چرا بنزین یورو ۴ به آلوده ترین شهر جهان نرسید؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: هنوز یک سالی از زمانی که رئیس سازمان محیط زیست کشور بر اساس گزارش های سازمان های جهانی، شهر اهواز را به عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی کرده نمی گذرد، بنابراین بر اساس کدام دلیل و منطقی می توان توزیع این سوخت استاندارد را در شهر اهواز پس از شهرهایی همچون تهران، کرج، تبریز، اراک و اصفهان پذیرفت.

بنا بر دلایل اعلام نشده از سوی مسئولان وزرات نفت، محیط زیست و کمیسیون انرژی مجلس، توزیع این نوع سوخت در شهر اهواز باید در آذر ماه امسال آغاز می شد اما تاکنون در این زمینه فعالیت خاصی صورت نگرفته و بر اساس حدس و گمان مسئولان استانی امکان توزیع این نوع سوخت استاندارد در سال آینده وجود دارد.
مهرماه امسال بود که سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود: اکنون در تهران، کرج، اراک، تبریز و اصفهان سوخت با استاندارد یورو ۴ توزیع می شود و بر اساس مصوبه هیئت دولت، وزارت نفت موظف شده است تا آذرماه در سه کلانشهر اهواز، مشهد و شیراز نیز بنزین یورو ۴ توزیع کند که به این ترتیب تعداد کلانشهرهایی که در آنها بنزین یورو۴ توزیع می شود به هشت شهر می رسد.
یورو ۴  استانداردی برای آلایندگی خودرو براساس مقدار گاز خروجی از اگزوز خودرو است. این نوع سوخت آلودگی های ناشی از مواد سوختی در هوا را کاهش می دهد. بر اساس گفته مسولان وزرات نفت قیمت این نوع بنزین با قیمت فعلی بنزین معمولی تفاوتی نخواهد شد.
دو شهر مشهد و اصفهان آلوده تر از اهواز هستند؟
مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی اهواز با انتقاد از قرار دادن این شهر در رده های پائین لیست شهرهای آلوده توسط سازمان محیط زیست کشور گفت: مهمترین عاملی که سبب طولانی شدن روند توزیع سوخت یورو۴ در اهواز شده،  قرار گرفتن این شهر در رده های پائین کلانشهرهای آلوده و پس از شهرهای مشهد و اصفهان است.
 عبدالصاحب شمخانی افزود: بر اساس گزارش های سازمان محیط زیست، میزان آلایندگی موجود در بعضی از استان های کشور از خوزستان فراوان تر است و همین امر اولویت کلانشهر اهواز را پائین تر آورده است ولی بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تا اواخر دی ماه سال جاری جایگاه های سوخت اهواز به سوخت یورو چهار مجهز می شوند.
وی تصریح کرد: متاسفانه من به این زمان کوتاه زیاد خوش بین نیستم. تلاش ما بر این است که تجهیز جایگاه های سوخت شهر اهواز به بنزین استاندارد در سال جاری انجام و به سال آینده موکول نشود.
سهم کم بنزین در آلایندگی هوای اهواز
شمخانی در ادامه سهم بنزین و گازوئیل در آلودگی هوای اهواز و بسیاری از شهرهای استان را پائین تر از سایر آلاینده ها عنوان و اظهار کرد: اهواز شهری صنعتی است و بسیاری از کارخانجات مادر را در خود جای داده و این کارخانجات عامل اصلی آلودگی هوای شهر هستند.
مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی اهواز با بیان اینکه سوخت خودروها سهم به مراتب کمتری از کارخانجات در آلودگی  هوای اهواز دارد، گفت: جالب است بدانید حتی روشن کردن زغال به نوعی به آلایندگی هوا می انجامد. واکنش سوختن زغال، گاز کربنیک آزاد می کند که خود یکی از موارد آلودگی هوا است در نتیجه مطمئنا نمی توان برای سوخت خودروها در آلودگی هوای اهواز سهم بالایی قائل شد.
شمخانی عنوان کرد: لودگی ناشی از سوخت خودروها به هر میزان که باشد به عنوان یک مشکل جدی محیط زیستی محسوب می شود. در همین راستا به منظور رفع این مشکل هر فعالیتی را که لازم باشد از جمله عرضه سوخت یورو چهار انجام خواهیم داد.
مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی اهواز افزود: باید این نکته را در نظر داشت که کیفیت خودروها هم بسیار حائز اهمیت است و باید به صورت جدی به آن پرداخته شود. ممکن است پس از ارائه سوخت یورو۴ به دلیل بد سوختن آن در خودروهای بی کیفیت، باز هم آلودگی های مشابه قبل را داشته باشیم.
استفاده از بنزین یورو۴ در اهواز لازم است
سید شریف حسینی، نماینده مردم شهر اهواز در مجلس شوای اسلامی  گفت: با توجه به شرایط خاص زیست محیطی همچون باران های اسیدی و آلودگی بیش از حد هوا که شهر اهواز را به صورت خاص و استان خوستان را به صورت عام گرفتار خود کرده است، نیاز به استفاده از بنزین یورو چهار بسیار لازم و ضروری است.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: اولویت استفاده از این سوخت در شهرهایی همچون اهواز که میزان آلودگی آن بالا است بسیار احساس می شود.
حسینی با اشاره به دعوت از سرمایه گذاران خارجی به منظور سرمایه گذاری در راستای تولید این نوع بنزین استاندار در خوزستان عنوان کرد: خوشبختانه تاکنون روند تولید این بنزین حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته، اما به دلیل شرایط حساس استان تا زمان تولید نهایی این محصول شیمیایی، باید در صورت وجود از تولیدات داخلی کشور و در صورت عدم وجود از واردات آن استفاده کنیم.
نماینده مردم اهواز در مجلس شوای اسلامی تصریح کرد: استفاده از سوخت و خودروهای استاندار یکی از مباحث بسیار مهمی است که در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود زیرا در صورتی که خودرو ها در کشور از  استاندارد های لازم برخوردار نباشند حتی در صورت استفاده از سوخت استاندارد نیز شاهد تغییر به خصوصی در زمینه کاهش آلودگی های سوختی نخواهیم بود.
وی گفت: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته باید در این زمان از این بنزین در کلانشهر اهواز استفاده می شد اما متاسفانه به دلایلی این اتفاق نیفتاد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی خوزستان این مسئله را با جدیت پیگیری خواهند کرد.
دلایل به تعویق افتادن توزیع این نوع سوخت اعلام نشده است
احمد رضا لاهیجان زاده، مدیر کل سازمان محیط زیست خوزستان نیز در این خصوص گفت: تقسیم بندی استفاده از سوخت استاندار یورو۴ بر اساس تولیدات پالایشگاه صورت گرفت که شهر اهواز نیز در این دسته بندی جای گرفت.
وی با اشاره به پیگیری های اداره کل محیط زیست خوزستان به منظور اولویت بخشیدن به شهر اهواز در استفاده از بنزین یورو۴ عنوان کرد: متاسفانه مسئولان شرکت ملی پخش و پالایش نفت بنا بر دلایلی اعلام کردند که بنزین یورو چهار از دی ماه سال جاری وارد شهر اهواز خواهد شد.
لاهیجان زاده تصریح کرد: محیط زیست خوزستان پیگیری های را در خصوص ورود این سوخت استاندارد در آبان ماه سال جاری و در اوج مشکلات تنفسی و محیط زیستی شهر اهواز صورت داد اما متاسفانه نتیجه ای در بر نداشت.
وی افزود: یکی از دلایل آلودگی کلانشهر اهواز استفاده از سوخت غیر استاندارد توسط خودروها است که امیدوار هستیم تا با ورود سوخت استاندارد سهم آلودگی ناشی از این نوع سوخت کاهش یابد.
سال گذشته هنگام بارش باران اسیدی در خوزستان حدود شش هزار نفر به علت تنگی نفس راهی مراکز درمانی شدند. امسال نیز وضع با وجود آماده باش تمام دستگاه های برای مقابله با تنگی نفس ناشی از باران بهتر نبود. در کنار آن سازمان بهداشت جهانی با انتشار گزارشب، اهواز را آلوده ترین شهر جهان از نظر شرایط هوایی معرفی کرد. همچنین وجود شرکت های عظیم نفتی و صنعتی در کنار شهر اهواز همیشه مردم این شهر را گرفتاری برخی بیماری های پوستی کرده است؛ بنابراین با کدام استدلال، توزیع بنزین استاندارد یورو۴ باید اول در سایر کلانشهرها انجام شود و سپس نوبت اهواز به عنوان آلوده ترین شهر جهان برسد.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.