سالگرد ارتحال آیت الله جمی با حضور ناطق نوری در آبادان برگزار می شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مسئول ستاد اطلاع رسانی هفتمین سالگرد ارتحال آیت الله غلامحسین جمی امام جمعه فقید آبادان از برگزاری سالروز درگذشت وی در سوم دیماه با حضور حجت الاسلام ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری در حسینیه ثارالله آبادان خبر داد.

نورالله کرد فروشانی دوشنبه افزود:این آیین روز پنجشنبه سوم دیماه از ساعت ۹:۳۰ دقیقه با حضور مردم ولایتمدار و انقلابی آبادان آغاز شده و تا ساعت ۱۲ ادامه می یابد.

وی از آیت الله جمی به عنوان الگوی دینداری، اخلاق، رفتار و سلوک الی الله یاد کرد و گفت:هدف از برگزاری این مراسم، معرفی شخصیت آیت الله جمی به عموم مردم و به ویژه نسل جوان است.

کرده فروشانی از برگزاری مسابقه کتاب «چشم آبادان» حاوی دست نوشته های مرحوم آیت الله جمی در بین دانش آموزان مقطع دبیرستان خبر داد و افزود:به همین مناسبت و با همکاری اداره ورزش و جوانان آبادان یک دوره مسابقه فوتسال در بین محلات شهرستان آبادان برگزار می شود.

مسئول ستاد اطلاع رسانی هفتمین سالگرد ارتحال آیت الله غلامحسین جمی افزود:مراسم شب شعر اجتماعی به فاصله یک هفته از برگزاری مراسم هفتیمن سالگرد ارتحال آیت الله جمی نیز با حضور جمعی از شعرای کشور و استان خوزستان در سالن مهر این شهر برگزار می شود.

مسئول ستاد اطلاع رسانی هفتمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله غلامحسین جمی، از همکاری استاندار خوزستان و مسوولان آبادان به ویژه امام جمعه و فرماندار ویژه این شهرستان برای برگزاری آیین بزرگداشت سالروز ارتحال آیت الله جمی تشکر کرد.

ششمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله غلامحسین جمی، سال گذشته با حضور حجت الاسلام سیدحسن خمینی در حسینیه ثارالله آبادان برگزار شد.

آیت الله غلامحسین جمی راوی کتاب «نوشتم تا بمان» ˈ در سال ۱۳۰۴ خورشیدی در روستای اهرم تنگستان از توابع بوشهر در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد.

وی تا کلاس ششم ابتدایی را در قریه اهرم تحصیل کرد و به دلیل مشکلات مالی نتوانست برای ادامه تحصیل به شهر بوشهر برود، ازاین رو با توجه به علاقه قلبی به دروس حوزوی به برازجان و سپس بوشهرعزیمت کرد.

این عالم ربانی در سال ۱۳۲۷ خورشیدی به آبادان مسافرت کرد و با روحانی مبارز شیخ عبدالرسول قائمی موسس حوزه علمیه آبادان آشنا و برای ادامه تحصیل وارد این مدرسه شد.

پس از مدتی اقامت در آبادان برای ادامه تحصیل به نجف اشرف رفت و از محضر آیت الله راستی کاشانی و در مجلس درس حاج شیخ محمد علی مدرس شرکت کرد.

آیت الله جمی بعد از بازگشت از نجف در آبادان ماندگار شد و در سال ۱۳۲۴ که سازمان انقلابی فداییان اسلام از سوی روحانی مبارز سید مجتبی نواب صفوی تشکیل شد، جذب شاخه آبادان این سازمان شد و برای معرفی این سازمان منبر می رفت.

آیت الله جمی در طول زندگی بابرکتش منبر را به کانونی برای روشنگری و اطلاع رسانی مردم علیه رژیم تبدیل کرده بود و از همین طریق با رژیم پهلوی مبارزه می کرد.

وی پس از نهضت ملی شدن نفت و تبعید حضرت امام خمینی(ره) به نجف، آبادان را به عنوان پل ارتباطی با نجف قرار داد و مسایل کشور را به اطلاع امام راحل و فرامین ایشان را به مردم ایران انتقال می داد.

آیت الله مرحوم جمی با شروع حرکت های انقلابی مردم در کشور، حرکت های مردمی در شهرستان آبادان را سازماندهی کرد و مأمن امنی برای انقلابیون شد.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی(ره) به عنوان نماینده امام و نخستین امام جمعه آبادان منصوب شد.

مرحوم آیت الله جمی در طول دوران دفاع مقدس یکی از دژهای تسخیر ناپذیر رزمندگان اسلام بود و همیشه یار و یاور رزمندگان و مردم بی دفاع آبادان بود. آیت الله جمی در آبان ماه سال ۸۲ به دلیل کهولت و بیماری از سمت خود استعفا و به جای وی حجت الاسلام سید علی دهدشتی به عنوان امام جمعه آبادان معرفی شد.

وی در سال ۷۶ برای درمان در یکی از بیمارستان های تهران بستری شد و به توصیه پزشکان در تهران اقامت کرد.

آیت الله جمی ۲۴ سال امامت جمعه آبادان را عهده دار بود و در دوران دفاع مقدس و بازسازی در آبادان حضوری فعال داشت.

آیت الله غلامحسین جمی در سن ۸۳ سالگی در بیمارستان امام (ره) آبادان به دیار باقی شتافت و بنا به وصیت آن مرحوم، پیکر آن در وادی السلام نجف اشرف آرام گرفت.

 ** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.