربوط به آب و فاضلاب است و آسفالت معابر و بهداشت در رتبه بعدی قرار دارد.
وی افزود: شوراهای شهر در زمینه آب و فاضلاب اختیاراتی ندارند که امیدواریم با تصویب یکپارچه سازی مدیریت شهری بتوان به این خواسته مردم پاسخ داد.
وی همچنین اظهار کرد: شهرداری اهواز باید سهم خود را در اداره کتابخانه های عمومی بپردازد اما این امر هنوز محقق نشده و بسیاری از کتابخانه ها در پرداخت بدهی آب و برق خود مشکل دارند.
ابریشم کار اضافه کرد: از استانداری خوزستان انتظار داریم از اعتبارات دولتی بخشی را به شهرداری ها از جمله شهرداری اهواز اختصاص دهد.

* تسویه حساب سه ماهه
در این نشست وضعیت صندوق قرض الحسنه کارکنان شهرداری بررسی و مقرر شد بدهی شهرداری اهواز به این صندوق در مدت سه ماه آینده پرداخت و مطالبات شهرداری نیز تعیین تکلیف شود. این موضوع هفته گذشته از سوی یکی از اعضای شورا مطرح شده بود.
اسماعیل باصری مسئول صندوق قرض الحسنه کارکنان شهرداری اهواز در این جلسه بدهی چهار منطقه و یک سازمان زیرمجموعه شهرداری به این صندوق را بیش از چهار میلیارد ریال عنوان کرد.
وی افزود: این صندوق یک هزار و ۱۱ نفر عضو دارد که سپرده آنها ۱۱ میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال است.
باصری اظهار کرد: اقساطی که از حقوق کارکنان شهرداری کسر شده به صندوق بازپرداخت نشده است به همین دلیل نمی توانیم به متقاضیان جدید تسهیلات پرداخت کنیم.

* جلسه غیرعلنی می شود
یکصد و سی امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز با حضور ۱۸ عضو تشکیل شد که ناجی سواری، عاشور سواری و هوشنگ شیرمردی غایبان این جلسه بودند.
هوشنگ شیرمردی، اسکندر زنگنه و ابریشم کار ناطقان پیش از دستورکار بودند که زنگنه بخشی از وقت خود را به حسین حیدری داد و نطق شیرمردی نیز به دلیل غیبت وی انجام نشد.
لایحه تامین و تخصیص دو قطعه زمین برای احداث درمانگاه و سوله ورزشی در منطقه ملاشیه توسط سپاه پاسداران (قرارگاه امنیتی حضرت ابوالفضل (ع)) در این نشست مصوب شد.
مساعدت ۲۰ میلیون ریالی به آقای علی بناوی نیز در این نشست به تصویب رسید.
با رای اکثریت اعضا مقرر شد ساعت برگزاری جلسه علنی در روزهای دوشنبه از ساعت ۱۴ به ساعت ۱۶ تغییر کند. همچنین مقرر شد جلسه آینده به صورت غیرعلنی برگزار شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.