۸۵ درصد نفت کشور در خوزستان تولید می شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: خوزستان تأمین‌کننده ۸۵ درصد از نفت کشور است.

جواد سعدون‌زاده چهارشنبه در همایش سراسری بیمه بیکاری و  حمایت از مشاغل با اشاره به برخورداری خوزستان از بنادر، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی، صنایع کشاورزی به ویژه خرما و نیشکر اظهار کرد: جایگاه دوم اقتصاد ایران از آن خوزستان است.

وی افزود: بحث اشتغال و معیشت اساس واقعیت جامعه ما است، جامعه‌ای که اقتصاد نداشته باشد جامعه‌ای متزلزل است.

نماینده مردم آبادان در مجلس با اشاره به نقش تاثیرگذار خوزستان در تامین درآمدهای ملی، تصریح کرد: خوزستان علاوه بر تامین ۸۵ درصد از نفت کشور در زمینه حمل و نقل دریایی، بنادر و حتی مالیات رتبه دوم را پس از تهران دارا است.

سعدون‌زاده یادآور شد: خوزستان ملی‌ترین اقتصاد کشور را نسبت به سایر استان‌ها دارد و حتی در آمار و ارقام که جزء واقعیت‌های کشور ما است، ۵۰ درصد از بودجه کشور در زمینه عمران و غیره توسط خوزستان تامین می‌شود.

این نماینده آمار بالای افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی در آبادان را متذکر شد و گفت: واقعیت‌های موجود با شاخص انقلابی و عدالت فاصله زیادی دارد.

سعدون‌زاده متذکر شد: در نظام اسلامی و ثروتمند کشورمان، بیمه بیکاری نباید جایگاه اساسی و محوری داشته باشد، شهرهای صنعتی و ساحلی بیشترین مستمری‌ بگیران را به خود اختصاص می‌دهند.

وی اظهار کرد: خوزستان که در دریای مواجی از ثروت‌ها قرار دارد از فقر و بیکاری رنج می‌برد، با نگاهی به قانون متین و بلند جمهوری اسلامی متاسفانه واقعیت جامعه ما و مدیریت اقتصادی ما با میثاق ملی فاصله‌ زیادی دارد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: الگوی مدیریت درست در حل شتابان چالش‌های مردم، مقام معظم رهبری را وادار می‌کند که این انسان بزرگ موضوع اقتصاد مقاومتی را برای مردم دیکته کند تا به این ترتیب از ظرفیت‌های مردم، راهکارها و مدیریت جهادی برای برون رفت از دنیای آشفته اقتصادی بهره ببریم.

سعدون‌زاده با بیان اینکه بودجه‌ریزی مبتی بر نفت است یادآور شد: متاسفانه این مسئله سبب شده تا با سقوط آزاد نرخ نفت، کشور با چالش اساسی در منابع مالی روبرو شود.

وی تأکید کرد: می‌توان با تکیه بر ظرفیت لایتناهی استان‌های مختلف یک اقتصاد محکم، بومی و درون‌زا و برون سپار را تعریف کنیم تا در جامعه‌ای زندگی کنیم که دیگر نیازی به پرداخت بیمه بیکاری و یا کمک سازمان‌های حمایتی نداشته باشیم.

این نماینده مجلس گفت: آبادان در زمینه اشتغال ظرفیت‌های فراوانی دارد که از جمله آنها می‌توان به پالایشگاه، پتروشیمی و امور مرتبط با صید و صیادی، نخیلات و کشاورزی و تجارت اشاره کرد.

سعدون‌زاده تشریح کرد: می‌توان با سرمایه گذاری مناسب در بخش‌های مختلف طلایه‌دار مبارزه با فقر و بدبختی باشیم و شکوفایی را در این خطه از کشورمان رقم بزنیم به شرط آنکه تصمیم‌سازان ما مراقبت‌ها را درست درک کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید مجلس با اهرم قانون به سراغ بانک‌ها برود چرا که آنها به عنوان بنگاه، دارند شیره جان اقتصاد ما را می‌مکند.

