فاینانس؛ مانع بزرگ پیشرفت متروی اهواز

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: برای حل مشکل اعتبار ارزی پروژه‌های قطار شهری در کشور در تلاشیم اقدامی صورت بگیرد تا دولت همه سهم فاینانس خود را بپذیرد.

 

عباس هلاکویی عنوان کرد: اعتبارات ارزی نه تنها برای قطار شهری اهواز بلکه برای هیچ کدام از شهرداری​های دارای قطار شهری باز نشده است؛ بانک عامل بر این باور است که رقم فایناس بسیار بالاست و شهرداری​ها قادر به بازپرداخت آن نخواهند بود.

 

وی گفت: با توجه به این شرایط، در تلاشیم که اقدامی صورت بگیرد تا کل اعتبار ارزی مترو را دولت به طور صد در صد بپذیرد. اکنون از مجموع اعتبار ارزی در نظر گرفته شده، ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ درصد سهم شهرداری​هاست. درصدد هستیم جلسه​ای با رییس جمهور یا معاون اول برای شهرداری‌های مشهد، اهواز، اصفهان و شیراز به همراه شهرداری تهران تدارک دیده شود تا مشکل پروژه‌های قطار شهری مطرح و رسیدگی شود و راهکاری عملی در جهت حل این موضوع پیش پای شهرداری​ها قرار بگیرد.

 

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز ادامه داد: با پذیرفتن صد در صد اعتبارات توسط دولت، بی​شک می​توان ۶۰ تا ۷۰ درصد کار مترو را به پایان رساند.

 

هلاکویی افزود: با این که میزان فایناس ۵۰۰ میلیون دلار است اما با پذیرش صد در صد سهم فایناس توسط دولت، می​توان با ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار حداقل فاز نخست مترو را راه​اندازی کرد.

 

وی در خصوص روند پیشرفت پروژه متروی اهواز اظهار داشت: ایستگاه به ایستگاه در حال پیشروی هستیم. اکنون کار عملیاتی ایستگاه دروازه تمام شده و در حال پاکسازی و  آماده​سازی آن برای ریل​گذاری هستیم. ایستگاه بعدی نیز ایستگاه فرودگاه است که در حال حاضر کف​سازی و سنگ​کاری آن در حال انجام است.

 

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز درپایان افزود: علاوه بر این در ۲ ایستگاه نفت و زیتون نیز با هماهنگی پیمانکار، اقدامات نازک​کاری در حال انجام است. همچنین دستگاه​های حفار TBM به سرعت در حال پیشروی هستند؛ یکی از دستگاه​ها از ایستگاه نادری شرقی عبور کرده و به ایستگاه نادری غربی رسیده که پس از آن نیز به زیر رودخانه کارون می​رود. دستگاه TBM دیگر نیز از مصلی حرکت کرده و به خیابان نادری رسیده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.