عملیات اجرائی بزرگترین نیروگاه بادی کشور با سرمایه گذاری ژرمن ها در منطقه آزاد اروند آغاز شد

عصر جنوب: عملیات اجرائی فاز نخست بزرگترین نیروگاه بادی کشور روز پنجشنبه در منطقه آزاد اروند آبادان آغاز شد.

محمود دشت بزرگ، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان در این آیین گفت: خوزستان به دلیل داشتن دشتهای پهناور و مجاورت با ساحل خلیج فارس از پتانسیل مناسبی برای بهره مندی از انرژی بادی برخوردار است.
وی گفت: به همین منظور در تفاهم نامه ای با شرکت آلمانی بزرگترین نیروگاه بادی کشور به ظرفیت تولید ۲۰۰ مگاوات برق در منطقه آزاد اروند به شکل سرمایه گذاری مستقیم خارجی احداث خواهد شد.
وی افزود: عملیات ساخت فاز نخست این طرح به ظرفیت ۵۰ مگاوات برق با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های جهان و استفاده از توربینهای ساخت آلمان با ظرفیت ۳ و ۴ دهم مگاوات برق و ارتفاع ۱۳۰ متر در زمینی به مساحت ۱۴۰ هکتار و برآورد هزینه ۸۰ میلیون یورو آغاز شد.
دشت بزرگ با بیان اینکه این طرح در مدت دو سال راه اندازی خواهد شد گفت: این نیروگاه ترکیبی از انرژی های تجدید پذیر شامل ۹۰ مگاوات بادی، ۴۰ مگاوات خورشیدی و ۲۰ مگاوات خورشیدی حرارتی به همراه احداث مرکز آموزش بین المللی انرژی های تجدید پذیر خواهد بود.
استان خوزستان به دلیل داشتن دشت های پهناور و مجاورت با ساحل خلیج فارس و بر اساس مطالعات صورت گرفته از پتانسیل مناسبی در خصوص بهره مندی از انرژی باد برخوردار است که در همین راستا مذاکراتی بین شرکت برق منطقه ای خوزستان با شرکت آلمانی EAB NEW ENERGY GMBH برای احداث بزرگترین نیروگاه بادی کشور به ظرفیت تولید نهایی ۲۰۰ مگاوات برق در منطقه آزاد اروند به شکل سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) انجام گرفت.
پس از انعقاد تفاهم نامه ها و کسب مجوز های لازم و همچنین مبادله قراداد خرید تضمینی برق با وزارت نیرو امروز مراسم کلنگ زنی فاز اول این پروژه مهم به ظرفیت حدود ۵۰ مگاوات با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های جهان و استفاده از توربین های ساخت آلمان با ظرفیت ۳.۴ مگاوات و ارتفاع ۱۳۰ متر انجام شد.
سرمایه گذاران آلمانی در چندین فاز در طول مدت دو سال این نیروگاه را توسعه خواهند داد که ترکیبی از انرژی های تجدیدپذیر شامل ۹۰ مگاوات بادی، ۴۰ مگاوات خورشیدی (فتوولتاییک) و ۲۰ مگاوات خورشیدی حرارتی به همراه احداث مرکز آموزش بین المللی انرژی های تجدید پذیردر منطقه خواهد بود.
در کل ارزش سرمایه گذاری پروژه احداث بزرگترین نیروگاه بادی کشور در منطقه آزاد اروند حدود ۳۵۰ میلیون یورو است که باعث ایجاد حدود ۱۵۰ فرصت شغلی حرفه ای برای فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهد بود.
در آئین عملیات اجرائی این نیروگاه استاندار خوزستان، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند، مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خوزستان و سرمایه گذاران آلمانی حضور داشتند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.