خیابان های سرد و تاریک اهواز سهمی از روشنایی ندارند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: تاریکی کوچه‌ها و محله‌های کلانشهراهواز  مشکلی کاملا مشهود است به طوری که موجبات نگرانی بسیاری از شهروندان را فراهم کرده و شهروندان بیم آن دارند که کمبود روشنایی در محله‌ها و کوچه‌ها، زمینه حضور بی‌دغدغه مجرمان و سارقان برای سرقت، زورگیری و سایر اعمال مجرمانه را فراهم آورد.

ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺩﺭ ﺷﺐ، ﺯﻣﯿﻨﻪ ﻧﺎﺍﻣﻨﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﯽ ﺁﻭﺭﺩﺷﻬﺮﯼ ﮐﻪ ﺷﺐ ﻫﺎﯾﺶ ﺭﻭﺷﻦ ﻧﯿﺴﺖ! ﺍﯾﻦ ﺷﺎﯾﺪ ﻧﺎﺧﻮﺷﺎﯾﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﺍﺯ ﺷﺐ ﻫﺎﯼ ﯾﮏ ﺷﻬﺮ ﺑﺎﺷﺪ   و البته این تارکی تنها مختص مناطق حاشیه ای و کم برخودار شهر نیست بلکه مناطقی مانند زیتون، کوروش، پادادشهر و… را نیز شامل می شود.

بانوان اهوازی  بیشترین شاکیان تاریکی شب‌های خیابان های اهواز هستند. در این شهر بانوان بسیاری ناچار یا نیازمند تردد در معابر و کاربری‌های خدماتی، تجاری و تفریحی هستند اما کمبود یا نبود روشنایی در معابر از یک سو برای آنها احساس ناامنی ایجاد می‌کند و از سوی دیگر برای افراد مزاحم یا مجرم فرصت و موقعیت مناسب مزاحمت و جرم و جنایت.

یکی از بانوان که در مرکز پزشکی شبانه‌ای شاغل است، می‌گوید: «من سه بار در هفته ناچارم شبانه مسافتی را در پیاده‌رو تردد کنم که این پیاده‌روی حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد اما به معنای واقعی تا به منزلم برسم از شدت ترس و استرس نصف عمر می‌شوم.»

خانم صولتی می‌افزاید: «حتی یک بار فردی سایه به سایه مرا تعقیب می‌کرد و با این که هیچ حرکتی حاکی از مزاحمت از خود نشان نمی‌داد و هیچ حرفی نمی زد، صرفاً به دلیل تاریکی بیش از حد این مسیر، من احساس ترس و ناامنی شدیدی داشتم و این رنج و ناراحتی همراه با شرایطی بود که به دلیل تاریکی، من حتی جلوی پای خودم را به زحمت می‌‌دیدم. سؤال من این است که چرا به مشکل روشنایی شب‌های خیابان‌ها اهمیت نمی‌دهند؟ آیا مسئولان شهر خودشان شب‌ها در تهران تردد نمی‌کنند و تاکنون متوجه کمبود نور در شب‌های اهواز  نشده‌اند؟

اهواز شهری است تقریباً ۲۴ ساعته و این نکته را می‌توان از تردد اتومبیل‌ها در ساعات نیمه شب دریافت اما در ۶ ماه دوم سال، نیاز معابر به روشنایی به دلیل طولانی‌تر بودن شب به مراتب بیشتر از بقیه سال است

وقتی به تیرهای برق خیابان‌‌ها و برخی از پارک‌ها دقت می‌کنید و آمار روشنایی را می‌گیرید، می‌بینید لامپ‌های تیرها یکی در میان خاموش و روشن است.

ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺁﻣﺎﺭ ﺟﺮﻡ ﻭ ﺟﻨﺎﯾﺖ، ﻭﻗﻮﻉ ﺗﺼﺎﺩﻓﺎﺕ ﻣﺮﮔﺒﺎﺭ،ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻧﺎﺍﻣﻨﯽ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ، ﻭ ﮐﻮﺭ ﺷﺪﻥ ﭘﺎﺭﮎ ﻫﺎ ﻭﺑﻮﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﺷﻬﺮﯼ، ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺍﻣنیت ﺑﺮﺍﯼ ﺑﯿﺘﻮﺗﻪ ﻣﻌﺘﺎﺩﺍﻥﻭ ﺑﯽ ﺧﺎﻧﻤﺎﻥ ﻫﺎ، ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺷﺪﻥ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺍﺭﺗﮑﺎﺏ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﺠﺮﻣﺎﻧﻪﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺳﺎﺭﻗﺎﻥ، ﺯﻭﺭﮔﯿﺮﺍﻥ ﻭ … ﺧﻄﺮﺍﺗﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪﮐﻪ ﺑﺎ ﻓﺮﺍﺭﺳﯿﺪﻥ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺳﺎﻋﺎﺕ ﺷﺐ ﻭ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﺷﺪﻥﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﭼﺮﺍﻍ ﻫﺎﯼ ﻣﻌﺎﺑﺮ، ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ ﻫﺎ، ﻣﺤﻠﻪ ﻫﺎ ﻭ ﮐﻮﭼﻪﻫﺎ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻥ ﻓﺮﻭ ﺭﻓﺘﻦ ﺷﻬﺮ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﻣﻄﻠﻖ،ﺯﻧﺪﮔﯽﺷﺒﺎﻧﻪ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ ﯾﮏ ﺷﻬﺮ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻧﺎﺍﻣﻨﯽ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

روشنایی معابر و میادین، یکی از عناصر مبلمان شهری محسوب می شود و از جایگاه ویژه ای در معماری و شهرسازی برخوردار و در طراحی شهری بسیار حائز اهمیت است.

امروزه نورپردازی،تعریف کننده هویت و سیمای شبانه شهر است و طراحی روشنایی شهری نه تنها موضوعی صرفا تزئینی نیست،بلکه روشی در جهت تامین امنیت و آرامش بیشتر محیط است و امیدواریم مسئولین شهری اهوازو شرکت توزیع برق نیز در این راستا اقدامات تحول آفرینی انجام دهند.

سهیلا باوری
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.