نماینده مردم آبادان در مجلس اظهار کرد: قانون اساسی برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی تسهیلات خاصی را پیش‌بینی می‌کند که باید به نحو مطلوبی در اختیار این بنگاه‌ها قرار داده شود.

سعدون‌زاده در پایان اضافه کرد: جوانان جمهوری اسلامی که امروز در سطح بالایی از سواد و تحصیل قرار دارند، همگی به عنوان سربازان خوبی در زمینه تولید و محکم کردن پایه‌های اقتصاد مقاومتی می‌توانند نقش عمده‌ای داشته باشند.

ارائه راهکارهای منطقی و درست ایجاد اشتغال در آبادان

امام جمعه آبادان، خواستار ارائه راهکارهای منطقی و درست در زمینه ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری در این شهرستان شد.

حجت‌الاسلام علی ابراهیمی‌پور در نخستین همایش سراسری بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل با قدردانی از ابتکار مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در انتخاب آبادان به عنوان محل برگزاری این همایش بزرگ اظهار کرد: در شکل جدید از ایجاد زمینه کار و اشتغال متاسفانه روستاها به دست فراموشی سپرده شده‌اند و این امر سبب گسترش حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها شده است.

وی افزود: نگاه به مقوله اشتغال‌زایی باید تغییر کند، بسیاری از افراد فقط به پشت میز نشینی و انجام کارهای دفتری و اداری فکر می‌کنند و حاضر نیستند که در حدود داشته‌ها و توانمندی‌های خود حرکت و کار کنند.

امام جمعه آبادان اظهار کرد: با وجود محدود بودن استخدام‌های دولتی اما باز هم روابط بر ضوابط حاکم می‌شود و آنانی که به جامعه مدیریت وصل هستند زودتر شاغل می‌شوند.

ابراهیمی‌پور تصریح کرد: در اختیار قرار دادن وام‌های کم بهره می‌تواند زمینه ساز کار و فعالیت برای بسیاری از افراد جویای کار باشد.

وی یادآور شد: همگان از ظرفیت‌های آبادان و خوزستان اطلاع دارند اما متاسفانه به جای ارائه راهکار برای بهره‌وری مطلوب از این ظرفیت‌ها در راستای ایجاد زمینه اشتغال و کاهش بیکاری تنها حرف می‌زنیم.

امام جمعه آبادان از نخلستان‌ها با رویکرد تولید خرما و ایجاد صنایع بسته‌بندی و فرآوری محصول به عنوان یکی از ظرفیت‌های آبادان نام برد و گفت: نفت، پتروشیمی، دامپروری، کشاورزی و غیره از دیگر ظرفیت‌های منطقه است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

ابراهیمی‌پور افزود: همگان دیدیم که وقتی ظرفیت آب خوزستان را بد مدیریت کردیم مشکل‌دار شدیم.

وی در ادامه اظهار کرد: جابجایی مکرر نیروها و مدیران مشکلات دیگری را بر آبادان تحمیل کرده است.

امام جمعه آبادان تصریح کرد: نمی‌توان در زمینه ایجاد اشتغال تنها به دولت چشم امید داشت، ظرفیت‌های زیادی در منطقه داریم که با برنامه‌ریزی و دعوت از سرمایه‌گذاران می‌توان در این مسیر گام برداشت.

وی یادآور شد: بسیاری از افراد به لحاظ فکری و بسیاری دیگر از نظر مالی می‌توانند سبب انجام کارهای خوب در زمینه ایجاد اشتغال باشند اما به دلیل کاغذ بازی‌های فراوان هنوز معطل مانده‌اند و این ربطی به دولت فعلی ندارد، این روند سالهاست که چنین ادامه دارد.

ابراهیمی‌پور بر لزوم ایجاد اتاق فکر با رویکرد فراهم‌سازی ظرفیت‌های لازم برای کار و اشتغال، و تلاش برای جلب و جذب سرمایه‌گذاران اعم از داخلی و خارجی تأکید کرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.