احداث کارخانه تولید سوخت مایع از گازطبیعی در منطقه صنعتی اهواز

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، از احداث کارخانه هزار بشکه ای GTL در منطقه صنعتی اهواز خبر داد و گفت: برای اجرای فاز نخست پروژه را ٢٧ میلیارد ریال و مدت زمان پیش بینی شده اجرای آن را ١٢ ماه اعلام کرد.

قرارداد پژوهشی تولید سوخت مایع از گازطبیعی  میان پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به امضا رسید. در قالب این قرارداد پژوهشگاه صنعت نفت نسبت به تهیه بسته طراحی مفهومی و طراحی بنیادی پیشرفته واحد نیمه صنعتی تبدیل گاز طبیعی به سوخت مایع با ظرفیت یک هزار  بشکه در روز اقدام خواهد کرد.

فرایند جی.تی.ال یا تبدیل گاز به مایع، یک دانش فنی پیچیده و دارای ارزش افزوده فوق‌العاده است؛ به نحوی که با دارا بودن این دانش فنی می توان از گاز طبیعی انواع محصولات ال.پی.جی، بنزین، گازوییل، نفت سفید و واکس را تهیه کرد.

سوخت حاصل از این فرایند به دلیل نداشتن گوگرد در گاز طبیعی دارای کمترین آلایندگی است و استاندارد زیست محیطی یورو ۵ و بالاتر را تامین می کند.

محصولات جی.تی.ال هیدروکربن‌های خالص پارافین هستند که خواص احتراق عالی با سوختن آرام و کنترل شعله دارند.

سوخت جی.تی.ال برای حمل ‌و نقل شفاف، پاک، عاری از گوگرد و آروماتیک است و عدد ستان بالا دارد. عدد ستان، معیاری برای اندازه‌گیری کیفیت احتراق سوخت است که بالا بودن عدد ستان نشان از احتراق کامل دارد.

سوخت جی.تی.ال دارای عدد ستان ۸۰٫۷۵ است که بالاتر از دیزل پالایشگاهی با عدد ستان ۵۰٫۴۵ است. این سوخت بی‌نظیر برای حمل ‌و نقل می‌تواند یک مکمل عالی و یا محصولی خالص باشد و یا به ‌عنوان ترکیب با دیزل متداول استفاده شود.

سوخت جی.تی.ال به توسعه و گسترش سوخت‌های گوناگون حمل‌ و نقل و کاهش وابستگی به محصولات نفتی کمک می‌کند.

سوخت جی.تی.ال می‌تواند در موتورهای دیزلی متداول استفاده شود که انتشار کمتر آلودگی محلی مانند ذرات معلق، منوکسیدکربن، هیدورکربن‌ها و اکسیدهای نیتروژن را باعث می‌شود و با دیزل عاری از گوگرد مقایسه می‌شود. سوخت جی.تی.ال به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.

گفتنی است این مراسم با حضور مدیران ارشد وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در سالن کنفرانس آموزش و توسعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در اهواز برگزار خواهد شد.

عبدالرضا دبیری
مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز در تشریح اهمیت این پروژه توضیح داد: با توجه به این که کشور ما با داشتن حدود ١٨ درصد ذخایر گازی جهان مقام نخست را دارد، استفاده از روشهای جدید برای تبدیل گاز به فرآورده های با ارزش افزوده بسیار ضروری به نظر می رسد.

دبیری اظهار کرد: در گذشته در کشور از گازهای همراه نفت تنها به عنوان سوخت واحدهای صنعتی و خانگی استفاده می شد که در ادامه، تولید محصولات با ارزش اقتصادی بیشتر از گاز مانند اتان، متان، متانول و ال‌ ان ‌جی (LNG) در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: آخرین روشی که با این هدف بر روی آن کار شد تولید سوخت مایع از گاز طبیعی (GTL) است که با توجه به منابع عظیم گازی کشور می تواند از جنبه های اقتصادی و زیست محیطی اثرات مثبتی داشته باشد.

دبیری گفت: دانش فنی این روش در مقیاس آزمایشگاهی در پژوهشگاه صنعت نفت تدوین شده است و برای احداث واحد نیمه صنعتی آن، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اعلام آمادگی کرده است.

احداث کارخانه هزار بشکه ای GTL در منطقه صنعتی اهواز

در ادامه، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به تشریح جزئیات این پروژه پرداخت و گفت: در فاز نخست این پروژه، پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان مجری پژوهشی نسبت به تهیه بسته طراحی مفهومی و طراحی بنیادی پیشرفته واحد نیمه صنعتی تبدیل گاز طبیعی به سوخت مایع با ظرفیت ١٠٠٠ بشکه در روز اقدام خواهد کرد.

باقر پورقاسم افزود: در این فاز، مجری پروژه نسبت به تهیه اسناد مناقصه برای اجرای فاز تکمیلی و همچنین تدوین و ارائه دانش فنی فرآیند فیشر تروپش به منظور تولید سوخت مایع از گاز طبیعی در مقیاس صنعتی اقدام خواهد کرد.

وی اعتبار برآورد شده برای اجرای فاز نخست پروژه را ٢٧ میلیارد ریال و مدت زمان پیش بینی شده اجرای آن را ١٢ ماه اعلام کرد.

پورقاسم اظهار کرد: در فاز تکمیلی پروژه نیز نسبت به احداث یک واحد نیمه صنعتی تولید GTL به ظرفیت یکهزار بشکه در روز در ناحیه صنعتی کریت کمپ اهواز اقدام خواهد شد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب یادآورد شد: طراحی، ساخت و راه‌اندازی این واحد نیمه صنعتی با هدف استفاده از منابع گاز همراه به عنوان خوراک و منطبق بر نظام نامه پژوهشی وزارت نفت انجام می شود.

وی گفت: با اجرای کامل این طرح، تولید فرآورده های سوختی و هیدروکربنی برای مصارف داخلی و صادراتی از منابع گازی، توسعه فناوری برای استفاده سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، جلوگیری از خام فروشی گاز طبیعی و ایجاد ارزش افزوده و دستیابی به فناوری مناسب و مطمئن برای صادرات محصولات گازی حاصل خواهد شد.

تولید GTL در مناطق نفتخیز جنوب با استفاده از فناوری پیشرفته

سید امیرعباس حسینی قائم مقام رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: سال گذشته پروژه طراحی احداث کارخانه ٣ هزار بشکه ای تولید سوخت مایع GTL در جزیره قشم بر اساس فناوری نسل اول اجرا شد و عملیات اجرایی آن امسال آغاز می شود.

حسینی افزود: فناوری نسل دوم تولید جی‌ تی ‌ال که پیشرفته و مورد توجه کشورهای جهان است نیز در واحد نیمه صنعتی منطقه کریت کمپ اهواز به کارگیری خواهد شد.

وی اظهار کرد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اصلی ترین مشتری این پژوهشگاه است و حمایتهای این شرکت از پروژه های پژوهشی ایده آل ترین وضع ممکن را برای ما ایجاد کرده است.

ابراهیم طالقانی سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران نیز با ابراز خرسندی از امضای این قرارداد، بر شتاب بخشی در اجرای آن و کسب فناوریهای جدید در صنعت گاز کشور تاکید کرد.

در این آیین، اسناد قرارداد توسط مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و قائم مقام رئیس پژوهشگاه صنعت نفت امضا و مبادله شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.