کواکبیان در اهواز: به دنبال تهرانیزه کردن انتخابات در دور دوم هستیم/ قانون انتخابات نیازمند اصلاح است/با محاکمه برای رفع حصر مخالف هستم

عصر جنوب – asrejonoob.ir: دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان این‌که باید تکلیف مرحله دوم انتخابات مشخص شود تا بتوان واقعیت مجلس دهم را تنظیم کرد، گفت: به همین جهت به دنبال تهرانیزه کردن انتخابات در دور دوم هستیم، به شکلی که همه استان‌ها از انتخابات تهران الگو بگیرند و در این حالت می‌توانیم به تمام وعده‌های خود پایبند با‌شیم و آن‌ها را دنبال خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان در همایش مجلس دهم و اقتصاد مقاومتی که امروز، پنجم اردیبهشت‌ماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد‏‎، اظهار کرد: جهت‌گیری سیاسی با جهت‌گیری اقتصادی تا حدودی متفاوت است. در بحث اقتصاد مقاومتی باید به توان و ظرفیت داخلی تکیه کنیم و تلاش و همت متخصصان داخلی را ارج نهیم. در اقتصاد مقاومتی مبارزه با فساد و اصلاح سیستم پولی و بانکی باید مدنظر باشد و در این خصوص باید رویکرد بومی داشته باشیم.

وی افزود: البته همانطور که درون‌زا هستیم، باید برون‌نگر نیز باشیم. اقتصاد مقاومتی به معنای آن نیست که با تمام کشورها دشمنی و قطع رابطه کنیم بلکه باید ارتباطات تجاری و اقتصادی را با جهان داشته باشیم و البته در این ارتباطات مزیت اقتصادی را خود تعیین کنیم‎؛ در صدا و سیما و حتی برخی از نمایندگان مجلس نهم مطرح می‌کردند که اقتصاد مقاومتی به معنای انسداد ارتباط با کشورهای خارجی است در حالی که به هیچ‌وجه این‌چنین نیست.

 

مردم معتقدند در مجلس دهم می‌توان به مطالبات آن‌ها پاسخ داد

دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان این‌که مبارزه با فساد اقتصادی باید در اولویت اقتصاد مقاومتی باشد، تصریح کرد: باید در اقتصاد مقاومتی ساختار و سیستم مالی- بانکی اصلاح شود تا دیگر امکان ظهور شخصیت‌های اختلاس‌‌گر کلان در کشور وجود نداشته باشد و اقتصاد مقاومتی از لحاظ مالی و سیستم بانکی شفاف شود.

کواکبیان عنوان کرد: باید حداقل از مهرماه آینده طرح ضربتی اشتغال‌زایی به مفهوم واقعی آن ایجاد کنیم. وضعیت بیکاری در کشور بسیار غم‌انگیز است. مردم به ما دل بسته‌اند و معتقدند در قالب مجلس دهم می‌توان به مطالبات آن‌ها پاسخ داد و مسائل اقتصادی یکی از مطالبات آن‌ها است.

 

باید به سمت اصلاح قانون انتخابات برویم

وی در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص رد صلاحیت‌های گسترده‎‎‏‏‏، گفت: در بحث رد صلاحیت‌های گسترده طبق برخی گفته‌ها، قانون انتخابات مشکل دارد. بنابراین در وهله نخست باید به سمت اصلاح قانون انتخابات پیش برویم. اکنون اشکالی که وجود دارد‏ این است که شورای نگهبان به خود اجازه می‌دهد حتی پس از اعلام رسمی نتایج، افراد را رد صلاحیت کند. در گذشته ممکن بود که برخی صندوق‌ها را ابطال ‌کنند اما این‌که فردی توسط مردم رأی بیاورد و آرای او باطل شود، بسیار عجیب است. باید قانون به شکلی تنظیم شود که شورای نگهبان چنین برداشتی از آن نکند.

منتخب مردم تهران در مجلس دهم ادامه داد: باید اصل بر احراز عدم صلاحیت باشد اما شورای نگهبان ملاک را احراز صلاحیت قرار داده است؛ به نحوی که اگر کسی هیچ مشکلی نداشته باشد و مدرکی نیز خلاف این امر را ثابت نکند، صلاحیت وی تأیید نمی‌شود. زیرا شورای نگهبان نتوانسته صلاحیت او را احراز کند. این تفسیر عجیبی است؛ علی‌رغم رد صلاحیت‌های گسترده ما معقتدم که مجلس دهم مجلس ضعیفی نخواهد بود بلکه یک مجلس قوی خواهد بود.

