کارگران متروی اهواز در انتظار امضای شهردار

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: اعتصاب کارگران قطارشهری اهواز به یک ماه رسید و فهرست مطالبات این کارگران چند روز منتظر امضای شهردار است.

مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز گفت: کارگران متروی اهواز از ۱۰ مهر در اعتراض به پرداخت نشدن هفت ماه حقوق خود دست از کار کشیده اند.
عباس هلاکویی افزود: چک ۸۰ میلیارد ریالی حقوق کارگران متروی اهواز نزد شهردار است و به زودی امضا و پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: با وساطت اداره کار، مطالبات شرکت کیسون (پیمانکار متروی اهواز) به مبلغ ۸۰ میلیارد ریال، به عنوان حقوق، مستقیم به حساب کارگران واریز می شود.
هلاکویی اظهار کرد: این پرداخت شامل مطالبات یک هزار و ۱۰۰ نفر از کارکنان تا پایان شهریور امسال است که پس از پالایش فهرست ارسالی شرکت کیسون بدست آمده است.
وی گفت: پروژه متروی اهواز به دلیل اعتصاب کارگران در یک ماه گذشته تعطیل بوده است.
مدیرعامل قطارشهری اهواز با انتقاد از شرکت کیسون اظهارکرد: شرکت کیسون همه بدهی خود را به متروی اهواز تحمیل، و قصد دارد حقوق کارکنان چندین پروژه خود را از محل اعتبارات این پروژه تامین کند.
وی ادامه داد:شرکت کیسون در فهرست ارسالی کارگران یک هزار و ۳۰۰ نفر را معرفی کرده این در حالیست که فقط ۴۰۰ نفر اکنون در پروژه متروی اهواز مشغول هستند و بسیاری از اسامی مربوط به افرادی است که در خارج از استان مستقر، یا چندین سال است که در متروی اهواز کار نمی کنند.
وی با بیان اینکه شرکت کیسون با قرارداد و عملکرد خود، شهر اهواز را به گروگان گرفته، گفت: شرکت کیسون کارگاه مترو را تعطیل، و از اعتصابات کارگری برای فشار آوردن به مسئولان خوزستان استفاده می کند که از نظر ما این رفتار عمدی و خیانت به اعتبارات عمرانی خوزستان است.
هلاکویی افزود: در صورتی که پیمانکار پروژه را مدیریت نکند اعتصابات کارگری در متروی اهواز ادامه می یابد.
وی گفت: متروی اهواز امسال یک هزار میلیارد ریال اعتبار گرفته اما به دلیل تعطیلی پروژه فقط با ابلاغ ۱۵ درصد آن موافقت شده است.
هلاکویی همچنین درباره تعیین تکلیف قطارشهری اهواز، اظهار کرد: پس از درخواست کتبی خوزستان برای خلع ید پیمانکار و مکاتبه معاون اول ریاست جمهوری، قرار است جلسه مشترکی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای رسیدگی به این موضوع برگزار شود.
کارگران متروی اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود تاکنون بیش از ۱۱ نوبت اعتصاب کرده اند و این اعتراض ها در سال های گذشته نیز اتفاق افتاده است.
مجری متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال ۱۳۸۵ کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها ۲۷ درصد پیشرفت دارد.
آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان امسال اعلام ، و قرار بود گام نخست آن (شش ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداری برسد.البته مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: چنانچه پیمانکار پروژه مترو به تعهدات خود عمل نکند، گام نخست مترو اهواز تا پایان سال هم به بهره برداری نمی رسد.
نارضایتی مسئولان خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که در ماه های اخیر معاون عمرانی استاندار خوزستان به عنوان رییس هیات مدیره قطارشهری اهواز و مدیرعامل این طرح، پیمانکار را به خلع ید تهدید کردند.
سیدناجی محبت مجری طرح قطارشهری اهواز و نماینده شرکت کیسون در اهواز، اخیرا در مصاحبه با ایرنا گفته است که مستندات کافی برای فهرست ارسالی کارگران مترو وجود دارد.
وی کمبود اعتبار و عملی نشدن تعهدات کارفرما را عامل کندی اجرای پروژه دانسته و مبلغ مطالبات این شرکت را از سازمان قطار شهری اهواز ۴۶۰ میلیارد ریال عنوان کرده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.