درس‌ها و عبرت‌های شورای شهر اهواز برای انتخاب شهردار یک کلانشهر

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: با رسیدن موعد استعفای کاندیداهای مجلس شورای اسلامی، و مطرح بودن نام شهردار فعلی اهواز برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس بازهم بازار داغ گمانه زنی انتخاب شهردار اهواز پا گرفته است.

انتخاب شهردار یکی از چالش‌های مهم در دوره چهارم شورای شهر اهواز بود. انتخابی که به عقیده برخی از اعضای شورا در صحن علنی انجام نشد.

زیبا صالح پور، عضو شورای شهر اهواز مهرماه سال ۹۲  پس از انتخاب شهردار اهواز در گفت‌وگویی صریح اظهار داشت: انتخاب‌های شورای شهر اهواز براساس اصول نیست بلکه براساس توافقات قبلی انجام می‌شود.

توافقات شبانه

توافقات شبانه در شورای شهر اهواز سبب شد که برخی از اعضای شورای شهر اهواز درباره انتخاب شهردار اعتراض و بحث شرکت وی در انتخابات مجلس دهم را مطرح کنند.

هیاهوی کارهای تبلیغاتی در شهر آنچنان بالاگرفت که برخی از اعضای شورای شهر چهارم کارهای عمرانی در اهواز را متناسب با این کلانشهر نمی‌دانستند و بودجه را معطوف به هزینه در کارهای خدماتی و تبلیغاتی بدانند.

مریم ابریشم‌کار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه دلیل افزایش هزینه‌ها در طرح اجرای پل سوم تغییر رویکرد در اجرای آن و عظیم بودن طرح است، گفت: به نظر بنده کارهای عمرانی شهرداری اهواز در یک سال گذشته بی سابقه بوده است.

عضو شورای شهر اهواز که البته اخیرا عضو هیات علمی دانشگاه شهرداری هم شده است با بیان اینکه شورای شهر چهارم اهواز در انتخاب شهردار موفق عمل کرده است، گفت: هیچ خللی در روند خدمات رسانی شهری ایجاد نشده و پروژه‌های شهری بهتر از گذشته در حال انجام است.

وی بیان کرد: البته تاکنون شهردار اهواز استعفای خود برای کاندیداتوری در مجلس شورای اسلامی را اعلام نکرده و هنوز مشخص نیست که در انتخابات شرکت می‌کند یا خیر.

وی تصریح کرد: البته اگر شهردار اهواز برای کاندیداتوری استعفای خود را تقدیم شورا کند امیدوارم شورای شهر یک نفر واجد شرایط را به عنوان شهردار انتخاب کند.

سخنگوی شورای شهر اهواز درباره ۴ گزینه احتمالی پست شهرداری اهواز اظهار داشت: این اسامی در رسانه‌ها مطرح شده و تاکنون شورای شهر با هیچ‌کسی مذاکره نکرده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا این ۴ گزینه مناسب تصدی پست شهردار در اهواز هستند یا خیر، گفت: این موضوع را شورای شهر پس از بررسی برنامه‌ها تشخیص می‌دهد.

۴ گزینه شهرداری اهواز

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کوروش لطفی، حسین حیدری، عظیم شمخانی و محمد صفری ۴ گزینه احتمالی تصدی پست شهرداری اهواز هستند.

کوروش لطفی فارغ التحصیل مقطع دکترای رشته شهرسازی از دانشگاه علوم تحقیقات تهران و در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز است.

وی همچنین سابقه تصدی پست معاونت شهرداری اهواز و حضور در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی خوزستان را در پرونده خود دارد. لطفی هم‌اکنون در کانادا به سر می‌برد.

دومین گزینه تصدی پست شهرداری اهواز محمد صفری است؛ وی تاکنون ۳ بار به عنوان سرپرست شهرداری اهواز منصوب شده و در سازمان‌های مختلف شهرداری اهواز فعالیت کرده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز، معاون سرمایه گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری اهواز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز،  مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری اهواز، از جمله مسئولیت‌های محمد صفری است.

اما سومین گزینه یکی از شورا نشینان است. حسین حیدری تاکنون در سازمان‌های مختلف شهرداری اهواز به عنوان معاون و یا مدیر فعالیت کرده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان، مدیر کل امور حقوقی و مجلس استانداری خوزستان،  مشاور حقوقی استاندار و معاون اداری و مالی سازمان فن آوری اطلاعات شهرداری اهواز از سوابق حسین حیدری است.

اما عظیم شمخانی آخرین گزینه تصدی شهرداری اهواز است. وی متولد ۱۳۶۷ است و درحال حاضر دانشجوی کارشناسی مکانیک در دانشگاه آزاد است.

شمخانی تاکنون چندماه سرپرستی سازمان زیباسازی شهرداری اهواز را عهده دار بود و اکنون نیز در معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز فعالیت می‌کند.

لزوم انتخاب شهردار بدون باندبازی

سید محمد جواد رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: شهردار قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس امسال را دارد و طبیعتأ باید استعفا بدهد تا مراحل قانونی ثبت نام را انجام دهد.

وی با انتقاد از شهردار و وبرخی از اعضای شورای شهر اهواز گفت: بین عملکرد شهردار اهواز و خواسته شهروندان اختلاف وجود دارد و دلیل آن این است که برخی از اعضای شورای شهر اهواز و شهردار کارهای حاشیه ای را به مسأله خدمت  به شهروندان ارجحیت داده‌‌اند.

عضو شورای شهر اهواز گفت: شهردار فعلی به احتمال فراوان در روزهای آینده استعفای خود را ارائه می‌دهد و باتوجه به گذشت ۲ سال از عمر شورای شهر اعضا با عقلانیت، خرد جمعی، به دور از حب و دوستی، باندبازی و انتخاب قومیتی خاص دست به انتخابی بزنند که در  فرصت باقی مانده کارنامه مثبتی از خود ارائه دهند.

وی افزود: اکنون که اعضای شورای شهر تجربه کافی را کسب کرده‌اند در جهت خدمت به شهروندان باید شهرداری را انتخاب که در پایان شورای شهر چهارم از خود عملکرد مثبتی به جا بگذارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کلانشهر اهواز مرکز استان خوزستان است که براساس آخرین آمار رسمی ۳۲ درصد جمعیت مردم استان خوزستان در این کلانشهر زندگی می‌کنند. اهواز پس از تهران، مشهد و تبریز چهارمین شهر وسیع ایران است اما ۳۵ درصد مردم در حاشیه این شهر زندگی می‌کنند و به همین دلیل پس از مشهد مقدس دومین شهر با میزان بالای حاشیه نشینی است.

وجود کارخانجات بزرگ صنعتی، تاسیسات اداری و صنعتی شرکت مناطق نفت خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران و گذر پرآب‌ترین رودخانه کشور از این شهر، اهواز را به یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور تبدیل کرده است.

حال باید امیدوار بود اعضای شورای شهر اهواز با درس و گاه عبرت گرفتن از تجربیات گذشته در روندی شفاف و قابل ارزیابی به انتخاب فردی در حد و اندازه کلانشهر اهواز بپردازند.

گزارش از سید علیرضا شریفی – تسنیم

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • شمخانی برادر شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی است احسنت