 

مجلس آینده همراه دولت، اما وکیل‌الدوله نخواهد بود

کواکبیان با بیان این‌که سخنگوی مجلس دهم نیستم اما نظرات شخصی خود را مطرح می‌کنم، اظهار کرد: برداشت من این است که مجلس آینده همراه دولت خواهد بود اما این به معنای وکیل‌الدوله بودن نیست. در هر مقطع اگر دولت با منافع ملت سازگار نبود‏، از نخستین مخالفان آن خواهم بود و در جهت منافع ملی با دولت همراهی می‌کنیم‎؛ در عین نظارت، چوب‌ لای چرخ دولت نخواهیم گذاشت، همانند دلواپسان مجلس نهم که حتی اختلافات بین خود را به دولت ربط می‌دادند. ما معتقدیم که حرکت مجلس را باید به سوی منافع ملی شکل دهیم و با خلاف آن مقابله ‌کنیم.

 

در مقایسه عملکردها باید منافع ملت را در نظر گرفت

وی با اشاره به شرایط اقتصادی پیش آمده در دولت گذشته، عنوان کرد: سیاست‌های دولت گذشته ما را به لبه پرتگاه برد. ۷۵۰ هزار میلیارد تومان در آن دولت از بین رفت و تاکنون به خزانه باز نگشت. در آن زمان قیمت‌ها به صورت ثانیه‌ای افزایش پیدا می‌کرد؛ اما در هر صورت باید در مقایسه عملکردها منافع ملت را در نظر گرفت.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: واقعیت این است که باید تکلیف مرحله دوم انتخابات مشخص شود تا بتوان واقعیت مجلس دهم را تنظیم کرد. برای نخستین‌بار مردم تهران توانستند با نتیجه ۳۰ به هیچ، پیروزی یک جناح را رقم بزنند و برای اولین‌بار یک لیست توانست پیروز شود.

کواکبیان ادامه داد: مردم تهران نشان دادند که می‌توان یک مرحله‌ای انتخابات را به سرانجام برسانند. به همین جهت به دنبال تهرانیزه کردن انتخابات در دور دوم هستیم. به شکلی که همه استان‌ها از انتخابات تهران الگو بگیرند و در این حالت می‌توانیم به تمام وعده‌های خود پایبند با‌شیم و آن‌ها را دنبال خواهیم کرد.

 

من با محاکمه برای رفع حصر مخالف هستم

وی در خصوص نامه کروبی و رفع حصر عنوان کرد: مخاطب این نامه شورای امنیت ملی بود. من با محاکمه برای رفع حصر مخالف هستم زیرا محاکمه آغازی برای بحث‌های دیگر خواهد بود. همان‌طور که رئیس‌جمهور گذشته توانست مصوبه‌ای از شورای امنیت ملی برای حصر بگیرد، امیدوار هستیم که رئیس‌جمهور کنونی نیز مصوبه‌ای را برای رفع حصر اخذ کند.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: این‌که برخی ادعا کنند افرادی با پرداخت پول وارد لیست اصلاح طلبان شده‌اند یک اتهام و بداخلاقی است. ما معتقدیم که نماینده پارلمان هستیم و دستگاه قضا از مجلس مجزا است اما حتما موضوع افراد زندانی که عنوان می‌شود به ناحق در زندان هستند، را پیگیری می‌کنیم و وظیفه خود می‌دانیم که از حقوق ملت دفاع کنیم.

کواکبیان با تأکید بر این‌که باید نظارت جمعی وجود داشته باشد، عنوان کرد: در بسیاری از کشورها تلویزیون خصوصی وجود دارد اما ما در کشور تلویزیون خصوصی نداریم. بنابراین باید به دنبال تلویزیون خصوصی برویم تا همه چیز را صدا و سیما تعیین نکند و افکار عمومی نظارت شفافی داشته باشد. لازمه اقتصاد مقاومتی آزادی بیان است و اگر به سوی شفافیت برویم نهادهای غیرشفاف نیز مشخص خواهند شد.

 

سیستم بانکی ما نباید زنجانی پرور باشد

وی خاطرنشان کرد: ممکن است در بین کسانی که نام اصلاح‌طلب دارند، افراد دارای فساد اقتصادی وجود داشته باشند و ممکن است برخی از اصولگرایان نیز دچار فساد اقتصادی شده باشند‎، کما این‌که برخی دیگری نیز وجود دارند که بسیار سالم هستند؛ معقتدم که در بین مسئولان افرادی وجود دارند که با نهایت ساده زیستی زندگی می‌کنند اما باید برای مقابله با فساد ساختاری اقدام کرد و سیستم بانکی ما نباید زنجانی‌پرور باشد و این خیلی بد است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.