افزایش نگرانی ها از شهرک سازی های غیرقانونی در حاشیه شهر اهواز

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نایب رییس شورای شهر اهواز گفت: ساخت و ساز غیر قانونی در مناطق حاشیه نشین شهر اهواز بویژه حاشیه جاده خرمشهر به سمت مناطق عین دو و ملاشیه در قالب شهرک سازی بطور روز افزون در حال افزایش است.

ناجی سواری گفت: در صورتی که از هم اکنون برنامه ای منسجم برای ساماحاشیه شهر اهواز ندهی و حل این معضل اتخاذ و چاره اندیشی نشود در آینده با مشکل روبه رو خواهیم شد.

وی عنوان کرد: در مناطق حاشیه نشین اهواز، زمین های کشاورزی بدون تغییر کاربری و پروانه ی ساخت، بدلیل مشخص نبودن صاحبان زمین بصورت قول نامه ای به فروش می رسد.

نایب رییس شورای شهر اهواز حاشیه نشینی را از عمده ترین معضلات شهری دانسته و افزود: به شهرداری اهواز پیشنهادی مبنی بر ارایه خدمات به این مناطق داده شد که در مقابل، پروانه ی ساخت و ساز این واحدها صادر شود.

سواری ادامه داد: این پروانه ها تنها به منظور انجام ساخت و ساز است و بر اساس تعهدی که از فرد گرفته می شود هیچگونه حق مالکیتی بر زمین ها ایجاد نمی گردد که این موضوع در ذیل پروانه ساخت ذکر شده است.

وی عنوان کرد: با معرفی نماینده ای از شهرداری منطقه شش به اداره ثبت اسناد، چنانچه شهرداری مجاز به صدور پروانه شود، درآمد این منطقه نیز افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

نایب رییس شورای شهر اهواز، نبودسامانه الکترونیکی یکپارچه را در ساختار شهرداری، از مشکلات عمده مردم در مراجعات به شهرداری اعلام کرد و اظهار داشت: در بسیاری موارد صدور پروانه ها در شهرداری اهواز بصورت سنتی پس از مراجعات مکرر شهروندان انجام می شود.

وی گفت: در حالی که در بسیاری از کلانشهرها روند پیگیری درخواست های مردمی از طریق سامانه های الکترونیکی انجام می پذیرد.

وی در ادامه افزود: برای حضور موثرتر بخش خصوصی در کلانشهر اهواز معاونت مشارکت های شهرداری باید تقویت شود.

سواری گفت: لازمه توسعه کلانشهر اهواز تدوین سند چشم انداز است تا بتوان در این راستا برنامه های راهبردی تعریف و تنظیم کرد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه تلاش برای متوازن کردن توسعه در تمامی مناطق شهری و کم کردن فاصله ارایه خدمات شهری به شهروندان از برنامه های مهم شورای چهارم شهر اهواز است ادامه داد: هم اکنون توسعه، تجهیز و توزیع امکانات در مناطق مختلف شهر اهواز بصورت دقیق انجام نمی شود.

سواری با اشاره به اینکه یکی از مسایل مهم در شهرداری اهواز توجه به توسعه زیرساخت های شهری است افزود: تنها مکان گردشگری در اهواز ساحل کارون است در حالی که این بخش نیز نیازمند بستر سازی و انجام تدارکات رفاهی مناسبتری برای رفاه حال شهروندان است.

وی در پایان گفت: شفاف سازی بودجه ، درآمد و مخارج شهرداری اهواز خواسته تمامی اعضای شورای این شهر است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.