«کارون» بزرگترین و آلوده ترین رودخانه ایران

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رود کارون که تا پیش از بحرانی شدن وضعیت آب از آن به‌عنوان پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه ایران نام برده می‌شد ۹۵۰ کیلومتر طول دارد. این رودخانه تنها رودخانه ایران است که به آب‌های بین‌المللی و اقیانوس‌های جهان دسترسی دارد.
کارون که بخشی از آن قابل کشتیرانی است از یک طرف در خرمشهر از طریق مصب خود به اروندرود که رودخانه‌های دجله و فرات از کشور عراق نیز به آن می‌ریزند وصل می‌شود و از طرف دیگر به خلیج‌فارس و اقیانوس هند مرتبط می‌شود.

این رودخانه در زمان قاجار به‌شدت مورد توجه انگلیس قرار گرفت و آنها که قبلا در رودخانه دجله و فرات سرویس کشتیرانی دایر کرده بودند. این سرویس حمل‌ونقل دریایی را از دجله و فرات از طریق رودخانه کارون تا شهرستان اهواز و حتی تا شهرستان شوشتر نیز امکان‌پذیر می‌کرد.

در حاشیه این رود تمدن‌های بزرگی از ایران شکل گرفته‌است. سرچشمه شاخه‌های اصلی کارون (ارمند و بازفت)، زردکوه بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری است ولی شاخه‌های فرعی آن از کوه‌های مختلف سرچشمه می‌گیرند مانند خرسان از دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد و دز از ارتفاعات لرستان.

رود کارون در شمال شوشتر به ۲ شاخه تقسیم می‌شود که در جنوب شوشتر به یکدیگر متصل می‌شوند. مهم‌ترین شاخه فرعی کارون، رود دز است که در شمال اهواز به کارون ملحق می‌شود.رود کارون در مرز ایران و عراق، به اروندرود پیوسته و روانه خلیج‌فارس می‌شود.

درحال حاضراز یک سو، برداشت بیش از حد آب و ازسوی دیگر تخلیه فاضلاب و رهاسازی پساب‌های صنایع در رودخانه کارون باعث کاهش کیفیت آب رودخانه شده و به آلاینده‌های موجود در آن دامن زده است. نکته در خور تامل اینکه در بخش فاضلاب شهری فقط یک تصفیه‌خانه فاضلاب به ظرفیت ۱۹۶هزار نفر وجود دارد، درحالی‌که جمعیت اهواز حدود ۲میلیون نفر است که بخش عمده این فاضلاب‌ها به کارون سرازیر می‌شود، از همین رو، کارون که روزگاری یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های گردشگری خوزستان بود اکنون به رودخانه فاضلاب تبدیل شده است به‌طوری که تعفن ناشی از آن، سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.