متروی اهواز در بخش‌های روی زمین از کنار کارون عبور داده شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: متروی اهواز در بخش‌های روی زمین و از کنار کارون عبور داده شود تا بتوان از زیبای‌های سواحل رودخانه کارون هم استفاده کرد.

محمد‌تقی منصوری‌کیا اظهار داشت: ساحل سازی در حاشیه رود‌ها از جمله کارهای بسیار مهم و کلیدی در مبلمان شهری و زیباسازی شهر در دنیا است که در جذب گردشگر و درآمدزایی موثر است.

وی افزود: به لحاظ زیست محیطی اگر اصول علمی در ساحل سازی‌ها رعایت شود تبعات منفی بسیار کمی دارد و به لحاظ درصدی ۸۰ درصد فعالیت‌های ساحل سازی بدون تبعات است.

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون بیان کرد: در زمینه سواحل رودخانه کارون در خوزستان مطالعاتی صورت گرفته و در این مطالعه تاریخچه سیلاب‌های مخرب کارون و دوره برگشت آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: دوره برگشت سیلاب‌های مخرب کارون ۲۰۰ ساله است یعنی هر ۲۰۰ سال ما شاهد سیلاب‌های مخرب در حوزه رودخانه کارون هستیم.

منصوری کیا اظهار داشت: برای کاهش عواقب این سیلاب‌ها ۲ دیواره در کنار ساحل کارون ایجاد شده و جریان عادی و آرام کارون در بین دیواره اول حرکت می‌کند.

وی گفت: برای سیلاب‌های ۲۰۰ ساله دیواره دوم را ایجاد کردیم که سیلاب‌ها را کنترل کند و اگر قرار شد سیلاب‌ها طغیان کنند تا کنار چمن سواحل کارون بیاید و وارد شهر نشود.

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون بیان کرد: در این صورت ممکن است فضای سبز ساحل آسیب ببیند ولی دیگر بنا‌ها و ساختمان‌های حاشیه کارون و زیرساخت‌ها آسیب نمی‌بینند.

وی تشریح کرد: در ساحل سازی کارون عرض بیشتری را در نظر گرفتیم که طغیان‌های فصلی به خیابان‌های اطراف سریز نشوند و از طرفی مقطع مرکزی رودخانه را عمیق کردیم که در فصل‌های کم آب کارون، آب در کل سطح پخش نشود و از طریق مقطع مرکزی جریان پیدا کند تا نیازهای محیط زیستی کارون مرتفع شود.

منصوری کیا درباره زیباسازی حاشیه کارون گفت: در زمینه زیباسازی سواحل کارون اقداماتی صورت گرفته ولی بیش از این می‌شود در زمینه زیباسازی کارون قدم برداشت.

وی با ارائه پیشنهاداتی بیان کرد: در بحث زیباسازی سواحل مثلاٌ پمپ‌های انتقال آب در سرتاسر کارون به شکلی نازیبا پخش شدند که می‌شود با احداث ایستگاه‌های مشترک از این نازیبایی‌ها کاست.

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: در بخش‌هایی از کارون امکان ماهی گیری با قلاب وجود دارد ولی به‌دلیل عدم وجود مکان مشخص و امکانات مردم مجبور هستند در مکان‌های پرخطرماهی گیری کنند که می‌توان با ساخت مکانی مشخص شکلی زیبا برای بهره‌مندی از این ورزش به مردم داد.

وی افزود: متاسفانه پل‌ها و شمع‌هایی که در کارون ساخته شدند به لحاظ جلوه‌های زیبای شهری فاقد معیارهای زیبا‌شناختی بوده و خشک و بی‌روح و هویت هستند که می‌توان با نور‌پردازی و رنگ آمیزی جلوه و جلای خوبی به سواحل کارون بخشید.

منصوری کیا گفت: متروی اهواز که در حال احداث است می‌توان برای اینکه از زیبایی‌های کارون هم استفاده شود و در بخش‌هایی روی زمین احداث و از کنار کارون عبور داده شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.