فولاد درگیر بحران هایی که دیگران برایش تدارک دیده اند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: محمدباقر شریعتی/ نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس:

«باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان»، نامی که برای هر خوزستانی که اندک علاقه‌ای به ورزش دارد، تداعی‌کننده‌ی حسی آمیخته با غرور، افتخار و البته مظلومیت است. هنوز این مردم فراموش نکرده‌اند که چگونه پس از قهرمانی فولاد خوزستان در لیگ برتر در فصل ۸۴-۸۳ به یکباره مشکلات عجیب این باشگاه دوست‌داشتنی که به حق حرفه‌ای‌ترین باشگاه ورزشی ایران لقب گرفته است، آغاز شد. بودجه‌ی باشگاه قهرمان کشور برای فصل ۸۵-۸۴ به یکباره تقریبا نصف شد و سال بعد از آن (در لیگ ششم) بودجه‌ی باشگاه باز هم کمتر و کمتر شد و کسی از خود نپرسید که چرا سایر باشگاه‌های صنعتیکه زیرمجموعه‌ی وزارت صنعت بودند، در چنین گردابی گرفتار نشدند و باشگاه‌هایی همچون سپاهان و ذوب‌آهن همچنان بهترین بازیکنان ایران را جذب می‌کردند.

در همان مقطع به یکباره مسئولین به فکر تعمیرات اساسی در ورزشگاه تختی اهواز افتادند و تیم قهرمان ایران غریبانه در به در به دنبال ورزشگاهی برای برگزاری بازی‌های خود در چارچوب لیگ قهرمانان آسیا بود.چه طنز تلخی بود زمانی که مردم نجیب خوزستان می‌دیدند که ورزشگاه ملی ایران (ورزشگاه آزادی) که ظاهرا به استثنای زمان بازی‌های گاه و بیگاه تیم ملی، در سایر اوقات به ورزشگاه اختصاصی استقلال و پرسپولیس تبدیل شده، جایی برای میزبانی از قهرمانان این مرز و بوم نداشت!

نتیجه‌ی همه‌ی این بی‌مهری‌ها و بی‌تدبیری‌ها کوچ بازیکنان نامدار و با استعداد باشگاه فولاد خوزستان به تیم‌های دیگر بود تا تیمی با داشتن ۶ بازیکن ملی‌پوش که به عنوان مثال ۵ نفر از آن‌ها در برد غرورانگیز تیم ملی ایران در برابر کره‌ی جنوبی در جام ملت‌های ۲۰۰۴ در ترکیب ثابت تیم ملی کشورمان بودند، تنها دو فصل بعد از قهرمانی به لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور سقوط کند! تیمی که هنوز هم به لحاظ میانگین امتیازات کسب شده در لیگ برتر (۱۳/۲ امتیاز از هر بازی) در سالی که برای اولین بار قهرمان شد، رکورددار است. جالب آنکه در برگشت دوباره‌ی این تیم به لیگ برتر فوتبال کشور، که با خرید امتیاز باشگاه سپاهان نوین صورت گرفت، بارها مجری برنامه‌ی نود زبان به طعنه گشود و از این نحوه‌ی راهیابی به لیگ برتر انتقاد کرد. همان برنامه‌ای که در هنگام کاهش تبعیض‌آمیز بودجه‌ی این باشگاه فرهنگ‌ساز و بازیکن‌ساز چندان صدایی از آن برنخاست!

امروز نیز به نوعی دیگر تاریخ به تلخی در حال تکرار شدن است. پس از قهرمانی این تیم در فصل گذشته (۹۳-۹۲) سریال اتفاقات ریز و درشت مجددا تکرار شد. اتفاقاتی که سلسله‌وار گریبانگیر این باشگاه می‌شد که گاهی هواداران را واقعا به شک می‌انداخت که آیا واقعا همه‌ی این وقایع تصادفی و صرفا نتیجه‌ی سهل‌انگاری و تخلف مسئولان باشگاه فولاد است؟

از سریال کارت‌های معافیت سربازی مشکل‌دار تا دوپینگ ناخواسته‌ی یکی از بهترین بازیکنان فولاد خوزستان و کوچ بازیکنان تاثیرگذار باشگاه به تیم‌های سپاهان، نفت تهران و پرسپولیس، باعث شد تا قهرمان دوره‌ی گذشته‌ی لیگ برتر تقریبا به تعداد بازیکنان یک تیمکامل بازیکن از دست بدهد!

مشکلات باشگاه فولاد در فصل جاری تنها این مسائل نبود! در جریان خصوصی‌سازی، نزدیک به ۵۱ درصد از سهام کارخانه فولادخوزستان به صندوق بازنشستگی نفت واگذار شد. هیات مدیره صندوق بازنشستگی نفت که بیشتر آن‌ها غیربومی هستند، تمایل چندانی به تیم‌داری نشان نمی‌دادند ولی باشگاه فولاد و هیات مدیره‌ی مجرب و محجوب آن با وجود این سختی‌ها، فریادی سر نداد و مشکلاتش را فریاد نزد تا به تیم آسیب وارد نشود.

باشگاه اخلاق مدار و بی‌حاشیه‌ی فولاد، در لیگ چهاردهم در حالی که با مشکلات عجیب و خلق‌الساعه‌ای دست و پنجه نرم می‌کرد، هنوز هم بودجه سال قبل خود را به صورت کامل دریافت نکرده است ولی برای عدم ورود حواشی به تیم، صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشت و در این شرایط، با اتکا به جوانان و تدابیر مربی کاردان خود به کارش در لیگ برتر ادامه داد و اگر چه به جایگاه پنجمی دست پیدا کرد ولی این جایگاه باتوجه به آن مشکلاتی که بر سر راه فولاد قرار گرفت، جایگاهی قابل احترام است.

باشگاهی که آکادمی آن در ایران و بلکه در کل خاورمیانه منحصر به فرد است و با همت مسئولان باشگاه و استان خوزستان در حال ساخت ورزشگاهی اختصاصی با استانداردهایی فراتر از آسیا (با الگو برداری از ورزشگاه امارات لندن، ورزشگاه اختصصاصی باشگاه آرسنال انگلیس) است و باشگاهی که در برخی بازی‌های لیگ قهرمانان سال قبل و حتی بازی‌های لیگ برتر حدود ۵۰ هزار هوادار را به ورزشگاه می‌کشاند، امروز مجددا درگیر بحران‌هایی است که دیگران برای آن تدارک دیده‌اند.

اینجانب به عنوان یکی از وکلای مردم نجیب و خونگرم استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی فارغ از هر جهت‌گیری جناحی و سیاسی از مجموعه‌ی مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و بالاخص مدیران شرکت ملی فولاد خوزستان خواستار رفع هر چه سریع‌تر مشکلات این باشگاه مردمی بوده تا این تیم با سابقه همچون گذشته در عرصه های داخلی و بین المللی برای ایران عزیز افتخار آفرینی کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.